10 vragen aan Gerald Gremmen

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20201129 SMA 10 vragen aan Gerald GremmenIk ben sinds 1989 commercieel actief en ben gestart ben als accountmanager bij een Zoetermeers bedrijf in industriële componenten waarna ik daar verantwoordelijk ben geworden voor de gehele Nederlandse salesorganisatie, als verkoopleider. Na zeven jaren heb ik daarna de overstap gemaakt naar de andere branche, namelijk die van telecom/ICT en ben begonnen bij KPN in de regio Rijnland. Dit als Salesmanager MKB in die betreffende regio.Vervolgens werd ik, als salesmanager, verantwoordelijk voor de medium accounts in de regio Zuidoost om daarna de stap te maken naar dezelfde groep klanten maar dan als landelijk business manager. Dit leidde er uiteindelijk toe dat ik samen met een team verantwoordelijk werd voor de large accounts van de regio Zuid West Nederland. Binnen mijn laatste rol, als manager Sales, was die binnen de vertical Onderwijs.

In 2015 heb ik een uitstap gemaakt naar de Installatiebranche en ben ik bij Unica Network & Services werkzaam geweest als Manager Sales. Het idee was om alle opgedane kennis in de telecom/ICT branche in te zetten binnen de installatiebranche. In de praktijk bleek dat niet geheel te matchen en ook de gebruikte salesmethodieken en -inzichten waren anders. Voor mij een reden terug te keren naar de “vertrouwde” telecom/ICT branche.  Inmiddels ben ik alweer een aantal jaren terug in de telecom/ICT branche en binnen Zetacom werkzaam als manager Sales, waar ik een team van accountmanagers aanstuur die in de Zorg of in de Zakelijke markt werkzaam zijn.

Wie is Gerald privé ?

 

Ik ben in 1965 in Nijmegen geboren en woon inmiddels 20 jaar in een klein dorpje (Appeltern) in het land van Maas en Waal. Ik ben gelukkig getrouwd met Veronique en heb 2 fantastische dochters Sophie van 19 en Charlotte van 24 jaar. In mijn vrije tijd hou ik van reizen, het bezoeken van steden, lezen, hardlopen en (enduro) motorrijden. Helaas is het door corona er dit jaar niet van gekomen om opnieuw een deel van de VS te ontdekken, iets wat we de afgelopen jaren hebben mogen doen, altijd gecombineerd met een bezoek aan New York. Ik lees graag actiethrillers (o.a. Ludlum, Dan Brown, Alan Folsum) en bedrijfsbiografieën. Om ook in coronatijd fit te blijven loop ik meerdere keren per week hard, 6 of 12 kilometer per keer, heerlijk om ook even mijn hoofd leeg te maken. Tot slot neem ik graag, met mijn “oude” crossmotor (Honda XR 600 uit 1991), deel aan georganiseerde Enduro ritten. 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Als kind was ik erg druk en veel uithuizig. Daarnaast was ik zeer geïnteresseerd in techniek en zoals veel kinderen wilde ik piloot, brandweerman of politieagent worden.  

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste baantje was het rondbrengen van de leesportefeuille, waarbij je de meest uiteenlopende types tegenkwam. Van arm tot rijk, van lelijk tot knap en van introvert tot extravert. Een leerzame periode in het ontdekken van de diversiteit aan mensen.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Net na mijn start bij KPN werd ik gevraagd om een salesteam in te richten dat verantwoordelijk werd voor het bedienen van de MKB markt in de regio Rijnland. Het door mij ontwikkelde concept van rayonverkopers heeft er uiteindelijk toe geleid dat dit werd geïntroduceerd in de overige 32 regio’s die KPN op dat moment had. In mijn voorgaande functie van verkoopleider bij een MKB bedrijf had ik dit concept van rayonverkopers, die een postcodegebied als werkterrein kregen,  al succesvol toegepast. Dit betekende dat er daardoor in elke regio een team klaarstond voor de Nederlandse MKB markt. Hierin waren verschillende specialismes vertegenwoordigd zoals businesscenters, telefonische verkoop en rayonverkopers.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Dat is wat mij betreft, “Kijk niet te ver vooruit”. Er kunnen zoveel veranderingen op je weg komen dat het heel belangrijk is om juist ook in het moment te leven.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Om relevant te blijven voor mijn omgeving, te blijven leren en vooral plezier te houden in mijn werk.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

In mijn lange loopbaan zijn er vele collega’s, managers en situaties geweest die mij geïnspireerd hebben en mij in zakelijk opzicht gemaakt hebben tot wie ik ben. Dat zijn zowel positieve ervaringen waar ik van geleerd heb en die als voorbeeld hebben gediend alsook wat mindere ervaringen die mij inzicht hebben gegeven in hoe ik het zelf niet zou doen, met name op het gebied van leidinggeven. Dit heeft er toe geleid dat ik in staat ben me te focussen op het bereiken van resultaten, zonder de human factor uit het oog te verliezen en sterk ben in het identificeren van kwaliteiten bij medewerkers.

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Dat is ongetwijfeld mijn actie om persoonlijk de beantwoording van een aanbesteding langs te brengen bij de klant, wel op tijd maar…. op de verkeerde locatie! Helaas waren de regels toen dat je daarmee gediskwalificeerd werd. Kortom een pijnlijke blunder.

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Bij KPN in mijn tijd als manager Sales Zakelijke Markt large accounts regio Zuidwest de eerste outsourcingsdeal, na de overname van Getronics, bij het Nederlands Loodswezen voor de zakelijke markt in het large accounts segment. Bij deze deal was de uitdaging om het multidisciplinaire team gefocust en bij elkaar te houden om tot een winnend voorstel te komen.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen