Carrière
Ik heb vrijwel altijd in IT gewerkt, een dynamische tak van sport waarbij ik mijn carrière zorgvuldig heb opgebouwd over Hardware sales, Software Sales en inmiddels Services Sales. Mijn carrière is ooit gestart met een bedrijfje na mijn studie (HEAO Small Business); we verkochten reclameruimte op bierviltjes. We hebben toen een paar mooie campagnes gedraaid en toen het concept verkocht aan StudentsSupport. (Robert Jan van Kampen & Tijmen Bos – recent spreker bij de SMA). Ondernemen was een prachtige ervaring om daarna aan de slag te gaan bij Dell Computer. Ik was werknemer #33 in Nederland en heb prachtige jaren meegemaakt waarbij het bedrijf Nederland snel veroverde met hun (toen nog nieuwe) directe business model. Na 6 jaar in diverse Sales Management rollen, waarvan 1 jaar in Zuid Afrika om daar een reorganisatie door te voeren, ben ik op de bonnefooi naar Australië vertrokken met mijn vrouw. Na een rondreis ben ik daar voor Microsoft gaan werken als OEM Channel Sales in Sydney. Na 4 jaar in Australië zijn we teruggekeerd naar Nederland en ben ik bij Oracle aan de slag gegaan als Business Development Manager, een sales program management rol. Bij Oracle heb ik diverse rollen doorlopen en na 8 jaar was ik vanuit Product Management verantwoordelijk voor de Security Business in EMEA. Oracle had toen de slag naar cloud wel een beetje gemist en na een tussenstap waarbij ik een Startup uit Amerika naar Europa heb gebracht (Blue Cedar- een mobile security oplossing) kon ik me 4 jaar geleden inkopen bij een kleine Salesforce Implementatie partij: Beethree. Hier was ik werknemer #16 en zijn we vanaf dag 1 heel hard gegroeid. In 2018 is Beethree samengegaan met SAP zusterbedrijf The Nextview en ge-rebrand naar simpelweg Nextview. Inmiddels hebben we afscheid genomen van de SAP tak en zijn we volledig gericht op implementaties van Salesforce en zijn we ongeveer 80 man groot. Onlangs heeft Salesforce Ventures ons een kapitaalinjectie gegeven waardoor we nu ook in Duitsland de markt op gaan met onze unieke Design Led aanpak voor Salesforce Implementaties.
Wie is Lars Privé
Ik ben in 1973 in Ede geboren. Momenteel wonen wij in de mooiste gemeente van Nederland: Rozendaal (Arnhem). Ik ben gehuwd en we hebben twee geweldige kinderen (12 jr & 15jr). De drie W’s staan voor mijn hobby’s : Wielrennen, Wijn proeven en Werken.
Als Kind
Als kind was ik al redelijk ondernemend, ik wilde timmerman worden maar aangezien ik echt 2 linkerhanden heb is dat ‘m niet geworden.
Eerste baantje
Afwasser in de horeca, en daarna heel veel verschillende dingen, van orderpicker in een vriescel tot aan haring sorteren op de visafslag….goede leerschool om met alle rangen en standen contact te kunnen maken!
Trend in Commercie
Eigenlijk zie ik overal een duidelijke verschuiving naar expliciete klantfocus. Het veranderen van een productcentrische organisatie naar een klantcentrische organisatie. Een hele shift waarbij niet alleen processen veranderen maar met name ook de mindset van de organisatie. Luister oprecht naar je klanten, het gaat niet om hoe jij verkoopt, leer hoe jouw klanten kopen!
Trots op
Zakelijk gezien ben ik trots op de kapitaalinjectie die we onlangs hebben gekregen van Salesforce Ventures. Dat is toch een kroon op ons werk aangezien zij alleen investeren in de “best of the best”. Daarnaast dat Nextview een purpose-led bedrijf is. Alles gaat om de balans tussen people, planet & profit.
Sales Tip
Misschien een enorm open deur….maar luister naar je klanten. De allerbelangrijkste eigenschap van een sales executive is luisteren en vragen stellen op het juiste moment. Durf je klanten uit te dagen!!
Jouw Inspiratiebron
Dat zijn eigenlijk heel veel verschillende mensen. Ik ben er van overtuigd dat ik altijd van iedereen wel iets kan leren en als ik ook maar 1 ding kan meenemen en toepassen voor mezelf van alle getalenteerde mensen die ik ontmoet….dan word ik ook een mooi compleet persoon. In het verleden heeft Tony Robbins me erg geïnspireerd. Ik ben 2 keer naar een seminar van hem geweest in het buitenland, zeer de moeite waard!
Grootste Blunder in Sales
Tsja, niet genoeg luisteren naar een klant en tegelijkertijd ook niet genoeg de dialoog aangaan, het blijft een precaire balans.
Commercie na Corona
Meer virtuele meetings, maar zeker de komende tijd verwacht ik dat met name op IT gebied wel geïnvesteerd blijft worden, mogelijk zelfs met een inhaalslag! Daarnaast zie ik een duidelijke trend in het inzetten van AI voor sales. De technologie wordt steeds slimmer en kan inmiddels prima toegepast worden om niet alleen historische data te analyseren, maar ook juist meer om vooruit te kijken en uitkomsten te voorspellen. AI dat salesmensen helpt om hun tijd te besteden aan de zaken die de hoogste kans van slagen hebben! Desondanks blijft sales zelfs bij het verminderen van persoonlijk contact door Covid-19 en de inzet van AI bij uitstek een mensen business!