Danny van de Kuilen
Key Account Manager
Kärcher
Kun jij jezelf eens voorstellen?
Ik ben Danny van de Kuilen, 52 jaar jong, getrouwd, 1 zoon, 3 dochters en woon in het prachtige dorp Lexmond. We wonen daar midden in het groene hart van Nederland en ik vind het heerlijk om met de 2 honden langs de rivier de Lek te lopen. Dat doe ik dan ook het liefst ‘s-morgens vroeg rond half zeven als de meesten nog liggen te slapen en ‘s-avonds na het werk natuurlijk ook. Heerlijk ontspannen is dat en maakt je hoofd leeg.
Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?
Ik werk sinds 1992 (jawel) bij Kärcher en mijn huidige functie is Key Account Manager binnen de retail afdeling. Mijn klanten zijn retailers binnen o.a. de food en discount kanalen, en daarnaast ook huishoudspeciaalzaken, tuincentra, groothandels en ik begeleid onze Kärcher centers voor de consumenten producten. Een heel divers portfolio dus, wat het ook heel afwisselend maakt.
Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?
Mijn jeugd heb ik doorgebracht op een boerenbedrijf en mijn droom was om boer te worden. Ik vond en vind het heerlijk om in de natuur bezig te zijn, in de breedste zin. Dus met planten en dieren en alles wat daarmee samenhangt. Na de tuinbouwschool doorlopen te hebben, heb ik gekozen voor het vak van hovenier.
Hoe ben je in de sales terecht gekomen?
Ik ben begin jaren ‘90 een paar jaar werkzaam geweest als hovenier en wilde op een gegeven moment een eigen hoveniersbedrijf starten. Echter hoveniersbedrijven waren er al genoeg en had bedacht om een mobiel tuincentrum te beginnen. Dus met een soort SRV wagen de wijken in en planten, bloemen en allerlei aanverwante zaken verkopen wat je in een tuin nodig hebt. Mensen hoefden dan niet te sjouwen met zware planten of zakken grond, nee die werden dan voor de deur afgeleverd. Jong als ik was, wilde ik toch ook wat commerciële ervaring opdoen. Commerciële economie vond ik altijd al een mooi vak op school. Er stond een advertentie in de krant waarbij Kärcher op zoek was naar een sales promotor. Ik had een brief geschreven en van de 70 kandidaten werd ik uiteindelijk geselecteerd. Mijn carrière ging toen razendsnel van sales promotor naar account manager, key account manager en vanaf 1997 Sales Director. Deze laatste functie heb ik uiteindelijk 22 jaar met plezier en succes volbracht en Kärcher samen met het team op de Nederlandse markt gebracht. Ik had het idee om 3 of 4 jaar bij Kärcher te blijven en daarna het tuinvak weer in, maar dat liep dus een beetje anders.
Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?
Het leukste vind ik dat je als een ondernemer binnen een organisatie kunt werken. Dus je bepaalt met het team de doelstellingen en samen met de klanten ga je een plan maken hoe de doelstellingen te realiseren. Dus samenwerken om een resultaat neer te zetten vind ik het mooiste wat er is, uiteindelijk ben je wel zelf verantwoordelijk voor het resultaat.
Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daarvan geleerd?
De grootste fout is problemen of moeilijkheden voor jezelf houden en proberen zelf op te lossen. Dit terwijl collega’s om je heen je altijd willen helpen. Wat ik dus snel geleerd heb is om moeilijkheden altijd te delen. Binnen onze teamvergaderingen noemen we dat de hulpvraag. Dus gewoon met elkaar delen waar je tegenaan loopt en samen naar een oplossing zoeken.
Op welke manier houdt jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?
Ik vind netwerken zoals bij SMA heel belangrijk en daarnaast ook online het nieuws volgen. Mijn ervaring is dat je van de klanten veel kunt leren en ook bijvoorbeeld recepties zijn altijd mooie momenten om te netwerken en van elkaar te leren.
In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?
Ik zou wel eens een dag in de schoenen van onze CEO willen staan. En dan vooral kijken hoe zijn dagbesteding eruit ziet. Hoe start hij zijn dag, hoe blijft hij scherp op doelstellingen, wat gaat er allemaal in je hoofd om en hoe houd je de rust en overzicht om op basis van allerlei invloeden de juiste beslissingen te kunnen nemen voor de organisatie en de mensen.
Welk boek moet een sales professional hebben gelezen?
Robin Sharma: The 5 AM club en The Everyday Hero Manifesto
Deze boeken gaan niet zozeer over het sales vak, maar meer hoe je gefocust blijft op het realiseren van je belangrijkste persoonlijke en zakelijke doelen.
Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?
Waarom ben je al 30 jaar werkzaam bij hetzelfde bedrijf.
Het bedrijf waar ik werk is een familiebedrijf en het mooie van een familiebedrijf is de lange termijn visie waar het bedrijf voor staat en de duidelijke strategie welke gevolgd wordt. Onder andere deze 2 aspecten zorgen voor duidelijkheid, rust in handelen en kwaliteit.