10 vragen aan Edwin Vonk

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

Profielfoto Edwin VonkHet overgrote deel van mijn werkzame leven heb ik doorgebracht bij twee verzekeraars, Delta Lloyd en Nationale Nederlanden. Maar ik ben vlak na het afronden van mijn studie HEAO begonnen bij een groothandel in de bouwmaterialen als trainee. Begin jaren ’90 was de arbeidsmarkt niet heel goed en pakte ik alles aan om aan de slag te komen. Een heel leerzame ervaring overigens. Ik heb tussentijds nog een kleine drie jaar als zelfstandige gewerkt als Consultant. Na enige tijd (2009) vroeg Delta Lloyd mij terug gezien de ervaring die ik meebracht in de Corporate Sales. Sindsdien stuur ik een salesteam aan. De laatste 5 jaar in de corporate pensioenen, ervoor in het arbeidsongeschiktheidsdomein. Waarbij ik tussentijds die rol nog een jaartje gecombineerd heb met een rol als marketing manager. Vanuit mijn voorliefde voor de verzekeringstechniek werd mij gevraagd het product ook te maken, naast de verkoop ervan.

 

Wie is Edwin privé?

 

Ik ben geboren en getogen in het prachtige Bergen NH op 27 september 1969. Ik woon daar nog steeds en ga daar waarschijnlijk ook niet meer weg. Ik woon samen met Rebecca en onze twee meiden Shanna (19) en Evy (17). Ik sport vier keer in de week en dat is dan ook direct mijn hobby. Twee keer spinnen, twee keer fitnessen. En af en toe sla ik nog een tennisbal over het net. Dat laatste is niet heel goed meer voor mijn knie overigens.

 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Eigenlijk was ik alleen maar aan het voetballen en buiten aan het spelen. Ik had feitelijk tot kort na het afronden van mijn studie geen idee wat ik zou willen worden omdat ik tot mijn 19de topvoetbal heb gespeeld en pas daarna een beetje ben gaan nadenken over later.

 

Wat was jouw eerste baantje?

 

Dat was bij die groothandel in bouwmaterialen. Zo ontzettend leerzaam om iedere morgen om 0700 uur weer sharp paraat te staan. Vanuit de sport was discipline mij wel aangeleerd. Toch heb ik heel veel respect gekregen voor al die mensen die in weer en wind iedere dag ook echt wel gemotiveerd het beste uit zichzelf haalden.

 

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Lastig. Dan is dat toch wel mijn beslissing om van de ene op de andere dag, zo rond mijn 37ste, bij Delta Lloyd op te zeggen en voor mijzelf te beginnen. En ik heb gemerkt dat als zelfstandige de horizon in het begin direct naar maximaal drie maanden verschuift. Uiteindelijk heb ik in die jaren een prima boterham kunnen verdienen. Wat ik toen merkte is dat netwerken zorgt voor waardevolle contacten en als je je vak verstaat zorgt dat automatisch voor business. Daarom is SMA ook zo waardevol.

 

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Enige jaren geleden las ik een spreuk en die ging als volgt: ‘Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet’. Vond ik wel een mooie. Doe de dingen goed, maar doe het wel met plezier en een lach.

 

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Het vakgebied Pensioen en Verzuim/arbeidsongeschiktheid zijn vanuit de verzekeraar historisch beschouwd twee aparte vakgebieden. Terwijl de domeinen qua thematiek heel dicht bij elkaar liggen. Bijvoorbeeld vanuit het thema duurzame inzetbaarheid. Kijk maar eens naar het langer moeten doorwerken en daarbij ook fit en met plezier productief blijven. Dat gaat in de zuiverste vorm om workforce management en bedrijfscontinuïteit. Zeker als je ook het bedrijfseconomische perspectief continu goed voor ogen houdt. In beide vakgebieden heb ik veel expertise en passie. Dáár wil ik de komende jaren de toegevoegde waarde leveren.

 

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Dat is by far Louis van Gaal. Hij is trainer van mij geweest bij AZ. Ik werd destijds als 18 jarige doelman doorgeschoven naar het eerste elftal. Louis van Gaal zette net zijn eerste stappen als trainer, was 37 jaar, maar maakte toen al een ongelooflijke indruk. In de positieve zin van het woord. Wat was die man toen al ver zijn tijd vooruit. De indruk die hij wekt in de media is overigens een heel andere dan als je met hem samenwerkt. Uiteraard veeleisend, maar naast een absolute vakman, zeker ook een inspirator. En wat niet heel veel mensen weten: zeer empathisch. Hij staat voor zijn mensen. Ga maar eens na hoeveel voetballers die met hem hebben samengewerkt zich negatief over hem uitlaten. Die zijn er bijna niet. En dat begrijp ik heel goed.

 

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Om in voetbaltermen te spreken: ik denk dat iedereen wel eens een balletje door zijn benen heeft gelaten. Van fouten leer je; je moet ze durven maken. Zo coach ik mijn team ook.

 

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Wij zitten als verzekeraar wat meer in de indirecte sales. Wat ik heel gaaf vond en nog steeds vind is dat ik in het team van Wim de Bundel mee heb mogen bouwen aan het corporate Delta Lloyd/Nationale Nederlanden huis met als resultaat dat wij 7 x op rij ‘Nederlands kampioen’ zijn geworden. Dat was iets waar we ook écht voor zijn gegaan. Met dat heldere gezamenlijke doel voor ogen zie je dat ook je binnendienst en buitendienst op een heel eenvoudige manier met elkaar kan laten samenwerken. Want samen niet goed naar de klant luisteren zorgt voor lagere tevredenheid en dan word je geen Nederlands kampioen. Logisch toch 😊

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen