10 vragen aan Ashley van den Broek

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

Eerste werkervaring in het familiebedrijf, ondernemerschap in mijn bloed

20210416 SMA 10 vragen Ashley van den BroekIk ben begonnen met werken bij mijn familiebedrijf Vitasel waar ik al als tiener in diverse functies ondersteunde. Van het recruiten, helpen bij administratie, implementeren van het nieuwe werken maar ook het acquireren van new business. Het ondernemerschap zit dan ook in mijn bloed, en zoals een ondernemer weet: de business van vandaag is noodzaak en de business van morgen behoefte. Hier heb ik mijn kracht als business builder ontwikkeld, het vertalen van proposities naar nieuwe markten en de feedback mee terugnemen, om zo top of mind te zijn vandaag én morgen.

De eerste salesrol bij Arval (BNP Paribas)

Na het afronden van mijn bachelor en master wilde ik andere bedrijven ontdekken, zodoende begonnen bij Arval als Account Manager voor SME (midden-klein bedrijven). Echter, ook hier zag ik samen met de directie een kans in de markt voor private lease ontstaan. Samen met deze groep heb ik een private lease afdeling commercieel opgezet die tot op heden goed loopt. In deze periode ben ik erachter gekomen dat ik van complexe solutions houd, een kans/probleem te vertalen naar een passende oplossing, die misschien niet voor de hand ligt. Zodoende heb ik het aanbod van mijn oud-klasgenoot aangenomen om bij OGD te gaan werken.

Eerste ervaring met key accountmanagement bij OGD

Bij OGD ben ik verantwoordelijk geworden voor Key Accounts zoals APMT (Mearsk), FGH en Portbase. Hier ontstond mijn liefde voor key account management, het investeren in relaties maar vooral de kennis die hierin is opgebouwd te gebruiken om de klant op een heel ander niveau te helpen.

Account verantwoordelijke voor NN bij Sogeti

Zodoende heb ik de stap gezet naar Sogeti, een grote speler in de IT Service markt met Capgemini als moederbedrijf. Hier ben ik gevraagd om Nationale-Nederlanden verder te ontwikkelen, een key account binnen Sogeti. Het familaire gevoel van Sogeti en de kracht van ons aanbod zijn voor mij belangrijke redenen waardoor ik na 3 jaar nog een groot ambasssadeur ben van NN en Sogeti. De mogelijkheid om samen aan complexe markt uitdagingen te werken met behulp van technologie.

Wie is Ashley privé ?

 

Ik ben geboren in Houten, Utrecht in 1992 en ik ben net verhuisd naar Gouda, samen met mijn vriend Sander en onze hond (Beagle) Snowy. Zoals de naam van de hond doet verwachten houden wij van sneeuw. Ik ben fanatiek skiër en dit is dan ook een van mijn grootste hobby’s

Als kind wilde ik graag worden?

 

Als kind was ik altijd behulpzaam, creatief, enorm ambitieus en een tikkeltje onzeker. Al vroeg kwamen ze erachter dat ik dyslectisch ben en in die tijd werd dyslexie nog wel eens in de war gebracht met intelligentie. Dit heeft mijn ontwikkeling eigenlijk zelf in de weg gezeten, want ik wist het zeker: ik ga er wel komen. Mijn ultieme droom als klein meisje was dan ook het worden van dolfijnentrainer, echter ik kwam erachter dat ik daar geen opleiding in kon doen. Dus zodoende veranderde ik mijn ambitie naar het worden van de eerste vrouwelijke minister president van Nederland. Om maar klein te beginnen. Toen de tijd aanbrak voor een studiekeuze vond ik politicologie niet de beste optie bij mijn creatieve karakter dus het volgende doel gecreëerd: de volgende CEO van Nike. Dit plan vond ik erg sterk dus heb ik Nike opgebeld om eens een week stage te lopen in de vakantie. Na de stage zat ik vol passie om sport, management en ondernemen en later bedrijfskunde te gaan studeren. Uiteindelijk ging ik toch terug naar waar alles is ontstaan, mijn passie voor finance en het ondernemerschap. Als net geboren baby lag ik het eerste jaar van mijn leven op de HR afdeling van de FGH bank. Na mijn stage bij ING was het voor mij duidelijk, uiteindelijk word ik Directeur bij de ING bank. Na een beetje lef de directeur Groot Zakelijk bankieren gecontact om erachter te komen of ik dit wilde, na een interview van 2 uur was voor mij de passie voor finance helemaal aangewakkerd en wilde ik niet meer terug.  Kortom, van dolfijntrainer, naar minister, naar CEO van Nike of ING en nu Sales in de Finance markt.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Zoals eerder beschreven was mijn eerste baan in het familiebedrijf als manusje van alles. Hier heb ik mijn passie voor proposities en sales ontwikkeld. Tevens heb ik hier ook geleerd altijd met volle passie en energie ergens voor te gaan en dan ook vooral actie te ondernemen.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Gewetensvraag, ik ben niet heel snel trots. Wel was ik erg blij met de feedback die ik afgelopen maand kreeg. De klant heeft bij de directie van Capgemini aangegeven dat ik samen met mijn delivery collega de belangrijkste rol heb gehad in het succes van de integratie. Ik ben voor de klant de doorslaggevende zet geweest om samen als partner de integratie aan te gaan.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Mijn belangrijkste les is dat geen berg hoog genoeg is, als ik mijn hart en hoofd ertoe zet. Welke uitdaging ik ook krijg, voorspoed of tegenslag, met voldoende motivatie en een doel kom ik er doorheen. Ik heb mij nooit gehouden aan bestaande paden of formaliteiten, als je vanuit oprechte interesse en met respect en openheid je medemens benadert dan kan je alles doen en worden wat je maar wil.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Ik heb meerdere bucketlists, maar ik zou nog zeker een 30+ MIO deal willen bouwen en scoren binnen mijn key account. Tevens heb ik ook nog steeds de ambitie om uiteindelijk commercieel eindverantwoordelijk te worden binnen mijn organisatie. Het fijne aan Sogeti is dat ik deze ambitie ook in mijn huidige rol kan toepassen door met veel passie en ondernemerschap mijn klant te bedienen. Momenteel zie ik mijn klant als mijn eigen mini onderneming.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Hetgene dat mij het meest beïnvloed zijn de mensen om mij heen, regelmatig ontstaan daar gesprekken die mij toch ineens op een ander been zetten. Zoals mijn interview met ING, mijn interviews met de CEO ONVZ of de Commercieel directeur van de Goudse. Dit soort gesprekken geven mij duwtjes om mijzelf te challengen. De ambitie die zit goed, ik kies er dan ook voor mensen in mij omgeving te hebben die mij helpen bij het concretiseren van deze drive, een team waarvan ik mag leren en ontwikkelen. Een voorbeeld is mijn commercieel directeur Marco van den Brink; zijn kracht is luisteren en de juiste vraag stellen. Daarmee zet hij mij op scherp, echt een kracht die ik wel eens een dagje zou willen lenen. Vervolgens is het voor mij ook belangrijk dit dag tot dag te ervaren, hiervoor heb ik een top team aan collega’s zoals een directe collega Jaap-Joris van der Lek die midden op de dag kan opbellen en zeggen: “Ash, wat doe je nou weer” en als het kan een mooi compliment geeft. Kortom, mijn omgeving biedt de mogelijkheid mijn interne vuurtje goed op te stoken.

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Ik geloof niet in blunders, ik geloof erin dat je veel fouten moet maken maar ze ook weer moet oplossen. Zoals je misschien al doorhebt ga ik niet altijd volgens alle juiste paden en dan maak je weleens een fout, maar door open te zijn, om hulp te vragen heeft het nooit geleid tot enorme impact. Soms zeg ik weleens, dat was een beetje dom en dan vooral ervan leren!! Voorbeeld van een typische Ashley fout, ik heb wel eens een presentatie gegeven, zeer goed voorbereid, ik vol enthousiasme de meeting in gegaan, gelijk gestart en na 45 minuten ging er een hand omhoog. Ik dacht: ‘super we gaan in gesprek’. Bleek de klant te zeggen: ‘uh Ashley, zouden we het niet gaan hebben over de nieuwe app.’ Tja daar stond je dan met het uitrolplan van alle laptops. Kortom, ik zorg er tegenwoordig altijd voor dat we het doel in de uitnodiging hebben staan van een presentatie. Goed om te weten, uiteindelijk mochten we ook de uitrol doen van de laptops.

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Dat is op dit moment! Bij NN hebben we een echt partnership, dit geeft een basis van vertrouwen waarin wij NN enorm goed kennen en NN ook ons. Door dit vertrouwen kunnen we gaan bouwen aan een partnership op een heel ander niveau, en kunnen we elkaar ook echt challengen. Hierdoor werken we nu aan diverse solutions, die als je ze bij elkaar brengt echt het business doel van NN versterken, juist dat overkoepelende doel pakken; dat is wat mij nu zoveel energie geeft, daar doen we het voor!

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen