10 vragen aan Bert Bomhof

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20201113 10 vragen Bert BomhofNa mijn schooltijd en militaire dienstplicht (ja, dat was toen nog…) ben ik gaan werken op een verkoopafdeling op de binnendienst om door middel van telefonische verkoop  laboratoriumartikelen aan de man te brengen. Na drie jaar ben ik gaan werken op de commerciële binnendienst van een grote rental company van intern transportmateriaal en zware bouwmachines. In die jaren ben ik mezelf altijd blijven ontwikkelen in NIMA en Sales trainingen, heb ik een Bachelor in Sales afgerond en diverse Managementopleidingen met succes gevolgd. In 2012 ben ik begonnen bij mijn huidige werkgever Toyota Material Handling Nederland als Sales Manager, waar ik tot april 2020 een salesteam van ca. 11 mensen heb aangestuurd. Momenteel ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van expertise binnen de totale salesorganisatie van Toyota Material Handling als Sales Academy Manager.

Wie is Bert privé ?

 

Ik ben geboren in Zwolle op 9 september 1965. Momenteel woon ik met mijn vrouw Mariëlle en onze twee kinderen Britt en Sten in een mooi boerderijtje in het buitengebied van Diepenveen (bij Deventer). Een mooie plek waar we al 23 jaar wonen en altijd bezig zijn het thuis nog meer thuis te maken. Ik ben best sportief aangelegd, al zeg ik het zelf. Ik voetbal nog steeds, loop regelmatig hard en ben tegenwoordig 2x per week in de sportschool te vinden. Verder ben ik veel aan het klussen, opknappen en mooi maken van onze boerderij, met daarnaast nog een passie voor snelle motoren, waar ik af en toe ook wat klassiekers opknap. Als er dan nog tijd over is wil ik nog wel eens een studie oppakken zoals onlangs HBO Coaching en ik speel met de gedachte om iets met psychodynamica te gaan doen binnenkort. 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik denk dat ik altijd wel iemand ben geweest die het voortouw nam, altijd vooraan staan, altijd een woordje klaar en enorm energiek en initiatiefrijk. Later als ik groot was wilde ik politieagent worden vanwege het gezag dat een agent uitstraalde, de orde wilde handhaven en misschien stiekem wel een beetje de baas spelen 😉

 Wat was jouw eerste baantje?

 

In mijn jeugd werkte ik veel bij ooms die een eigen bedrijf hadden, maar altijd zorgde ik ervoor dat ik klantcontact had in het werk dat ik daar deed. Wat ik van die baantjes heb geleerd, is dat je altijd iets moet doen voor de klant dat het bijzonder maakt. Wat is nou de reden dat iemand bij ons komt tanken bijvoorbeeld, dat soort kleine dingen. Maak het klantcontact bijzonder. Het leuke is dat er in dat opzicht niet veel is veranderd in mijn beleving.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Er zijn natuurlijk ontzettend veel dingen gebeurd waar we trots op kunnen zijn. Het meest recente is toch wel dat ik binnen Toyota de kans krijg om een Sales Academy op te zetten, om te kunnen werken aan ontwikkeling van onze medewerkers om zo dé Expert in Material Handling te zijn en vooral te blijven. Ik ben hier zo trots op, omdat Toyota mijn team en mij het vertrouwen heeft gegeven om hier iets moois van te maken, waarbij vertrouwen de basis is voor alles in mijn beleving.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Er zijn natuurlijk iedere dag weer lessen te leren, dit is nooit klaar, omdat het altijd beter kan. Blijf in jezelf investeren en  blijf jezelf aanpassen aan je omgeving, zodat je altijd ‘houdbaar’ blijft.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Ik zou mijzelf nog wat dieper willen ontwikkelen in het fenomeen wat mensen eigenlijk drijft, ofwel waar gaat de mens voor. Iedereen is verschillend en heeft andere drijfveren. Hier zou ik meer van willen weten om dit toe te passen in mijn dagelijkse werk als sales coach maar ook als individu, zodat ik mensen (klanten) beter begrijp en hier het verschil kan maken.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Ik ben sinds mijn eerste bezoek aan het Ajax Stadion (De Meer toen nog) onder de indruk van Johan Cruijff, zijn voetballen natuurlijk, maar vooral zijn intelligentie en zijn gave om complexe zaken simpel te maken, hoe onnavolgbaar ook soms… Ik pas dat tot op de dag van vandaag toe, door complexe zaken te reflecteren en door te vertalen naar iets heel simpels zodat iedereen dat begrijpt. Denk hierbij aan een spreuk als: ‘Je gaat het zien als je het door hebt’, de teaser voor onze Sales Academy.

 Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Ik denk een heel herkenbare. Over het algemeen zijn sales mensen enthousiast en opportunistisch. Ook ik heb in mijn enthousiasme aan tafel bij de klant wel eens toezeggingen gedaan om vervolgens in de auto te stappen met de gedachte: ‘hoe ga ik dit nu weer regelen?’

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Dat zijn er meerdere, maar de leukste vond ik een aanvraag van een schijnbaar commodity product door een groot e-commerce bedrijf. Bij ogenschijnlijk een prijsaanvraag van een standaardproduct heb ik de vrijheid genomen om naast het gevraagde toch iets aan te bieden dat net iets meer voordeel gaf in ergonomische zin. Hierdoor zou de klant tijd besparen in het arbeidsproces, maar dit had ook een positief effect op het welzijn van de medewerkers van de klant en uiteindelijk minder uitval. Gelukkig heb ik bij de klant de kans gekregen om deze voordelen te kunnen beschrijven in het voorstel, want als het alleen maar afgeven van een prijs is moet je jezelf afvragen hoeveel kans je maakt. Dat zijn van die mooie dingen waar je het net even anders bekijkt en net even anders doet door jezelf de vraag te stellen, hoe je het verschil kunt maken en dat je altijd moet denken ‘waarom zou deze klant bij mij kopen en hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?’

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen