01-07-2015, SMA Oost : Op bezoek bij SABA

SMA Oost 1 juli 2015 Salesmanager in de Keuken SABA Ton DonderwinkelOndanks één van de warmste dagen van het jaar, waren een groot aantal SMA leden aanwezig bij deze bijeenkomst bij SABA. Deze producent van lijmen en kitten, is gehuisvest in Dinxperlo. Een plaats in de Achterhoek, dat pal op de grens met Duitsland ligt. In dit dorp bevindt zich dan ook het enige gedeelde Duits-Nederlandse politiebureau. Het vormt met het Duitse plaatsje Suderwick een aaneengesloten bebouwing (tweelingdorp) waar de grens dwars door heen loopt. Hiermee was de eerste “internationale SMA bijeenkomst” een feit. Voorafgaand aan het welkomstwoord van SMA-Oost voorzitter Ton Donderwinkel was er de mogelijkheid om te genieten van een goed verzorgd buffet. Traditioneel maakte de aanwezigen hier gebruik van de gelegenheid om met elkaar te netwerken. Nadat iedereen voorzien was van koffie en/of limonade, nam Ton het woord. In zijn openingswoord werden de twee sprekers van de avond geïntroduceerd. Allereerst betrof dit Dennis ter Veldhuis, die binnen SABA de rol van Key Accountmanager voor de sectoren Transport en Bouw voor de gehele Benelux vervult. De tweede spreker van de avond was Michel Rözer. Michel is in het dagelijks leven,  Salesmanager voor de sector Industry, bij dit Achterhoeks bedrijf.werden de twee sprekers van de avond geïntroduceerd. Allereerst betrof dit Dennis ter Veldhuis, die binnen SABA de rol van Key Accountmanager voor de sectoren Transport en Bouw voor de gehele Benelux vervult.

 

SABA, de organisatie

 

SMA Oost, 1 juli 2015 Salesmanager in de keuken SABA actiefotoDennis stond in het begin van zijn presentatie stil bij het in 1933 opgerichte bedrijf, waarin men zich bezig houdt met de ontwikkeling, productie en verkoop van lijmen en kitten voor de B2B-markt op wereldwijde schaal. Vervolgens werden we meegenomen in een tijdsreis van ruim 80 jaar, waarbij duidelijk werd dat heren Salm en Baruch begonnen zijn met de productie en verkoop van schoenensmeer, om deze reis door de tijd te eindigen met de recente introductie van de “Zero Overspray” Technologie. Michel gaf aan hier graag in de toekomst nog een aantal innovaties aan toe te voegen. SABA kent 160 medewerkers, waarvan er ongeveer 60 personen een verkoop gerelateerde functie hebben. SABA werkt in een markt die grotendeels gedomineerd wordt door multinationals. Wegens hoogwaardige kennis van lijmen en kitten is SABA een witte raaf binnen deze markt en is het in staat om zelfstandig te blijven opereren. Men maakt dan ook gebruik van een eigen Research Centre, waarbij de ervaringen vervolgens worden ingezet om hun klanten van het juiste advies te voorzien. De komst van de grote multinationals op het gebied van lijmen en kitten heeft tot gevolg gehad dat SABA haar focus is gaan verleggen naar zelf geselecteerde markten, om daar de specialist te gaan worden. Matras, wegtransport, meubels en rails zijn een paar voorbeelden van de markten waarop SABA zich heeft toegelegd. Aan het einde van de presentatie van Dennis werd er nog stil gestaan bij de nieuwe website van SABA, waarbij de klanten centraal werden gesteld. Dennis sloot zijn deel van de presentatie af, met een tweetal video’s waardoor de aanwezigen zich een goed beeld konden vormen over de inzet/gebruik van de producten van SABA.

De verkoop van lijmen en kitten

 

Na dit enthousiaste betoog, nam Michel het woord. In zijn start werd een schets met kerngetallen van de markt waarin SABA zich momenteel bevindt. Hierbij kwam eveneens aan het licht dat de gekozen aanpak van geselecteerde markten, 20150701 SMA Oost Sabra Michel Rözerpositief heeft uitgepakt. Dit werd onderbouwd met groeicijfers van 15-25 %. Binnen de verkoop van het huidige product portfolio zijn er twee componenten, die een belangrijke rol spelen. Allereerst, de steeds groeiende aandacht voor duurzaamheid bij de afnemers van lijmen en kitten. Bij dergelijke vraagstukken is SABA een proactieve partner, die graag mee denkt in de oplossingen die haar klanten willen realiseren op het gebied van Cradle to Cradle. Het tweede aandachtsgebied is de “gezondheid” van lijm, waarbij het van spuitbare lijmen in 1970 naar de watergedragen lijmen in 1990 ging. Deze ontwikkeling bleek een katalysator voor de groei van SABA. Men was daardoor in staat om aandacht te geven aan markten buiten Nederland, te weten de DACH-landen, Frankrijk, Scandinavië en Oost Europa. De overname van DUX USA, leidde ertoe dat die oer-Hollands bedrijf, eerste voet aan grond zette in dit gedeelte van de wereld. Een overname die ook op het gebied van nieuwe business modellen het bedrijf een nieuwe impuls gaf. De Amerikanen, keken op een verfrissende manier naar de wereld van sales en marketing. SABA heeft sommige van deze inzichten vervolgens succesvol doorgevoerd in haar aanpak naar de Europese markten.

Tenslotte werd er ingegaan op een succesformule, namelijk die van Plug ’n Spray. Vol trots werd het product getoond, dat voornamelijk bedoeld is voor de kleine verbruiker (echter altijd wel via een distribiteur) en de industriële afnemer voor reparatie doeleinden. Om dergelijke nieuwe producten onder de aandacht van bestaande en nieuwe klanten te brengen wordt gebruik gemaakt van beurzen, praktijkdagen, bezoeken van accountmanagers en nieuwsbrieven. Om deze grote hoeveelheid aan klantcontacten goed in kaart te houden maakt men gebruik van  van het CRM-pakket van SuperOffice. Michel sloot af met een aantal toekomstige ontwikkelingen, waarbij de verdere uitbouw van Emarketing een belangrijkere rol zal spelen. De vandaag gelanceerde nieuwe website is een goed voorbeeld van de stappen die men op dit gebied wil gaan zetten. Naast deze ontwikkelingen op het gebied van online, is uitbreiding naar regio’s zoals China, Zuid Europa en Zuid Amerika een belangrijke pijler om verdere groei voor SABA te realiseren. Hiervoor is onlangs een extra accountmanager voor Zuid Europa in dienst getreden bij SABA.

Na deze inspirerende en passievolle verhalen over de ontwikkeling en verkoop van lijmen en kitten, nam Ton Donderwinkel opnieuw het woord. Hij vroeg beide heren naar voren te komen en gaf aan dat hij genoten had over de energieke manier waarop mensen over hun vak konden vertellen. Hij bedankte de beide heren, met de gebruikelijke fles SMA-wijn en wenste de aanwezigen nog een fijne vakantie toe. Van de gebruikelijke netwerkborrel, werd vanwege het warme weer volop gebruik gemaakt.

 

 

 

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen