10 vragen aan Jochem Hemink

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20210423 10 vragen Jochem HeminkAls afgestudeerd hotelier aan de hoge hotelschool in Maastricht heb ik de eerste 5 jaar van mijn werkende leven bij NH-Hotels doorgebracht. In verschillende commerciële functies in zowel Nederland als in de UK, merkte ik dat mijn passie en natuurlijk talent meer zaten in new business dan in relatiebeheer. In 2008 heb ik de overstap gemaakt van hotellerie naar business travel. In het Nederlandse sales team van destijds ATP, The Advanced Travel Partner viel voor mij alles op zijn plek. Een sales job met pure focus op new business, en in de dienstensector waar mijn servicegerichtheid goed bij aansluit. Geen prominent fysiek product betekende voor mij eerder een bevrijding dan een beperking voor mijn sales kwaliteiten en drive. Iedereen kon klant bij mij worden. Na een aantal jaren keihard buffelen kwam ik er achter dat ik door segmentatie juist succesvoller kon zijn. Ik heb me daarom in 2012 gespecialiseerd in de sectoren Shipping & Energy, waar zakelijke reizen cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering van de klant. Immers, zonder de juiste personen op het juiste schip of booreiland kan er niet gewerkt worden. Daardoor kwam ik vaker en meer in gesprek over hun primaire processen bij onze klanten. Sinds 2017 heb ik de stap gemaakt naar een global rol, waarbij ik verantwoordelijk ben voor de sales resultaten in de Shipping divisie in Europa en Azië. Dat doe ik samen met de sales managers in de 11 landen waar wij eigen kantoren hebben.

Wie is Jochem privé ?

 

Ik ben geboren in Hoofddorp, vlak onder de rook van Schiphol. Op maandag 13 september 1976, om precies te zijn. Ik woon nu zo’n 15 jaar in Amsterdam, sinds 2014 op IJburg. Als co-ouder woon ik de ene week samen met mijn zoon Luuk (9) en dochter Lola (7). De andere week leef ik grotendeels met mijn nieuwe partner Claudia, bij haar in Zaandam, of bij mij in Amsterdam. In mijn vrije tijd ga ik graag sporten en wandelen. Ik train 2x per week op kracht (voorheen sportschool, tegenwoordig in mijn woonkamer) en minimaal 1x per week een duursport. Hardlopen of wielrennen. Daarnaast ben ik een echte levensgenieter. Dat betekende voorheen regelmatig uit eten, maar sinds Corona heb ik de “Make Away Box” helemaal ontdekt. Lekker culinair genieten van smaken en ingrediënten waarvan ik zelf niet zou weten wat ik er mee moet.

Als kind wilde ik graag worden?

 

Als kind was ik vrij voorzichtig, over het algemeen braaf en enorm vrolijk. Ik had altijd wel een liedje in mijn hoofd. Ook maakte ik graag grappen en stuurde een gesprek soms bewust een bepaalde kant op, zodat ik er een grappige opmerking over kon maken. Mijn wilde haren zijn op de Hotelschool pas echt gaan groeien. Inmiddels zitten die weer redelijk in model. Ik wilde graag piloot worden, niet zo vreemd als je vlak naast Schiphol woont. Het leek mij echt geweldig om voor je werk naar alle mooie plekken op de aarde te gaan.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste serieuze baan was als ober in een evenementenlocatie. Ik serveerde de gasten bij feesten en partijen, van 50 tot 2500 personen. Daar heb ik geleerd om hard te werken en mensen met oprechte aandacht te verrassen. Een van de tips die ik daar kreeg, was om gasten niet de standaard vraag te stellen: “heeft het gesmaakt?”, maar te vragen wat ze van het gerecht vonden. De geanimeerde gesprekken die daaruit voortkwamen, betaalde zich meestal direct uit in de fooienpot.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Voor een van mijn deals in Nederland ben ik over een periode van ruim 2 jaar bijna elke maand van Amsterdam naar Groningen gereden. Op een gegeven moment werden er door het bedrijf wel vragen gesteld of zoveel sales cost nog wel opweegt tegen de te verwachten omzet. Het maakte mij uiteindelijk niet meer uit. Ik moest en zou die deal maken. Na 18 maanden zaaien, zaaien en zaaien kwamen we ineens op een doorbraak. Geheel onverwacht zat ineens ook de Managing Director aan tafel. Achteraf heb ik nog vaak met mijn vaste contactpersoon gesproken over het hele traject. Eens heeft hij me toevertrouwd dat ze de deal uiteindelijk aan mij als persoon hebben gegund.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

“Het gaat er niet om hoe vaak je valt, maar om hoe vaak je opstaat”.

Als kind, en in mijn jongvolwassen carrière was ik vooral bezig met niet vallen. Tegenwoordig ben ik daar minder onzeker over. Ik heb gemerkt dat kwetsbaarheid geen zwakte is, maar een kracht, mits oprecht en authentiek. Er zit ook positiviteit in. Opstaan en opnieuw beginnen. Er komt altijd een nieuwe kans.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Ik zou mijn commerciële ervaring heel graag willen inzetten voor een NGO/ non-profit organisatie die dicht bij me staat, om een belangeloze bijdrage te leveren. Wanneer we als bedrijf weer in rustiger vaarwater zitten, wil ik hier prioriteit aangeven en mezelf aanbieden aan non-profit organisaties die bij me passen.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Johan Cruijff is een van mijn belangrijkste inspiraties. Zijn leiderschap en beweeglijkheid, zowel fysiek als verbaal, hebben op mij altijd enorme indruk gemaakt. Ik was het echt niet altijd met hem eens, maar zijn onnavolgbare manieren om zaken eenvoudig te maken vind ik enorm inspirerend.

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Ik heb een keer een presentatie gegeven waarbij ik eindeloos vaak ‘euhhh’ heb gezegd. Voor mijzelf was het werkelijk de hel, en voor het publiek ongetwijfeld ook. Ik was inhoudelijk onvoldoende voorbereid, onzeker over mijn aanbod en kwam ook nog op het randje van te laat binnen. Vervolgens moest alle techniek nog worden aangesloten, en voelde ik de ogen van het klantteam prikken in mijn rug. Vanaf het moment dat ik begon met praten ging het van kwaad tot erger. Het is uiteraard geen deal geworden. Ik had wel iets geleerd. Dit was de rock bottom. Dit nooit meer.

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Ik ben er enorm trots op dat het ons gelukt is om 2 jaar geleden een van de grootste Duitse rederijen exclusief aan onze organisatie te koppelen. Niet vanwege het volume van de deal, ze zitten krap in onze top 10 wereldwijd. Vooral omdat we erin zijn geslaagd een service oplossing in te richten waarbij we met name het interne proces bij deze klant enorm hebben kunnen verbeteren. Naast dat ze nu veel meer grip hebben op hun wereldwijde reisbewegingen zijn ze er ook nog eens veel minder tijd mee kwijt. Het mooiste moment was het moment dat ze zich realiseerden dat alle argumenten om vast te houden aan hun oude werkwijze en filosofie om met meerdere agenten te werken overboord moesten om hun grotere bedrijfsdoelstellingen te halen. Het was een sales traject dat we hebben gemanaged vanuit Singapore en Duitsland en waarin wij als team een hechte groep hebben gevormd.

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen