Op 6 juni was SMA Oost op bezoek in Herpen. Dit keer waren ze te gast bij Stichting Hulphond. Bij deze NGO helpt men mensen met een fysieke of geestelijke zorgvraag door de inzet van een hulphond. Men heeft ruim dertig jaar ervaring in het opleiden en plaatsen van hulphonden. De stichting is die voor steeds meer ziektebeelden, gedragsstoornissen en leer- of andersoortige problematiek hulphonden gaan inzetten. Voordat Directeur Marketing & Commercie, Rudolph Strickwold het woord nam, werd de bijeenkomst geopend door de voorzitter van de regio, Ton Donderwinkel. Hij bedankte allereerst Rudolph voor zijn gastvrijheid en het goed verzorgde broodjesbuffet. Rudolph gaf voor dit laatste alle credits aan Niels de Graaf.
In zijn opening belooft Rudolph een verhaal te brengen wat voor hem een recept voor geluk en succes was. Hij sprak de wens uit dat de aanwezigen hier wellicht iets van zouden kunnen leren. Na kort te hebben stil gestaan bij zijn jeugd nam hij de SMA-leden mee in zijn loopbaan langs verschillende grote corporate organisaties en de start van een eigen bouwbedrijf. Hij had tenslotte bouwkunde gestudeerd en wilde met een ander business model deze wereld in. Na drie succesvolle jaren werd hij benaderd of hij aan de slag wilde bij Stichting Hulphond. Het ging daar niet goed, en men had behoefte aan een ondernemende en creatieve geest, die hen er weer bovenop zou kunnen helpen. In eerste instantie hield Rudolph de boot af maar na een bezoek te hebben gebracht aan de Stichting was hij geraakt om aan de slag te gaan. Hij zette de werkzaamheden in zijn bouwbedrijf op een laag pitje en besloot om zijn ervaringen uit het bedrijfsleven voor één jaar belangeloos aan de stichting te geven. Dit werden er uiteindelijk veel meer.
Tijdens zijn eerste dagen dat hij aanwezig was, hoorde hij dat er een faillissement was aangevraagd en dat de oude directeur wegens medische reden niet meer terug zou komen. Kortom, er moest dus iets gebeuren want het was eigenlijk al vijf over twaalf. Het eerste idee dat in Rudolph op kwam was om te zorgen dat het verhaal naar de TV zou worden gebracht. Hij belde in zijn netwerk en kreeg het voor elkaar dat er een item in Éénvandaag zou komen. In dit item werd vervolgens niet om geld gevraagd, maar werd het bericht gebracht dat men zou op houden te bestaan. Dit levert direct zoveel reacties op dat een eerste stap was gezet in het voorkomen van het faillissement. De volgende stap was om te gaan praten met de schuldeisers. Omdenken was het belangrijkste item dat men in deze gesprekken heeft toegepast. Tijdens de gesprekken werd telkens gezocht naar manieren om te kijken hoe men de betreffende schuldeiser kon helpen met hun business. Hulphond kwam in dit geval iets brengen waar men veel voor terug kreeg. Dit had eveneens een positief resultaat, waardoor men nu nog steeds bestaansrecht heeft. Deze aanpak was grotendeels gebaseerd op één van de lessen die Rudolph in zijn jeugd had geleerd, namelijk deel en je krijgt er altijd iets voor terug.
Na deze hectische periode werd het tijd dat Stichting Hulphond zichzelf opnieuw ging uitvinden. Een eerste zichtbare stap was dat er een nieuw logo kwam. Een logo dat veel uitnodigender is dan hetgeen men op dat moment had. Daarnaast ging Rudolph op zoek naar de aansprekende en respectabele ambassadeurs zodat men via deze mensen de nodige publiciteit kon generen. De eerste die zich aansloten waren Anita Witzier en Frits Wester. Later werd dit met nog meer interessante namen zoals Anky van Grunsven en Peter van Uhm uitgebreid. Toen deze stappen waren genomen kon er begonnen worden met het generen van inkomsten. Belangrijk hierbij is dat deze geldstromen volledig ten goede gingen komen aan het primaire doel van de organisatie namelijk de opleiding van de honden.
Rudolph gaf aan dat men goed geslaagd was in de turn around van de organisatie want men helpt inmiddels 1.000 mensen per jaar, heeft momenteel 12 “vestigingen” en 80 mensen in dienst. Belangrijkste aandachtspunt in de nieuwe aanpak was de inzet van pursuit marketing. Een manier van werken die zich kenmerkt door het kijken naar de belangrijkste business doelen van klanten. In dit geval van de grote donateurs. Dit werd zo ver doorgevoerd dat Rudolph soms het gevoel had meer inzicht te hebben van de klant, dan dat men dat zelf had. Men paste dit in begin voornamelijk in de groep bedrijven die de status platinum hadden. Daarna werd erg gekeken naar de partijen met de gouden en zilveren status. Een andere belangrijke verandering die werd doorgevoerd was om de werving via donateur volledig in eigen beheer te nemen. Door deze aanpak steeg de omzet van € 1,9 mio naar € 6 mio. Rudolph merkte hierbij nog op dat het goed is om te beseffen dat elk jaar de teller dus weer op nul staat. Alle inkomsten worden jaarlijst gebruikt en dus moet er elk jaar weer opnieuw hard gewerkt om tenminste het zelfde resultaat te halen maar liever nog meer.
Vervolgens stond Rudolph stil bij de inzet van Social Media. Sinds 2010 wordt dit zeer succesvol door Stichting Hulphond gehanteerd. Het is tenslotte nagenoeg gratis communicatie die, als je het goed doet, door zeer veel mensen in relatief korte tijd gezien kan worden. In zijn ogen is Social Media hierdoor meer dan een marketing tool. Hij onderbouwde dit door te laten zien dat het aantal hits op Facebook en LinkedIn enorm gestegen was. Rudolph rondde af met de twee andere lessen die hij zijn jeugd had geleerd, namelijk : “Durf anders te zijn” en “Do what you love”. Met deze drie lessen gaf hij aan dat er altijd een win – win relatie ontstaat. Na een aantal vragen bedankte Ton Rudolph voor zijn inspirerende woorden en gaf hem de bekende fles met SMA champagne. Daarna was er nog volop ruimte om te netwerken en na te praten over de bijeenkomst.