10 vragen aan Robert Mansour

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20210129 SMA 10 vragen Robert MansourIk ben tijdens en na mijn studie in Delft begonnen als software engineer waarbij ik mij steeds meer ben gaan specialiseren op de thema’s data, BI en analytics. Ik heb vervolgens een management development traject doorlopen bij een grote IT dienstverlener en ben daar ook in aanraking gekomen met commercie en HR. Daarna ben ik samen met twee ex-collega’s een onderneming begonnen met consultancybedrijf Riviq. Het ondernemerschap past goed bij mij want dit geeft mij de vrijheid om zelf keuzes te maken maar daarmee ook de verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen succes. Mijn rol hierbij is tegenwoordig vooral commercieel, dus gericht op het ontwikkelen van bestaande klanten en prospects. Onze opdrachtgevers zijn senior IT en business managers die vaak sterk inhoudelijk betrokken zijn bij een vakgebied dat behoorlijk complex en veelomvattend is. We werken daarbij vanuit de filosofie van consultative selling waarbij wij maatwerk verkopen vanuit een adviserende rol. Om dit tot een succes te maken werken wij met zeer ervaren salesprofessionals die onderling goed samenwerken. Onze business is namelijk voor 90% relatiegedreven waardoor men elkaar onderling goed kan versterken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van elkaars netwerk.

   

Wie is Robert privé ?

 

Ik ben in 1967 in Amsterdam geboren en woon momenteel met Irene in Barendrecht. Mijn hobby is veel koken, en dan vooral de Italiaanse keuken :-).

 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik was in mijn jonge jaren veel technisch bezig, van treintjes tot elektronica en computers. Ik vind het nog steeds prachtig om te zien hoe dingen werken. Ik twijfelde daarom na het VWO tussen een tweetal mogelijkheden, namelijk medische wetenschappen en technische informatica. Beide studierichtingen leken mij super mooi maar ik heb uiteindelijk gekozen voor informatica. Een keuze waar ik nooit spijt van heb gehad omdat het een boeiend vak is dat onze huidige samenleving heeft gevormd.

 

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste baantje/bijverdienste was in de zaak van mijn vader. Hij had een bedrijf dat zich bezig hield met de im- en export van kantoorartikelen. Ik heb in deze periode heel veel pakjes moeten inpakken en heb daarbij heel secuur en netjes moeten werken zodat de goederen onbeschadigd bij de klanten zouden aankomen.

 

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Ik heb bij deze vraag niet echt een associatie met het woord “trots, het is meer dat ik met dankbaarheid terug kijk als dingen goed zijn gegaan. Ik ben op dit moment dan ook het meest  dankbaar voor de groei van Riviq en waar we nu staan met een leuk team en onderscheidende projecten voor mooie bedrijven. We hebben daardoor een groeiende invloed op de datastrategie van onze opdrachtgevers en als onze projecten tot succes voor die bedrijven leiden geeft dat mij dat een top gevoel. Het zijn daarom de consultants en de opdrachtgevers die voor ons kiezen, daar ben ik dan misschien trots op.

 

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

In de sales geldt toch wel : ‘Meer luisteren, minder praten’. Mooi? Voor mij in ieder geval een goede les! Nog eentje? ‘Eerlijkheid duurt het langst’. Deze heeft wat mij betreft geen verdere uitleg nodig.

 

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Er staan nog wat prospects op mijn bucket list 🙂 We helpen bedrijven graag om succesvol te worden met data.

 

 

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Ik heb eigenlijk geen groot voorbeeld maar ik doe meer aan “cherry-picking” waar ik voorbeelden zie. Sommige ondernemers, zoals Elon Musk van Tesla of Pieter Zwart van Cooblue, zijn super-ondernemend, groeien heel snel en doen alles tegelijk. Daar kan ik dan wel met bewondering naar kijken. Daarnaast lees ik ook nog steeds regelmatig de Seven Habits van Stephen Covey, een boek vol wijsheden waar ik graag naar terugkom 🙂

 

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Ik ben een keer een bedrijf begonnen in een dienstensector die ik onvoldoende had onderzocht. Dat ging al snel mis, helaas. We vonden ons product zelf een supergoed idee, deden ons best om het te verkopen, maar er was simpelweg onvoldoende vraag in de markt. Zeker leerzaam.

 

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Moeilijk om er één te noemen, het zijn er veel. De leukste contacten worden niet alleen klant, maar ook ambassadeur. Mensen waarmee je een wederzijdse klik ervaart, waarmee je ook los van werk over dingen kan praten en lachen. Het zijn dezelfde mensen die je verder helpen, ongevraagd of als je een zetje nodig hebt.

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen