10 vragen aan Evelien van Zon (Hago)

Carrière

 

20200515-10-vragen-aan-Evelien-van-ZonNa het afronden van de middelbare hotelschool ben ik naar de hoge hotelschool gegaan omdat mijn beeld voor de toekomst was om een eigen restaurant te beginnen. Maar gedurende de jaren van het HBO veranderde ik van gedachte en wist toen eigenlijk niet goed wat ik dan wel wilde gaan doen. Gaan werken of toch nog doorstuderen? Tijdens mijn stage bij Regardz Hospitality Group heb ik mogen meekijken met het vak sales en vond dit super gaaf. Dit wilde ik! Toen ik na mijn stage een baan kreeg aangeboden om als junior sales manager aan de slag te gaan, zei ik ook meteen ja. Ik heb uiteindelijk, inclusief stage, 11 jaar bij Regardz gewerkt. Door deze jaren heen heb ik kennis opgedaan over vanzelfsprekend het vak sales maar ook over commerciële aansturing van een locatie en een team, over het creëren van nieuwe commerciële kansen en om deze kansen om te zetten naar tastbare resultaten. Het bedrijf Onemeeting (nu Home of Meetings) is daar een voorbeeld van. Ik ben nog steeds een beetje trots dat ik daar een steentje aan heb kunnen bijdragen.Inmiddels werk ik al bijna weer 2 jaar als sales manager bij Hago Zorg. Marktleider als het gaat om schoonmaak, facilitaire ondersteuning en zorgondersteuning binnen medische instellingen. Elke dag doe ik dit met alle plezier en ook blijdschap. Blijdschap omdat ik een beroepsgroep mag ‘vertegenwoordigen’ die daadwerkelijk impact maakt met het werk dat zij doen.

 Geboren

 

Volgens mijn paspoort ben ik geboren op 11 augustus 1985 in ’s-Hertogenbosch omdat ik in het ziekenhuis ben geboren. Ik heb echter mijn hele jeugd in het dorpje Well (Gelderland) gewoond.

 Als kind

 

Als kind was ik eigenlijk altijd bezig en weet ik ook heel goed dat ik altijd wel mijn eigen plan trok. Als ik iets wilde, dan ging ik het regelen. Met of zonder de hulp van mijn vriendinnen of ouders. 

Eerste baantje

 

Toen ik 13 was en van mijn ouders mocht gaan werken had ik meteen al meerdere baantjes tegelijk. Ik liep 3 x in de week een krantenwijk; toen waren er nog meerdere huis aan huis bladen en ik bracht ze meteen maar allemaal rond in het dorp. Ook waste ik in het weekend af bij het restaurant in het dorp en kort daarna ging ik op de middelbare school helpen om in de grote pauze melk en worstenbroodjes te verkopen. 

Trend in Commercie

 

Klantsucces en bewijslast zijn zaken die nog belangrijker gaan worden voor een klant bij hun beoordelingsproces als je het aan mij vraagt. Echte praktijkvoorbeelden met heldere uitkomsten waardoor er een beter beeld en gevoel ontstaat over hoe jij als bedrijf omgaat in bepaalde situaties. Een klant wil immers weten waar jouw toegevoegde waarde zit. Kijkend naar mijn werkveld is bijvoorbeeld het omgaan met calamiteiten (o.a. infectie- en virusuitbraken en besmettingen) cruciaal in onze dienstverlening. Hoe beter je in staat bent om aan te tonen hoe je als bedrijf acteert in zo’n situatie met daarbij aantoonbaar de resultaten die dit teweeg hebben gebracht, hoe beter je in staat bent om je toegevoegde waarde aan te tonen..

Trots op

 

Er zijn een aantal zaken dat me trots maken als ik er weer aan terug denk. Een daarvan is dat ik op mijn 18e tijdens mijn MBO 10 maanden stage bij hetzelfde hotel in Londen heb gelopen terwijl 2 keer 5 maanden bij 2 bedrijven eigenlijk gebruikelijk was. Of mijn allereerste echte deal van ruim € 100.000 die ik sloot binnen 6 maanden nadat ik begon met werken. De eerste blijft je toch bij… Of dat ik jaren heb geroepen dat ik niet gemaakt was om te sporten maar nu inmiddels meerdere keren een 5km of 10km heb gelopen tijdens een georganiseerde hardloopwedstrijd. Maar het meest trots ben ik, hoe cliché ook, op mijn twee kinderen van 4 en 6. Iedere dag kijk met trots naar ze hoe ze beide gewoon hun eigen plan trekken (herkenbaar). Helemaal nu ze dit moeten doen in een kleinere, afgeschermde omgeving dan die ze gewend waren. Ze bedenken samen tijdens het ontbijt wat ze vandaag weer gaan doen en gaan aan de slag. Zonder mama. Dat mijn huis gedurende de dag volledig overhoop ligt, neem ik maar voor lief. 

Sales Tip

 

Inmiddels heb ik geleerd dat niet elke klant past bij jouw bedrijf. Elk bedrijf heeft zijn eigen normen, waarden en bedrijfscultuur. Wanneer je tijdens het verkoopproces erachter komt dat deze zaken mijlenver uit elkaar liggen, wordt het vinden naar een juiste samenwerking moeilijker. Ja, je kunt kiezen om de standaard klant-leverancier relatie aan te gaan, veelal gebaseerd op prijs, maar dan ben je ook snel inwisselbaar. Mijn advies, spreek uit dat er een verschil is en doe geen aanbod. Doe alleen een aanbod wanneer je beide hetzelfde denkt over de fundamentele zaken die je bedrijf maken. Zo groei je veel eerder naar een partnership toe dat langer aan elkaar verbonden blijft. Niet elke klant is jouw klant. En dat is maar goed ook. 

Sales Motto

Alles komt goed. Is het nog niet goed? Dan ben je nog niet klaar!

Ik geloof er echt in dat je zelf grotendeels verantwoordelijk bent voor je eigen succes. Jij bepaalt wanneer iets goed is, wanneer je tevreden bent, wanneer de klant het beste aangeboden krijgt. Is dit niet zo maar wil je het wel? Zoek dan naar mogelijkheden om het wel voor elkaar te krijgen en behoud daarbij altijd een kritische blik naar jezelf toe. Jij bent immers degene die kan veranderen.

Kansen na corona

 

Kijkend naar de beroepsgroep waar ik in werk, zie je nu welke waardering er (eindelijk) is ontstaan voor het vak schoonmaak. Mensen realiseren zich nu als geen ander wat goede hygiëne betekent, wat dit met ons doet. Hierdoor zijn er nu al kansen voor ons ontstaan die er eerder nog niet waren. Maar naast dit zakelijke effect zie ik echt meer mogelijkheden in hoe wij als mensen met elkaar communiceren. Geloof me, ik ben een voorstander van gezelligheid en met zijn allen samen maar inmiddels hebben we geleerd dat dit ook op andere, digitale manieren kan worden ingevuld.

Commercie na corona

 

Ik geloof dat er nog meer oprechtheid en eerlijkheid van ons sales mensen wordt verwacht. Na Corona komen we uit een moeilijke tijd, voor sommige zelfs extreem moeilijk. We zitten dan echt niet meer te wachten op mooie praatjes en halve beloftes. Die gaan ons namelijk niet verder helpen om weer in normaler, rustiger vaarwater te komen.

 

 

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen