Wat een gave avond voor de leden van SMA Zuid-West Brabant: op 1 november, de laatste bijeenkomst van 2017, haalden de zuidelijke regiovoorzitters, Loek Worm (voorzitter), Eric Fransen en Mehmet Genc, werkelijk alles uit de kast. Het bedrijfsbezoek aan Indoor Skydive Roosendaal, onderdeel van de SIS Leisure Group, werd namelijk niet alleen heel inspirerend, maar ook super interactief.
Wat een wind!!
Dat het een unieke bijeenkomst was bleek ook uit de opkomst. Ruim 30 salesprofessionals van organisaties als ALD Automotive, CM, Efteling, Kärcher, KPN, Europcar, SandersFritom, Royal Brinkman en Regardz waren aanwezig. Ze maakten, via een korte introductie van de SIS Leisure Groep in de SKY Lounge, kennis met het bedrijf. Naast indoor skydiven behoort ook een aantal indoor skypistes en een uniek icekart circuit tot deze groep. De totaalbeleving van de klant staat op één bij de SIS Leisure Groep. Ze zijn dan ook continu bezig om de klanttevredenheid te monitoren en, waar nodig, te verbeteren. Na deze introductie werden er twee groepen gemaakt die afwisselend de workshop ‘Zet je klant centraal’ en een fantastische skydive-ervaring meemaakten.
Zet je klant centraal
Roy Klaassen, managing partner van Kirkman Company en auteur van het boek ‘Zet de klant centraal’, gaf een interactieve workshop, waarin hij uitlegde hoe je met deze klantstrategie commercieel succes kan behalen. Voor zijn boek zijn een groot aantal commercieel directeuren geïnterviewd. In die gesprekken was het vertrekpunt ‘alle KPI’s op groen, maar de klant is ontevreden’ en dit leverde een aantal mooie inzichten op:
- Organisaties moeten eerst hun eigen processen op orde hebben; pas daarna is het mogelijk om naar de klant te kijken;
- Klanten worden gezien als Cost Center;
- Afdelingen binnen organisaties hebben het onderling vooral druk met elkaar;
- Er zijn, binnen organisaties, verschillende versies van de waarheid;
- Oude theorieën gaan niet meer op.
Door verder in gesprek te gaan werd duidelijk dat er meerdere knoppen zijn, waaraan je als organisatie kunt draaien om de klant centraal te stellen:
- De commerciële strategie van het bedrijf;
- Het product- en dienstenportfolio;
- De organisatie & operatie;
- Mensen;
- Omgeving.
Iedere afzonderlijke ‘knop’ werd door Roy verder behandeld. Hij gebruikte voorbeelden uit de praktijk om deze toe te lichten en daagde de deelnemers uit om te brainstormen over de vraag aan welke knop zij binnen hun eigen organisatie zouden kunnen draaien om de klant centraal te stellen. Er ontstond een levendige een leerzame discussie door de grote variëteit in aanwezige bedrijven.
Klik hier voor een sfeerimpressie van de bijeenkomst