Carrière
Na mijn Hotelschool in Den Haag ben ik ongeveer 20 jaar werkzaam geweest in met name sales en marketingfuncties in de gastvrijheidsindustrie zoals Madurodam, Dolfinarium, Eurest Catering, Holland Casino en Theater Orpheus. In 2014 ben ik gestart als commercieel directeur bij Mystery Review, een onderzoeksbureau dat door middel van mystery guests gastbeleving inzichtelijk maakt voor met name de gastvrijheids- en retailbranche. Sinds oktober 2018 ben ik hier algemeen directeur en geniet nog iedere dag van het helpen van onze klanten.
Geboren
Ik ben op 30 augustus 1971 geboren in Zeeland (Goes), maar ben al snel verhuisd naar het mooie Gelderland.
Als kind
Als kind was ik geïnteresseerd in van alles en huldigde al snel het motto “Als een ander het kan, kan ik het ook”. Ik heb veel gesport en droomde ervan om later een eigen hotel in het buitenland te runnen. Dat is niet helemaal gelukt.
Eerste baantje
Zodra ik mocht werken ben ik begonnen met een krantenwijk om zelf ook wat geld te verdienen. Al snel heb ik de overstap gemaakt naar horecamedewerker in Burgers’ Zoo in de toenmalig nieuwe Bush.
Trend in Commercie
Ik ben vanaf het begin al groot voorstander geweest van een goede samenwerking tussen sales en marketing. In de loop van de tijd zijn deze twee disciplines steeds meer in elkaar verweven en kan de één niet meer zonder de ander.
Trots op
Ik ben best trots op een aantal dingen die ik voor elkaar heb gekregen, het winnen van de tender van de NS voor Eurest, het bouwen van een commercieel team bij Dolfinarium, het mede in de markt zetten van Holland Casino als avondje uit, maar nu ook zeker op het runnen van dit mooie bedrijf met een geweldig team! Het is goed om af en toe ook eens stil te staan bij de successen en niet alleen maar door te gaan in de waan van de dag.
Sales Tip
Laat bij een ‘verkoopgesprek’ alle salesmiddelen eens achterwege. Neem een pen en een leeg kladblok mee en luister. Het zal je verbazen wat je allemaal hoort en hoe makkelijk het dan is om doelgericht met een voorstel te komen.
Sales Motto
Als je oprecht geïnteresseerd bent en aandacht hebt voor de ander, dan bouw je een relatie op waardoor je gekocht wordt en niet hoeft te verkopen.
Kansen na Corona
Als de Coronacrisis ons iets geleerd heeft dan is het wel creatief zijn. We werken efficiënter door te videobellen en hebben meer tijd voor productontwikkeling. Als we dit weten vast te houden, dan komt er een tijdperk aan met heel veel mooie ideeën.
Commercie na Corona
We verlangen ernaar om weer live contact te hebben met klanten en prospects, maar ik denk dat het videobellen/zoomen/Teams wel een blijvertje is om de verbinding met je klant nog beter bij te houden.