10 vragen aan Remco Rutgers

 

Remco Rutgers

Salesmanager

Bruidmedia

Wie is Remco?

Ik ben 54 jaar, en woon in de stad waar sinds 2012 officieel de mooiste kerktoren van Nederland staat, Nijkerk. Getrouwd met Irma en samen hebben wij één uitwonende dochter van bijna 21 lentes jong. Als kind van expats heb ik mijn jeugd in Afrika doorgebracht en kwam voor de middelbare school naar Nederland. Hierbij ook nog op een internaat in Baarn verbleven. Vanwege het expat leven van mijn ouders ben ik in mijn jonge jaren veel verhuisd. Ik heb dit altijd als een positieve ervaring gezien. Verschillende talen, culturen en veel nieuwe vrienden en kennissen. De behoefte aan (verre) reizen en wat avontuur is hierbij zeker blijven hangen. Heerlijk om op de bonnefooi een reis te maken waar vooraf het minimale is vastgelegd en je het noodzakelijke zelf ter plaatse regelt. Dit levert de mooiste ervaringen en verhalen op. Ik duik graag op tropische bestemmingen, kampeer of backpack het liefst, train voor de halve marathon en loop graag een golfbaan. Aan de handicap wordt hard gewerkt…😉. Daarnaast heb ik sinds enige jaren samen met mij vrouw een oude hobby opgepakt, stijldansen.

 Wat doet Remco?                 

Ben op dit moment werkzaam bij Bruidmedia in Amersfoort. Bruidmedia is een gespecialiseerd mediabedrijf geheel gericht op de doelgroep bruidsparen. De organisatie is bijna 40 jaar actief in vijf landen: Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Onze doelgroep zijn de 600.000 bruidsparen die in deze landen elk jaar aanvangen hun huwelijksdag te organiseren. Met onze media inspireren wij hen tot het organiseren en vieren van hun mooiste dag en brengen wij hen in contact met allerhande trouwspecialisten die deze dag voor hen mogelijk maken.

Als salesmanager Nederland & België is het mijn doel om samen met de accountmanagers uiteenlopende (internationale) trouwleveranciers via onze online en offline mediakanalen in contact te brengen met bruidsparen.

Wat wilde je vroeger worden?

Vroeger wilde ik piloot worden. Waarschijnlijk omdat ik van zeer jongs af aan veelvuldig vloog trok deze baan enorm. Echter, exacte vakken op school moest ik al snel laten vallen en daarmee vervloog ook deze droombaan. Een kleine tic welke ik hieraan nog heb overgehouden is af en toe vliegtuigspotten.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Eigenlijk al direct vanaf school. Ik begon als intercedent in Utrecht en stapte al snel over als accountmanager bij een niche uitgeverij in de professionele audiobranche. Daarna bij diverse MKB bedrijven en ook grotere multinationals gewerkt. Altijd in sales functies. Mijn voorkeur ligt bij relatief kleine (sales) organisaties waar de lijnen kort zijn en waar je zelf sterke invloed hebt op de ontwikkeling van het bedrijf en de resultaten.

Wat vind je het leukst aan Sales?

Het is een omgeving  waar een beroep gedaan wordt op zeer veel persoonlijke aspecten: initiëren, organiseren, doorpakken en aanhouden. Het vraagt mensen- en branchekennis. Creativiteit om businesskansen te creëren en zaken verder te ontwikkelen. Het duurzaam verbinden van partijen om een gezamenlijk doel te realiseren, spreken mij in het bijzonder aan.

Van welke fout heb je het meeste geleerd?

Een echt grote fout of blunder zo je wilt, kan ik mij niet herinneren. Maar, vele kleine en zelfde fouten kunnen uiteindelijk ook een grote fout zijn. Wat in mijn ervaring ‘red flags’ zijn: a) dat je de klant en zijn behoeften onvoldoende als uitgangspunt neemt. Een klant is niet geïnteresseerd in jou, jouw budget of deadline. Wél in een oplossing die zijn/haar business en positie verbeterd. b) hoe menselijk het ook is om met aannames te werken, spreekwoordelijk kunnen ze dodelijk zijn. Vaak zonder dat je er zelf erg in hebt. Probeer zo blanco als mogelijk een klantcase aan te vangen.

Hoe volg je de ontwikkelingen op het vakgebied Sales?

Na een paar jaren afwezigheid ben ik nu voor de tweede keer lid geworden bij de SMA. Daarnaast lees ik boeken en af en toe woon ik een leuke sessie bij van bv. Jos Burgers of Jan van Setten. Via BNR nieuwsradio zijn er ook interessante podcasts te beluisteren van o.a. Daniëlle de Jonge. Mag graag spreken met sales collega’s en oriënteer me ook op een  gerichte sales cursus / workshop.

Met wie zou je een dag willen ruilen?

Louis van Gaal. Hoewel ik geen groot voetbal liefhebber ben, intrigeert deze man zeer. Non conformistisch, eigenzinnige persoonlijkheid en visionair. Ongebreidelde werklust, veeleisend en zeer prestatie gericht. Probeert in de voetballer en de mens achter de voetballer het beste naar boven te halen.

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

Ik kan er meerdere bedenken maar deze popt als eerste op: Mandela Over Leven, Liefde En Leiderschap. 15 levenslessen van Nelson Mandela over moed, leidinggeven, omgaan met je rivalen, zelfvertrouwen, besluitvaardigheid en de liefde. Kortom, alles wat je in het dagelijks leven drijft en tegenkomt…😉

Welke vraag is jou niet gesteld?

Wat staat er nog op jouw zakelijke bucket list?

Het mediagedrag en – consumptie van consumenten is sterk aan het veranderen. De behoefte bij de doelgroep aan inspiratie, informatie en gespecialiseerde leveranciers blijft. Het succesvol inspelen op deze veranderingen en daar een duurzaam businessmodel op ontwikkelen, is voor de komende jaren waar de energie in gaat zitten.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen