10 vragen aan Antoin Bakelaar

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20201218 10 vragen Antoin BakelaarIk ben mijn carriere begonnen als slawasser maar al snel kwam ik in een open keuken te werken, waar ik klantcontact het allerleukst vond aan mijn job. Hier ben ik verder in gegaan. Horeca was – en is nog steeds – mijn ding. Ik ben nu vooral een gebruiker in de horeca, maar voorheen was ik werkzaam in de Horeca Uitzendbranche. Het begeleiden en aansturen van medewerkers was uiterst leerzaam, waarna ik voor mezelf ben begonnen met een eigen uitzendbureau. Na 5,5 jaren met plezier in de uitzendbranche te hebben gewerkt, heb ik mijn loopbaan verder voortgezet in de uitzendsoftware. Heel fijn om klanten te kunnen adviseren over wat de beste oplossing is binnen de uitzendbranche! Als commercieel verantwoordelijke heb ik dit 6 jaar met veel plezier gedaan. De uitzendbranche is mij zeer bekend! Mijn passie voor dit vak is altijd blijven bestaan, naast mijn affiniteit met de horeca. In het verlengde hiervan, ben ik nu 2 jaar aangesloten bij SubAdvies. Dé sociale zekerheids expert binnen de flexbranche, accountancy en groot zakelijk. Prachtig om al mijn ervaringen te kunnen combineren en dat geeft ook mooi veel voordelen voor mijn klanten!

Wie is Antoin privé ?

 

Ik ben een valentijnskind, geboren op 14 februari 1982. Mijn hele familie is geboren in Zeeland en Zuid-Holland, maar ik niet. Ik ben geboren in Amersfoort en heb 18 jaar gewoond in het mooie dorpje Scherpenzeel. Toen ik ging studeren en werken heb ik o.a. gewoond in Zeist, Utrecht, Veenendaal en Ede. Nu woon ik met mijn gezin, mijn vrouw en twee jongens in Deventer. Ik ben een echte workaholic, maar ik maak ook veel plezier! Qua sporten houd ik van golfen en hardlopen. Musea bezoeken vind ik ook erg leuk. Mijn lievelingsgerecht is pasta vongole! Mijn vrienden en familie zijn enorm belangrijk in mijn leven, mijn agenda is dan ook nooit leeg! Ik geniet van het leven samen en er is altijd wel ergens plezier. Voor een rondje golf kun je me altijd bellen (ook nu, in deze contactloze tijd).

Als kind wilde ik graag worden?

 

Als kleine kerel ben ik altijd ondernemend geweest. Heel nieuwsgierig naar alles wat er om me heen gebeurde. Ik probeerde vroeger al zoveel mogelijk uit de dag te halen en wilde nooit slapen, want dan was ik bang dat ik iets zou missen. Vroeger wilde ik cameraman worden. Ik was toen een klein beetje tv-verslaafd, ik wilde eigenlijk graag een kijkje achter de schermen. Als ik cameraman zou worden zou ik alles in real life kunnen zien! Ooit heb ik auditie gedaan voor de film Flodder. Maar helaas ben ik het niet geworden…… Daarnaast hielp ik ook graag in de keuken. Ik was dan ook de toetjesman. Mijn sterrenstuk was dan vaak gele en roze vla, waar ik een spinnenweb van maakte. Ik denk dat ik daar mijn horeca skills van heb gekregen.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Ik ben mijn carrière gestart als slawasser in een sterrenzaak in Naarden. Hier heb ik direct geleerd wat de betekenis van kwaliteit is: geen genoegen nemen met minder. Dit heb ik in mijn hele carrière meegenomen als rode draad. Alles dat in de keten ligt moet aan kwaliteit voldoen. Mijn carrière typeert ook dat ik iedereen in de keten met volwaardig respect mee laat draaien ten behoeve van een perfect eindresultaat. Ik wil de verwachtingen overtreffen! Door zelf de kern te begrijpen, weet ik precies waar de klantbehoefte zit. Denk aan het slawassen. Als de sla niet goed droog is betekent dit dat de dressing niet goed kan hechten. 5 x wassen en drogen is een must voor een perfect resultaat.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

In de onderhandse aanbesteding waren wij niet de beste. We wilden wel heel graag deze deal winnen waarvoor een onderhandse aanbesteding moest worden ingediend. We hadden hem ingevuld, maar op papier kwamen we niet goed uit de bus. Toch wist ik uit eerdere gesprekken dat wij echt de beste keuze waren. Om toch aan de onderhandeltafel te komen met de bestuurders, heb ik een visionair in de arbeidsmarkt uitgenodigd. Het bedrijf dat wij voor ons wilden winnen was een gerenommeerde onderneming met veel kennis die heel goed wist wat ze wilde. Om onze visie te laten delen door een derde, hebben wij een meeting georganiseerd. Dit was een knotsgekke meeting, tafels en stoelen gingen nog net niet door de lucht. De visie kwam goed aan bij de bestuurders, maar toch trokken we ze er niet meteen mee over de streep. We waren ‘te slim, te jong, te eigenwijs’ etc etc. Na de meeting, zat ik met zweet in mijn handen achter het stuur en dacht: “Ik heb het verknald!” Maar na 3 dagen werd ik toch gebeld door één van de bestuursleden met het goede nieuws dat we de aanbesteding hadden gewonnen! Ik kon het bijna niet geloven! “Hoe dan?” Omdat jullie ons een spiegel voor hielden en vastberaden waren. Ik ben ik hier enorm trots op en besefte me dat naast cijfers en meten, ook visie en doorzettingsvermogen enorm belangrijk zijn. Blijf achter je product/dienst staan!

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Heel veel! In privé heb ik het motto ‘Carpe Diem’. Maar zakelijk…. Mijn toegevoegde waarde in sales is meerwaarde creëren voor de ander. Ik wil mijn klant verrassen. Zo creëer ik fans onder mijn klanten en collega’s, waardoor de omzet en marge organisch groeit. De klantdroom realiseren gaat in de meeste gevallen verder dan mijn eigen producten en diensten. De totaaloplossing creëren doe ik door vooral de latente behoefte van de klant actief te maken en deze op te lossen. Dit geeft mij enorm veel energie! Een goede les is: act like an owner and own it!

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Volgend jaar wil ik een omzetgroei realiseren van 50%. Daarnaast heb ik tal van lijstjes. Het voornaamste doel is om de klantreis volledig te maken. De juiste reis zorgt voor een geweldige beleving. Het zit allemaal wel in mijn hoofd, nu nog het op papier en in de praktijk realiseren! Verder staat er op mijn lijstje nog een trip organiseren met klanten naar de F1 ergens in de wereld. Dus ik hoop dat het virus snel gaat liggen.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Heel gek misschien, maar mijn opa heeft mij geïnspireerd. En dat terwijl ik mijn opa nooit heb gekend. Hij is overleden op mijn eerste verjaardag. Waarom dan toch opa? Tijdens de watersnoodramp in Zeeland was alles weggespoeld, er waren nog maar weinig kostbaarheden en het normale leven moest weer worden opgestart. Denk aan werk, school etc. Mijn opa dacht praktisch na en timmerde een balie. Hij verzamelde wat klokken en horloges en al snel was de business gemaakt. Heerlijk! Een behoefte, een idee en een oplossing!

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Een blunder weet ik niet zo 1-2-3. Wat ik wel weet is dat blunders soms snel gemaakt worden. Door alle hectiek heb je het af en toe niet door. Een email sturen op zondag kan zorgen voor een blunder! Je relatie kan gesteld zijn op zijn privacy en waardeert het absoluut niet dat je stoort op zijn vrije dag. Ik probeer mij bewust te zijn van dit soort ‘blunders’.

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Alle salestrajecten zijn voor mij speciaal. Voor ieder traject bedenk ik wel iets nieuws. Ik neem Deventer Koek mee, lekkere snoepjes of een krat met appels en één peer (want daarmee kan je appels met peren vergelijken). Onze salestrajecten meten wij op basis van data. Hiermee kunnen wij zien wat de potentie is en de besparingen in de toekomst. We doen niks op gut feeling, we meten alles! Wat leuk is aan de trajecten is dat je relaties echt kunt verrassen. Waarde toevoegen maar ook ‘kosteloze’ tips en inzichten geven zijn zeer waardevol.

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen