09/11/2022, Verkiezingen : Regionaal Sales Event Zuid Nederland

Daar waar we vorig jaar nog te maken hadden met allerlei beperkende maatregelen is dat dit jaar niet het geval. Het Regionaal Sales Event Zuid kon doorgang vinden met publiek erbij. Veel zuidelijke SMA-leden hadden de weg gevonden naar de High Tech Campus in Eindhoven. Glenn Timmer, Young Sales Professional van 2020 was de moderator van de middag. Om 15.30 uur opende deze sales consultant van Asito de middag. In de opening haalde hij Roel van Tongerlo voorzitter van SMA Zuid het podium op. Hij vroeg hem o.a. waardoor er dit jaar maar twee kandidaten waren geselecteerd voor de verkiezingen. Roel gaf aan dat er bewust gekozen was voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. En dat de twee geselecteerde Young Sales Professionals voldeden aan het juiste niveau. Roel gaf aan dat de verkiezingen een visitekaartje voor de vereniging zijn en dat de kwaliteit dus goed moet zijn.

Bas van Beek was de kandidaat dit als eerste zijn pitch voor het aanwezige publiek hield. Hij is accountmanager Opleidingen bij European Institute for Sales. Bas is een échte sport liefhebber, zo kijkt hij dagelijks naar allerlei verschillende sporten als: voetbal, basketbal, formule 1, rugby en daarnaast ook E-sports en bodybuilding competities. Bas is naast een sportliefhebber namelijk ook een fanatiek gamer en fitnesser. Zijn salesmotto luidt: “Sales is als een spaarpot: je moet er eerst iets in stoppen voordat je er iets uit kunt halen.” Daarna SMA Sales Event Zuid Paul Penningswas het de beurt aan Paul Pennings. Hij is partner accountmanager bij Floryn. Paul hockeyt, golft en is altijd te porren voor een balsport. Daarnaast is hij vaak te vinden in de stad, bezoekt regelmatig een goed restaurant met vrienden en gaat graag op vakantie. Na meerdere commerciële studies afgerond te hebben, heb ik mijn passie in de sales gevonden waar ik dagelijks met veel plezier van geniet. Zijn salesmotto luidt : ”Hoe minder je spreekt, hoe slimmer je wordt.” Het was vervolgens aan de zaal om hun stem uit brengen. Het publiek koos Bas als winnaar. De jury trok zich vervolgens terug om deze uitslag mee te nemen in de gesprekken die ze voorafgaand aan het event met beide kandidaten hadden gevoerd. 

Na de stemming was het tijd voor hockeyer Marcel Balkestein. Die in zijn verhaal aangaf dat hij niet niet de beste hockeyer is die Nederland heeft gekend, maar Olympisch zilver heeft weten te behalen! Hij was een SMA Sales Event Zuid Marcel Balkesteinbikkelharde verdediger, een schaver. Door zijn on-Nederlandse manier van verdedigen konden tegenstanders zijn bloed wel drinken. Hij was meedogenloos binnen de lijnen maar gevoelig en sympathiek daarbuiten. Data driven, het thema van de SMA dit jaar, was hem ook niet onbekend en zorgde ervoor dat hij alle data van zijn tegenstanders vooraf had geanalyseerd. Daarnaast stond hij stil bij het overlijden van zijn broer hetgeen zijn leven op zijn kop zette. En waardoor hij zelfs overwogen heeft om zijn hockey carrière voortijdig te beëindigen. De lessen die hij hieruit heeft gehaald, deelde hij met het publiek. Na deze indrukwekkende woorden moesten de aanwezigen in de zaal zelf aan het werk met de netwerkbingo. 

Ter afsluiting van de middag las juryvoorzitter Wendy Freriks de juryrapporten van beide kandidaten voor. Bij Bas gaf ze aan : “Wij waren onder de indruk van je ambitie. Jouw missie om minimaal 1 maal per week iets te doen om jezelf te ontwikkelen en te verbeteren laat zien dat je een leeromgeving en presteeromgeving creëert om die missie te doen slagen. Daarbij durf je je kwetsbaar op te stellen en organiseer je feedback. Dit geldt niet alleen voor jezelf SMA Sales Event Zuid Bas van Beek Paul Penningsmaar dat gun je juist ook anderen. Iedereen verdient ontwikkeling is je stellige overtuiging. Je bent nieuwsgierig, professioneel, super gedreven en inhoudelijk sterk. Je hebt laten zien dat je ondanks tegenslagen doorgaat en daar hebben wij veel bewondering en respect voor.” 

Vervolgens hoorde Paul zijn rapport waarbij ze aangaf: “De jury heeft genoten van je spontaniteit, je openheid en je eerlijkheid. Je komt betrouwbaar over en hebt ongetwijfeld een hoge gunfactor. Gewoon ‘een goede gast’ is het gevoel dat jij bij ons achterliet. Jouw strategie is om externe ambassadeurs te creëren voor je organisatie door de partners waar je verantwoordelijk voor bent te verrassen. De symboliek van de kameleon vinden wij mooi, door jezelf te spiegelen aan je gesprekspartner maak je verbinding op mensniveau. En verbinding is iets wat jij heel belangrijk vindt waarbij wederkerigheid jouw aandacht heeft. De kameleon heeft echter ook een keerzijde, het is minder goed zichtbaar wie je zelf bent en kleur bekennen maakt meer zichtbaar. Voor jezelf en voor de ander. Mooi dat je in dit kader bezig bent met jezelf beter leren kennen. Je gaf aan dat je behoefte hebt aan advies om jezelf beter te leren kennen. Een training Persoonlijk Leiderschap of Persoonlijke Effectiviteit zijn in dit kader waardevolle trainingen. Wij gunnen je een mooie persoonlijke reis met vele nieuwe ontdekkingen.” 

Uiteindelijk maakte ze de winnaar bekend namelijk Bas van Beek. Hij gaat hiermee door naar de landelijke verkiezing. Paul kan zich hier eveneens nog bijvoegen als beste nummer twee. Hij moet wel de overige nummers twee uit de andere regio’s verslaan. Nadat Wendy de winnaar bekend had gemaakt sloot Glenn de bijeenkomst af en was er volop ruimte om met elkaar na te praten over deze middag.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen