10 vragen aan Bernard Lensink

Carrière

 

Na de Hotelschool Den Haag (‘93-‘97) ben ik na mijn laatste stage in het Radisson SAS Brussel blijven werken, waarna ik voor Radisson SAS naar Cannes ben gegaan. Dezelfde directeur die mij van Brussel naar Cannes wist te halen, bood mij daarna een baan aan op een schitterend golfresort in Bad Saarow (bij Berlijn). In die periode maakte ik de stap van Groep & Event Sales naar Food & Beverage Manager. Eén van de golfmembers bood mij daarna een functie aan in het Palace Hotel in Berlijn. Een schitterende positie op jonge leeftijd, maar eenvoudigweg niet te combineren met een familie- en privéleven. Daarom hebben wij er voor gekozen om in 2004 terug te komen naar Nederland. Eerst bij Le Méridien Apollo in Amsterdam en vanaf de zomer van 2006 op Landgoed Duin & Kruidberg als Adjunct Directeur. Vanaf eind 2008 bekleed ik de functie van Directeur op het Landgoed. Een hele mooie functie op een schitterende locatie op een van de allermooiste stukjes Nederland met een enthousiast en toegewijd team van ruim 100 medewerkers, dat het iedere gast helemaal naar de zin wil maken.

 

Wie is Bernard privé

 

Ik ben op 5 april 1974 in Nigtevecht geboren en wij wonen met z’n vieren (Sigrid, Oliver & Emily) momenteel in Amstelveen. Mijn gezin is mijn belangrijkste hobby, daarnaast hou ik ook van hardlopen, fietsen, lezen, spelletjes, gezelligheid en natuurlijk lekker eten & drinken.

 

Als kind

 

Ik wist eigenlijk al vanaf mijn 9e, dat ik graag in de horeca wilde werken. Dat kwam omdat ik toen als klein jongetje achter de bar in een café op een Colakratje biertjes mocht tappen. Dat gevoel heeft mij nooit meer losgelaten.

 

Eerste baantje

 

Ik heb al op zeer jonge leeftijd (vanaf een jaar of 10) in de zomer op de markt in Arnemuiden (Zeeland) bij mijn tante geholpen. Met de tienertoer vanuit Amsterdam alleen met de trein naar Goes en daar op de markt allerhande spullen uit de kleding- en textielzaak van mijn tante verkopen. Als klein jongetje deed ik het goed bij de Zeeuwse dames. Het mooiste was om ’s avonds het geld te mogen tellen…! Mijn eerste “officiële” baan was als keukenhulp in de grootkeuken bij het oude hoofdkantoor van het Amsterdamse Gemeentelijke Energiebedrijf aan de Amstel.

 

Trend in Commercie

 

Ik geloof dat ondanks of misschien wel juist dankzij alles wat er nu rondom corona gebeurt, het persoonlijke contact in iedere commerciële functie steeds belangrijker wordt. De vertrouwensrelatie tussen klant of gast en verkoper wordt steeds crucialer in het contact en bij het maken van de koopbeslissing. Helemaal in deze zeer onzekere tijden draait alles om vertrouwen. Klanten zijn veel prijssensitiever dan een paar maanden geleden want je kunt je geld immers maar een keer uitgeven. Het aloude adagium: “Je koopt de vent en niet de tent.” is volgens mij meer van toepassing dan ooit tevoren.

 

Trots op

 

Ik ben het meest trots op mijn gezin en het geluk dat wij met elkaar ervaren. Het is een groot geschenk dat wij al ruim 20 jaar in verschillende landen in goede gezondheid en harmonie samen zijn en twee (meestal) lieve, leuke, mooie en enthousiaste kinderen op deze wereld mogen begeleiden. Daar kan geen enkele grote deal of zakelijk succes tegenop!

.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Ondanks dat mijn hart nog steeds volledig in de gastvrijheidsbranche ligt, trekken de zorg, het onderwijs en de (lokale) politiek mij ook. Ik zou het interessant vinden, om in die sectoren meer van het gastvrijheidsgevoel toe te kunnen voegen. Ik ben nu 46 en aangezien ik waarschijnlijk tot ongeveer mijn 70e mag werken, kan er nog van alles gebeuren. Wellicht wordt de tweede helft van mijn carrière dus wel heel anders dan de eerste. De tijd zal het leren…

 

Inspiratiebron

 

De uitspraak van Einstein: “If you always do what you always did, you always get what you always got.” is voor mij al jarenlang een bron van inspiratie. Het helpt mij om nagenoeg iedere dag op verschillende wijze naar mijn (werk)omgeving te kijken. Daarnaast is het lean management principe, waarbij je door 5 x de Waarom?-vraag te stellen de kern van het onderliggende probleem kunt benaderen, van grote toegevoegde waarde voor mij en mijn wijze van werken. Het houdt mij scherp en fris en zorgt ervoor dat mijn bedrijfsblindheid, die ik net als ieder ander natuurlijk heb, tot een minimum beperkt blijft.

 

Grootste blunder

 

Het was nog in de tijd van de Belgische francs, waar kamerprijzen in het hoogseizoen met tenminste drie, maar soms ook vier nullen werden geschreven. Als je dan voor een grote groep een detail als één nulletje vergeet, heeft dat een hele grote impact.Gelukkig hebben we mijn misser met het heel veel moeite en de nodige ruime compensatie nog enigszins kunnen rechtbreien, maar de schade was toch behoorlijk… De klant is daarna wel ambassadeur geworden en heeft nog regelmatig tegen normale prijzen geboekt, dus ik geloof in de stelling dat iedere crisis ook altijd kansen biedt.

 

Wat is het mooiste waar je ooit aan mee hebt gewerkt?

 

Er zijn behoorlijk wat grote feesten en partijen, die ik heb mogen organiseren en waar ik enorm trots op ben. Tevens heb ik een flink aantal beroemdheden mogen verwelkomen op de verschillende locaties waar ik heb gewerkt. Je zou dan wellicht ook verwachten dat ik er daar een van zou noemen, maar dat is niet zo. Het zijn wat mij betreft juist de hele kleine intieme momenten, de echt gedenkwaardige momenten, die je voor gasten kunt creëren waar je zelf enorm blij en trots van wordt. Met name daar waar het zieke kinderen betreft. Als je hen een onvergetelijke dag kunt bezorgen, dan doe je er op dat moment echt toe.

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen