10 vragen aan Chris van Roosmalen

Carrière

 

Inmiddels ben ik meer dan 30 jaar op pad in het mooie salesvak. Ooit begonnen als vertegenwoordiger (zo heette dat toen nog), daarna doorgegroeid richting (senior) accountmanagement. In 2008 mijn eerste internationale rol bij Canon als European Key 20200612-10-vragen-aan-Chris-van-RoosmalenAccountmanager. In deze rol won ik in 2009 de titel Key Accountmanager van het jaar bij de SMA op het bekende podium in Huis Ter Duin. Toen het Europese hoofdkantoor van Canon naar Londen verhuisde ben ik overgestapt naar Wacom (pen- en touchtabletten) als Sales Director voor Benelux, UK en Ireland. Mooie rol in een fijn bedrijf waar ik met een bijna heel nieuw salesteam een nieuwe go-to-market strategie mocht opzetten en implementeren. Na een aantal jaren kwam Netgear Benelux voorbij waar ik de rol Country Manager Benelux ben gaan invullen. Na vele jaren voor Japanse techbedrijven te hebben gewerkt was dit mijn eerste job bij een Amerikaanse club. Dat was enorm wennen! Heel veel geleerd, op een bepaalde manier voelde dit als het rondmaken van de cirkel. Nu had ik ervaring met de meest uiteenlopende bedrijfsculturen en denkwijzen. Helaas koos Netgear na een aantal jaren voor een andere organisatiestructuur en vond ik een nieuwe uitdaging bij CTOUCH. Mijn eerste rol binnen een Nederlands techbedrijf; wij bedenken, ontwikkelen en produceren groot-formaat touchdisplays die samen met bijbehorende oplossingen hun weg vinden in de educatie en zakelijke markt. CTOUCH telt 60 medewerkers en is nog maar net de start-up fase voorbij. Heel gaaf om de rit naar boven mee te maken en om met een team super gemotiveerde collega’s de route uit te mogen stippelen! Onze markt is een hele dynamische markt die enorm in ontwikkeling is, denk maar aan de recente Teams/Zoom boost die we de laatste maanden allemaal ervaren. Mijn rol binnen CTOUCH is Sales Director en ik ben verantwoordelijk voor Benelux, Duitsland en UK. Met een sales team bestaande uit 3 Nederlanders, 4 Duitsers en 3 Britten helpen wij onze resellers om dagelijks de wedstrijd aan te gaan en te winnen in deze booming market.

 

Wie is Chris privé

 

Ik ben geboren in Eindhoven op 1 augustus 1967. Maar liefst 38 jaar samen met mijn jeugdliefde Mylène en we hebben 2 fantastische kinderen, Jim is 23 en Nova 20. Beiden zijn bezig hun weg te vinden in de grafische/ontwerp wereld.Reizen is toch wel hobby nr. 1. met de US als favoriete bestemming. Maar niet alleen de US, ik heb ook nog brandende ambitie om zoveel mogelijk mooie en unieke plekken over heel de wereld te bezoeken. Verder ben ik een tech nerd/gadget freak en zijn films en auto’s favoriete onderwerpen.

 

Als kind

 

Ik was een heel braaf mannetje en had geen idee wat ik later wilde worden. Ik heb nog een half jaar op de bakkersschool gezeten maar dat was niet zo’n succes. Op aanraden van een leraar ben ik naar de Middelbare Detailhandelsschool gegaan (zo heette dat destijds) en zo is het begonnen…

Eerste baantje

 

Auto’s wassen bij de lokale benzinepomp. Ik was denk ik een jaar of 10…

Trend in Commercie

 

Wat me de laatste jaren steeds meer opvalt is dat de attitude aan de andere kant van de tafel ten positieve is veranderd. De klant verwacht een oplossing en wil geholpen worden en dat geeft een heel andere dynamiek. Naar mijn idee hangt dit samen met solution selling en challenger sales, topics waar sales professionals al jaren mee bezig zijn. We zijn begonnen vanuit een soort aangeleerd gedrag en gedurende de tijd is het ingebakken in onze aanpak.Natuurlijk onderhandelen we nog steeds in onze sales gesprekken en uiteraard verschillen we nog regelmatig van mening met onze gesprekspartners. Ik heb echter het idee dat door deze dynamiek het totale proces veel vloeiender en professioneler is geworden. Ik vind dit een enorme positieve ontwikkeling waar de professionalisering van het sales vak sterk aan heeft bijgedragen.

Trots op

 

Dat ik nog steeds warme contacten mag onderhouden met zowel oud collega’s als klanten van vele jaren geleden. “Wie goed doet goed ontmoet” is voor mij geen loze kreet en helpt me al vele jaren om een mooi netwerk op te bouwen, zowel zakelijk als privé.

Sales Tip

 

Ik heb er al vele voorbij zien komen in de SMA blogs dus een originele tip geven valt niet mee. Ik wil graag dit meegeven: ik merk regelmatig dat afgeronde sales processen die helemaal klaar lijken te zijn vaak toch nog ergens een achterdeurtje hebben. Verloren tenders die toch anders uitvallen of gewonnen orders die toch op het laatste moment veranderen. Daarom is mijn tip: “It ain’t over till it’s over”. Ons werk houdt nooit op en zelfs uit verloren tenders zijn mooie dingen gekomen!

Inspiratiebron

 

In mijn eerste jaren in het sales vak speelde ik een soort van rol. Ik keek veel naar collega’s en vakbroeders en probeerde hun technieken te kopiëren want ik had nog niet echt een eigen “way of working”. Hierdoor kwam ik bij onverwachte vragen of tegenwerpingen vaak onnodig in de problemen. Eén van mijn eerste sales managers doorzag dit en gaf me hele goede tips over dicht bij jezelf blijven en toch focussen op het eindresultaat. Van hem leerde ik wat echte authenticiteit en hoe je daar in je vak succesvol mee om moet gaan.

Grootste blunder

 

Als ervaren accountmanager was ik zo gefocust op een sales manager rol dat ik de eerste de beste die voorbij kwam accepteerde. Ik had me amper in het bedrijf, het team, de markt en hun uitdagingen verdiept. Na een paar maanden wist ik dat ik een hele slechte keuze had gemaakt.

Commercie na corona

 

Het speelt al enkele jaren maar door Corona gaat videoconferencing een vaste plek innemen in iedere sales strategie. Zonder de “personal touch” te verliezen kun je heel makkelijk in contact blijven en toevoegen door presentaties te delen of experts aan te haken. Sales is en blijft mensenwerk dus fysieke afspraken zullen altijd blijven maar een gedeelte zal worden overgenomen door videoconferening.

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen