10 vragen aan Sjaak ten Bras

20200918 Rubriek 10 vragen Sjaak ten BrasIk heb een echte horeca-achtergrond waarbij ik na een aantal jaren koos voor de commerciële kant in de hospitality. En daar ben ik altijd gebleven: van junior-sales via major-accounts naar sales en marketing. De keuze voor de commerciële kant is destijds ontstaan omdat ik juist daar zoveel kansen zag binnen de hospitality. Deze branche was en is vanzelfsprekend altijd erg druk met gastgerichtheid en service, maar vaak onvoldoende of zelfs verkeerd bezig met de commerciële kant.Papendal heeft vanzelfsprekend een taak voor de topsport in Nederland. Hotel Papendal is een zelfstandig onderdeel met een commerciële functie. De sport weet Papendal vanzelfsprekend wel te vinden maar voor de zakelijke markt is een slagvaardige sales noodzakelijk; vandaar dat mijn salesactiviteiten geheel gericht zijn op de corporate markt. Mijn taak is het behouden van bestaande klanten, het aangaan van relaties en het winnen van nieuwe klanten. Voor de moederorganisatie NOC-NSF is de commerciële taak van Hotel Papendal waardevol. Van iedere verdiende euro gaat er een kwart via NOC-NSF naar de Nederlandse sport. En niet alleen naar de topsport. Als lid van het Management Team van Papendal kon ik jarenlang onze klanten vertegenwoordigen wanneer het ging om beleidskeuzes. Na een aantal zware stembandoperaties was het tijd voor een minder brede verantwoordelijkheid. De laatste jaren ligt mijn aandacht geheel bij corporate sales.

Wie is Sjaak privé?

 

Ik ben geboren op 30 december 1961 in Lichtenvoorde en woon momenteel in Laag Soeren met mijn vrouw Jeannet en onze twee zonen. Mijn hobby is het restaureren van klassieke auto’s. Ik keek als kleine jongen naar veel Amerikaanse series op televisie en werd daarbij verliefd op de prachtige auto’s met vleugels, en bijzondere designs. Op mijn 15e kocht ik mijn eerste Chevrolet en al snel was ik dagen bezig met het restaureren van deze beauty. Sinds die tijd heb ik bijna 50 auto’s mogen ombouwen tot gepolijste klassiekers. Iedere auto heeft zo zijn eigen karakter en ik heb modellen uit vele landen gehad: van Amerika en Europa tot aan Japan. Met de ene auto heb je een grotere klik dan met de andere. Door het rommelen aan oude auto’s maak ik mijn hoofd leeg waardoor het zorgt voor een fijne balans tussen werk en privé. 

Wat wilde je worden als kind?

 

Als kind was ik erg veel aan het tekenen, vooral oude auto’s. Ik wilde dan ook graag tekenaar worden. Uiteindelijk heb ik één jaar voor een reclamebureau gewerkt maar het bleek toch niet mijn ding. Het tekenen bleek een wel erg eenzame aangelegenheid. Dagenlang in je eentje aan het werk en dan presenteren. Dat presenteren van het werk was eigenlijk het leukste moment.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste baantje was uiteraard in de horeca, namelijk barkeeper. Ik begon in de plaatselijke dancing waar het altijd druk was met feesten en partijen. Na een paar jaar ben ik bij de Golden Tulips op de Veluwe gaan werken. Daar heb ik in 3 jaar veel geleerd. De combinatie van de zakelijke en de toeristische markt maakte mijn werk veelzijdig en erg leuk. In 1987 begon ik in de horeca bij Papendal.

 Welke levensles heb jij geleerd?

 

Dat je vaak meer kunt dan je denkt. Zowel op persoonlijk vlak als in je werk. Mijn loopbaan kende tal van functies waarvan de laatste 25 jaar vooral in het teken stonden van sales. Maar ook een klein half jaar interim directeur. En als je dan bij dezelfde organisatie bent begonnen als barkeeper laat dat mooi zien dat je tot veel in staat bent. Op persoonlijk vlak zorgde stembandkanker in 2017 voor een grote ommekeer. Met andere prioriteiten in het leven en een schorre stem was het natuurlijk de vraag; “wat nu?”. De directie van Papendal heeft me enorm geholpen met het vervolg. Genoeg tijd en vrijheid om te herstellen en daarna gewoon de dingen doen waar het hart ligt: sales. Dat mijn aanpak  anders is dan voorheen is logisch maar al snel bleek ik mijn werk goed te kunnen doen. De sales werkzaamheden te kunnen doen na zoveel zware operaties en met 1 stemband geeft aan dat er veel meer mogelijk is dan je zou denken.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Gezondheid, vitaliteit en fitheid van werknemers worden steeds belangrijker bij bedrijven en organisaties. Papendal is als locatie voor zakelijke bijeenkomsten erg geschikt voor deze thema’s. Ik zou heel graag nog een keer een vitaliteitstraject met een grote organisatie oppakken. Denk aan clinics en workshops als  “beter bewegen”, “de zin en onzin van gezonde voeding” en “meer energie krijgen”. De motivatie start dan met een prachtige kick-off met alle werknemers. De voordelen van gezonde werknemers zijn zo vanzelfsprekend.

Wat is voor jou een Inspiratiebron?

 

Veel inspiratie komt van mijn vader. Ontelbare “tegelwijsheden” blijken steeds weer waar. Daarbij zijn ingegeven waarden en normen de basis. Doen wat je belooft. Alles wat waard is om te doen, is het waard om heel goed te doen.

Wat is jouw grootste blunder?

 

De grootste blunder was een duur leermoment. Voor een groot bedrijfsdiner was de aanbetaling gedaan. Op de avond zelf gaf de organisatie aan dat na het diner het feest tot diep in de nacht door kon gaan en dat er champagne moest komen voor alle 500 gasten. Vanzelfsprekend was de eindnota vele malen hoger dan de vooraf getekende bevestiging. Maar de eerstvolgende maandag lag er een aangetekende brief op mijn bureau met de mededeling dat de organiserende partij failliet was verklaard. Het verschil tussen de aanbetaling en de eindnota is nooit betaald.

Wat is jouw leukste salestraject?

 

Voordat Nuon veranderde in Vattenfall was er een traditie bij bedrijven om grote sportdagen te houden. Het salestraject voor de Nuon was gigantisch. Uiteindelijk wonnen we met Papendal de opdracht. Een prachtige doe-dag voor 5.500 medewerkers met clinics, artiesten, catering en activiteiten. Vanaf de offertepresentatie tot en met de uitvoering verliep alles perfect. De talloze bedankjes achteraf zorgden voor veel trots bij het hele team. Ik heb tijdens dit traject vooral geleerd dat onze organisatie dit soort gecompliceerde bijeenkomsten goed kan uitvoeren. Daarbij zag ik ook dat vooral het live samenzijn erg belangrijk is voor de deelnemers. Er waren prachtige doe-programma’s maar het samen een dag doorbrengen bleek het hoogste te scoren in de tevredenheid. En dat vergeet ik geen dag; voor kleine of grotere groepen zijn de sociale momenten met elkaar heel erg belangrijk. Collega’s, klanten of relaties die elkaar ontmoeten en echt in gesprek gaan met elkaar is een overkoepelende doelstelling bij iedere bijeenkomst.  Dat is in deze “Corona-tijd” best lastig en de bijeenkomsten zijn veelal met kleine aantallen. Door de vele vierkante meters van Papendal kunnen we veel van die groepen op een veilige manier ontvangen. Daarom staat de parkeerplaats gelukkig weer steeds vaker vol. De “Corona-proof” bijeenkomsten bestaan nu uit groepen van 5 tot 250 personen

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen