10 vragen aan Miranda Huisman

Miranda Huisman

Corporate Account Manager

Epson Europe

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Mijn naam is Miranda Huisman, 45 jaar en woon in Rijswijk, Zuid-Holland en ik ben trotse moeder van 2 mooie, slimme meiden van 13 en 16 jaar. Naast mijn fulltime job ben ik 3 keer in de week te vinden in de sportschool en haal ik veel plezier uit er gezellig op uit te gaan. Lunchen, terrasje pakken lekker uit eten gaan. Ook vind ik het leuk om een leuke serie te kijken, al doe ik dat meestal strijkend. Een beetje multitasken. Verder heb ik een hobby in de beauty industrie en doe ik daarvoor ook mee met wedstrijden. Want het resultaatgerichte blijft overal terugkomen 🙂

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Ik werk bij Epson Europe als Corporate Account Manager – End User. Ik ben verantwoordelijk voor onze eindklanten en potentiële eindklanten op het gebied van onze printoplossingen. In mijn rol vertel ik wat er zo bijzonder is aan Epson en onze unieke  warmtevrije inkjet technologie. Want dat wij een compleet andere technologie gebruiken  dan alle andere fabrikanten is een feit. De eerste opmerkingen die ik altijd krijg als ik voor het eerst mijn presentatie mag geven is….”je hebt me echt verrast” en “wat een indrukwekkend verhaal”.

Epson investeert in het ontwikkelen van technologieën die bijdragen aan een beter milieu. Onze business inkjet printoplossingen kunnen een bijdrage leveren tot wel 83% in energiebesparing en CO2-reductie in vergelijking met laser. Wat mijn werk zo leuk maakt is dat ik ons mooie verhaal kan onderbouwen met feiten en cijfers. Wij maken duurzaamheidsscans waarbij we op basis van de klant specifieke situatie een vergelijk kunnen maken en exact kunnen uitrekenen welke besparingen we teweeg kunnen brengen. Besparingen o.a. op het gebied van energie, energiekosten, CO2 besparing en arbeidstijd. Slechte printers worden tegenwoordig niet gemaakt. Ze kunnen allemaal printen, kopiëren en scannen. Daar kan je je als fabrikant in mijn ogen niet meer in onderscheiden. Daarom is het zo leuk om met de klant echt de diepte in te gaan en te kijken naar de duurzaamheid. Want daar zijn wij van alle merken het meest onderscheidend in.

Ook houd ik me bezig met aanbestedingen en heb ik veel contact met onze resellers. Ik word door de resellers ingezet bij grotere klant cases, maar ook betrek ik hen bij mijn projecten zodra een potentiële eindklant een offerte wenst en/ of over wilt gaan op onze print oplossingen.

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Ik had eigenlijk niet echt een droombaan. Ik wilde vroeger visagiste worden en toen weer docent. Ik heb zelf een moment gehad dat ik het leger in wilde. Ik wist het eigenlijk niet precies. Uiteindelijk heb ik een studie gekozen waar je veel kanten mee op kan en zag ik het allemaal wel….

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Na mijn studie HEAO Commerciële economie ben ik eigenlijk de sales ingerold. Tijdens mijn studie kregen we ook verkooptrainingen en dat lag me wel. Daarnaast vond ik het altijd leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, te leren en luisteren wat ieders verhaal is. Bij mijn eerste baan ben ik ook voordat ik de baan aannam met iemand die er werkte een dagje meegegaan. Naast de leuke gesprekken, sprak het zelfstandige, ondernemende en onderweg zijn me erg aan. Na die meereisdag ben ik er ook aan de slag gegaan. Het was een echte “hit and run” sales job, die ik niet heel lang heb gedaan maar wel veel geleerd heb.

Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

Ik kan me nog goed herinneren dat ik ooit een keer “in between jobs” zat en ik het afscheidsprogramma van Oprah Winfrey zag. Zij vertelde toen dat je werk moet doen gebaseerd op jouw passie in het leven. Toen ben ik gaan nadenken over mijn passie in het leven. Mijn passie in het leven is andere mensen blij maken. En dat is iets wat ik ook echt kan terugvinden in het sales vak. Maar wel echt bij een bedrijf waarbij ik voor 100% sta achter de oplossing die ik verkoop. En met de juiste mensen om me heen.

Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daar van geleerd?

 Ik vind dit een lastige vraag. Ik kan me namelijk echt niet bedenken welke fouten ik heb gemaakt en laat staan wat mijn grootste fout is geweest. Misschien omdat ik een fout niet als fout zie, maar meer een les. Als ik dan kijk naar wat mijn belangrijkste les is geweest, dan is dat luisteren, de oplossing die je verkoopt goed kennen en minder praten. Goed luisteren naar de klant, naar wat hij/zij echt nodig heeft. Doorvragen en uitdagen. Dat zijn elementen die er bijdragen om de klant uiteindelijk blij te maken. Ik ben daar dus altijd heel alert op.

 Op welke manier houd jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

Eigenlijk zou ik hier natuurlijk het SMA moeten invullen. Maar ik moet bekennen dat ik er eigenlijk te weinig tijd voor vrijmaak. Ik ben bij een aantal bijeenkomsten geweest en vond dat erg leuk! Maar ik ben ook echt van mening dat je een geboren sales bent of niet. Je kunt nog zoveel trainingen en ontwikkelingen volgen, je hebt het of je hebt het niet. Ik heb ooit een salesdirecteur gehad die me dat ook uitlegde. Ik begreep namelijk niet dat een collega die ik coachte en bijna exact deed wat ik deed geen successen behaalden. Toen hij me vertelde dat sales “geen trucje” is wat je kan leren, zag ik dat hij gelijk had.

Dat betekent niet dat ik het niet interessant vind om de ontwikkelingen of trainingen te volgen. Ik denk alleen niet dat het me een betere sales persoon maakt. Het moet qua timing dus allemaal goed uitkomen en ik vind het wel altijd gezelliger om samen met een collega te gaan. Dus dat moet allemaal goed samenvallen.

De grootste bron voor mij voor het volgen van ontwikkelingen op mijn vakgebied en sales is het internet. Met name LinkedIn. Maar ook leer ik nog dagelijks van mijn collega’s, partners waar ik mee samen werk en van (potentiële) klanten!

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

De eerste die bij me opkwam is Adele. Het lijkt me namelijk heerlijk om zo mooi te kunnen zingen en daar mensen blij mee te maken. Ik denk soms dat ik mooi kan zingen, maar als de muziek wegvalt merk ik dat het best tegenvalt hahahaha.

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

Ik ben niet echt van het lezen. Ik ben meer een praktijk persoon. Ik heb dan ook niet een boek die ik sales gebied heb gelezen wat me echt is bijgebleven en echt fantastisch vond. Ik vind dat je sales gewoon echt heel leuk moet vinden en vind dat je moet leren in de praktijk. Sales is een vaardigheid. Daarmee ben je geboren en ontwikkel je steeds meer. Bij het juiste bedrijf met de juiste mensen om je heen, daar leer je het meeste van.

Je moet het dus niet hebben van boeken. Je moet gewoon zorgen dat je op je plek zit bij het juiste bedrijf met de juiste mensen. Is dat niet het geval durf dan te switchen.

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Noem eens een project waar je echt trots op bent?

Ongeveer een half jaar geleden heb ik een project afgerond met Flanderijn. Flanderijn helpt klanten met betalen met als visie dat schulden moeten worden betaald, maar niet tegen iedere prijs: zij hanteren de menselijke maat. Duurzaamheid is voor Flanderijn erg belangrijk. Zij zijn altijd op zoek naar manieren om daarin te verbeteren en zetten zich actief in om hun CO2-uitstoot sterk te reduceren. Door een aflopend contract met hun huidige leverancier kregen wij de kans samen met hen de inrichting van hun printstromen onder de loep te nemen. Zo lag er een wens om over te stappen op dubbelzijdig printen, vanuit informatiebeveiliging met ‘follow me’ te gaan werken en wilden ze vanuit de MVO-gedachte sterk verduurzamen.

Uiteraard was de prijs/kwaliteit verhouding enorm belangrijk, maar ook duurzaamheid en het gevoel hebben een partnership met elkaar aan te gaan.

Met name het duurzame karakter van de Epson heat free printers heeft Flanderijn doen besluiten voor Epson te kiezen. Uit de door voor hun gemaakte duurzaamheidsscan bleek dat ze met  de overstap meer dan 103.000 kWh over een periode van 5 jaar gingen besparen. Dat is een besparing van ruim 92%. Hetzelfde cijfer is van toepassing op de CO2-besparing en dat komt op een besparing van maar liefst 49.000 kg CO2. De enorme energiebesparing levert logischerwijs ook een flinke kostenbesparing op, zeker met de huidige energieprijzen.

Wat ik nu zo leuk vind aan dit project is dat naast het fijne contact, het leerzame traject en de verschillen die we maken op duurzaamheidsvlak, de klant ook echt heel blij en trots is om met ons en onze reseller samen werken. Zo trots zelfs dat op 11 locaties van Flanderijn bij de receptie een banner staat, dat zij hebben gekozen voor duurzaam printen. Als we dan weer terug komen bij wat ik het leukste vind aan het salesvak en mijn passie in het leven, anderen blij maken, dan is de Flanderijn case hier het ultieme voorbeeld van!

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen