10 vragen aan Leon de Rijke

10 vragen aan Leon de Rijke
Leon de Rijke

Key Accountmanager

Kabisa

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Mijn naam is Leon de Rijke, 38 jaar oud en ik woon in Son en Breugel: een mooi groen dorp in de buurt van Eindhoven. Ik ben getrouwd met Judy en we hebben 3 tieners.

Ik hou heel erg van de natuur en het buitenleven en ga dan ook graag hiken, suppen of een paar dagen trekken met een tentje op de rug.

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Ik ben Key Accountmanager bij Kabisa. Kabisa is softwarespecialist. Met een veelzijdig team van ongeveer 100 collega’s maken we bedrijfskritische web- en mobiele applicaties en cloud oplossingen in de High Tech, FinTech en E-Commerce sectoren. Wij zien ieder project als een uitdrukking van vakmanschap en creativiteit en onze oplossingen kenmerken zich dan ook door kwaliteit en elegantie.

Buiten het feit dat het eindresultaat heel belangrijk is, staan persoonlijke ontwikkeling en een goede werk-privé balans voorop. Kabisa is hiervoor al meerdere keren onderscheiden met diverse ‘Beste Werkgever’ awards.

Kabisa maakt softwareoplossingen voor een kleine klantengroep met grote namen en de meeste zijn al jaren trouwe klant. Als Key Account Manager is het mijn taak dat we deze grote klanten zo optimaal mogelijk bedienen en de lange termijn relatie verstevigen en uitbouwen. Verder zorg ik voor de Sales Operations van ons sales team.

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Ik had geen specifieke droombaan, maar ontwikkelde tijdens mijn middelbareschooltijd een grote interesse voor bedrijfskunde: hoe werken bedrijven, hoe zitten al die bedrijfsprocessen in elkaar e.d. In de loop van de tijd is de focus komen te liggen op het snijvlak tussen Business en IT, vanuit mijn studie Bedrijfskundige Informatica.

Een rode draad is wel altijd geweest dat ik het leuk vind om mensen te helpen, te adviseren en van betekenis voor anderen te kunnen zijn.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Als bijbaan heb ik lange tijd persoonlijke verkoop in een fotospeciaalzaak gehad, dat was een mooie leerschool waarin ik het geven van een oprecht advies met een verkoopdeal als resultaat erg leuk vond.

Na mijn studie begon ik als Product Manager en Project Manager. Vervolgens had ik een tijdlang een eigen bedrijf en heb ik me het vak van Software Developer eigen gemaakt. Daarna ben ik als freelancer verdergegaan en leerde ik Kabisa kennen. Na meer dan 10 jaar ondernemerschap heb ik de stap gezet om me volledig toe te leggen op het Sales en Account Management vak. De combinatie van een technisch inhoudelijke achtergrond en ondernemerschap helpen mij om een goede gesprekspartner voor onze klanten te zijn.

Sales is altijd een onderdeel van welke functie dan ook, impliciet of expliciet, je bent altijd een ambassadeur van de organisatie waar je voor werkt.

Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

Het leukste vind ik om te bouwen aan langetermijnrelaties met klanten en het creëren van wederzijds vertrouwen. Hoeveel er ook gedigitaliseerd wordt, uiteindelijk blijft het mensenwerk: mensen doen zaken met mensen.

Hierin vind ik het ontzettend leuk om me te verdiepen in een klant of een sector en uit te vogelen wat er speelt, wat hen uniek maakt en wat de grote uitdagingen zijn.

Het is misschien een beetje een cliché, maar: “alles wat je aandacht geeft groeit”. Door je te verdiepen in een klant en vanuit een langetermijnperspectief te werken zie je de groei ontstaan. Dat is enorm motiverend!

Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daarvan geleerd?

Een paar jaar geleden was er een situatie met een klant waarin ik vond dat die klant een onredelijke eis had en ik was erop gebrand om mijn gelijk te halen. Daardoor verloor ik het belang van de klant en zijn échte probleem uit het oog. Het heeft heel wat reparatiewerk gekost om de relatie te herstellen en was een waardevolle les in de essentie van communicatie.

Een tijdje terug vertelde Boyan Slat van The Ocean Cleanup dat er twee soorten fouten zijn. De eerste soort is een fout in een operationeel proces wat al vaker is gedaan en wat eigenlijk gewoon goed zou moeten gaan. Bijvoorbeeld een e-mail naar de verkeerde persoon sturen, de categorie “stomme fouten”. Dit soort fouten zijn te voorkomen en hiervoor is automatisering vaak een goede oplossing.

De tweede soort fout is een mislukking van iets wat je nog nooit hebt gedaan of iets wat überhaupt nog nooit eerder is gedaan. Dit soort mislukkingen zou je als een succes moeten vieren omdat je een hypothese hebt getoetst. Hiervan kun je leren en hierdoor doe je belangrijke ervaringen op.

Deze mindset probeer ik zoveel mogelijk te omarmen, al is dat niet altijd even makkelijk wanneer je perfectionistisch bent aangelegd. 😅

Op welke manier hou jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

Ik lees veel artikelen en boeken en ik luister graag naar podcasts in de auto. Verder probeer ik regelmatig een opleiding te doen, zo heb ik bijvoorbeeld de opleiding Strategic Account Management bij EURIS gevolgd. Tenslotte zijn de SMA bijeenkomsten heel waardevol om met vakgenoten in gesprek te blijven.

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

Peter Wennink, de CEO van ASML, het kroonjuweel van de Nederlandse economie. Het lijkt me een enorme uitdaging om een hoogtechnologisch bedrijf dat zo snel groeit te leiden.

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

Het boek Zakendoen op gevoel van Marcel Adriaanse is een absolute aanrader voor elke salesprofessional, en al helemaal voor mensen zoals ik, die van nature een vrij rationele benadering hebben. In dit boek laat Marcel zien hoe intuïtie je zakelijk verder kan brengen: Zet je denkvermogen in, maar leer vooral te vertrouwen op je gevoel. Zeker in een wereld die steeds meer data-driven wordt is dit een interessante invalshoek!

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Wat is je grootste droom? Het lijkt me heerlijk om midden in de natuur in Zweden te wonen, veel rust en ruimte om ons heen. Voorlopig is Zweden een mooi vakantieland, maar wie weet wat de toekomst nog eens brengt.

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen