10 vragen aan Emiel de Haan

Hoe is jouw carrière verlopen?

 

Inmiddels heb ik ruim 20 jaar commerciële ervaring in de markt van de Energietransitie en de Bouw&Infra. De afgelopen 5 jaar als zelfstandig ondernemer onder de vlag van John  D. Eisenfelt Principle, een B-B Marketing, Sales en Digital organisatie met focus op Value. Enorm leuk om met ca. 50 ondernemers die verschillende branches bedienen te sparren en samen te werken bij verschillende klanten en vanuit ons kantoor in Oudewater.

Mijn oud werkgevers zoals grote aannemers, advies- en ingenieursbureau’s, leveranciers en fabrieken zijn momenteel mijn klanten, voornamelijk in de markt van de Energie transitie en Bouw&Infra. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze vooral vroeg in de buyers journey weinig tot geen klantfocus hebben. Hier valt enorm veel progressie te boeken waardoor ons werk altijd erg gewaardeerd wordt.

 

Wie is Emiel privé?

 

46 jaar, niet écht één plek waar ik en geboren en getogen ben. Van het Gooi, Zoetermeer, Den Haag, half jaartje Curaçao, Nootdorp woon ik nu samen met vrouw en 2 kids in het dorpje Zevenhuizen in Zuid Holland. Daar kunnen we heerlijk genieten van het buiten zijn en sporten. Wat me aanspreekt aan dit gedeelte van het “Groene Hart” is de rust en dat toch alles dichtbij is (niet verder vertellen😉). En een leuke wielren-toerfiets-club met voornamelijk ondernemers, die hard werken, graag een uitdaging aangaan en nuchter in het leven staan, inspireren me enorm. Ik leer graag iedere dag!

In de winter ben ik fanatiek schaatser. Ik heb 30 jaar langebaan wedstrijden gereden. We genieten met het gezin van het schaatsen, vooral als er natuurijs is! Met de vakanties zijn we het liefst in de bergen. Fietsen, wandelen en in de winter skiën en snowboarden.

 

 Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik was een vrolijk beweeglijk, ongeduldig en ondernemend mannetje. Ik wilde altijd “iets” worden waarbij ik zelf het initiatief kon nemen. Mijn eigen geluk maken, zeg maar. Op mijn 18-de kwam ik in contact met een ondernemer waar ik diverse klussen voor deed zoals het in elkaar zetten en repareren van sportattributen. Daarnaast deed ik schilderwerkzaamheden aan huizen voor kennissen en familie. Op een dag vroeg deze ondernemer of ik een prijs wilde maken om zijn huis te schilderen. Mijn eerste echte bedrijfje ontstond en ik nam rondom Leidschendam meerdere schilderklussen aan. Sindsdien heb ik altijd het gevoel gehad dat een eigen bedrijf past binnen mijn ambitie om zelf het initiatief te kunnen nemen, maximaal eigen invloed te hebben op excellent leveren en dagelijks leren. En dat volledig in vrijheid.

 

Wat was jouw eerste baantje?

 

Een krantenwijk en tomaten plukken. Daar heb ik in ieder geval geleerd hoe leuk het is om hard te werken en hoe belangrijk het is om je omgeving (de mensen) altijd met respect te behandelen.

 Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Na veel technische opleidingen heb ik bewust voor vervolgstudies gekozen waarbij marketing en sales de boventoon voerden. In de techniek zijn professionals erg goed op de inhoud, en wat minder met de klantvraagstukken. Ik ben er dus trots op dat ik die keuze gemaakt heb omdat ik toen aanvoelde dat er commercieel nog veel te halen valt bij bedrijven waar de techniek leidend is.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Iedere dag genieten en de positieve blik naar voren voor de dag van morgen. Daarbij goed luisteren naar mensen en vragen stellen.

 

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Bij technische georiënteerde bedrijven zie ik nog veel dat de focus naar binnen is gericht. Ik zou heel graag nog eens met een team een transformatie willen doorvoeren bij een grote (Infra) Bouwer of bedrijf in de Energietransitie. En dan met name de verandering van “inside out” naar “outside in” om daarmee offerte-/ tenderkosten te besparen en groei te realiseren.

 

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

De wedstrijdsport en de mensen om mij heen inspireren mij het meest. Ik heb niet één persoon of een boek; voor mij werken alle dingen samen. Wat ik geweldig vind is om hoge doelen te stellen, een plan te maken, hard te werken en door je open te stellen voor advies tot hele mooie dingen in staat blijken te zijn.

 

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Teveel gefocust op het willen scoren van je target i.p.v. de klantbehoefte goed te doorgronden. En ik heb eens op aandringen van een leidinggevende een bidtraject moeten begeleiden waarvan ik op voorhand al zei dat het een kansloze exercitie zou worden aangezien ik wist dat de concurrent veel dichter bij de klant stond dan wij. Resultaat: veel bidkosten en niet gewonnen.

 

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Ik heb meerdere hele leuke salestrajecten gedaan. De allerleukste was toen ik nog betrekkelijk jong was, een jaar of 28. Ik werkte bij de AVR (Afvalverwerking) als Accountmanager. Ik kreeg de vrije hand om nieuwe proposities op te zetten en uit te voeren. De propositie “Vernietiging onder toezicht” heb ik destijds gebouwd en Stichting Namaakbestrijding haalde ik, na wat deskresearch, binnen als eerste klant. Deze stichting werkte voor bekende merken en beschermde hun merk. Daarmee hadden we in één klap meer dan 150 bedrijven die potentieel, door de Douane in beslag genomen, partijen wilden laten vernietigen. Het ging hierbij niet om het verwerken van afval, maar om het gegarandeerd vernietigen van namaakproducten. Het onderscheid zat hem in het totaalpakket: transport, foto’s voor, foto’s na en een vernietigingscertificaat. We regelden het allemaal voor de klant en we konden vanwege onze meerwaarde leuke prijzen hanteren. En niet alles ging in de verbrandingsovens, maar ook vaak in de shredder wat een veel goedkopere en milieuvriendelijke manier van vernietigen is met nóg betere marges. 😉

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen