10 vragen Cor van Dalfsen

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20201204 10 vragen Cor van DalfsenIk heb de Hogere Hotelschool in Leeuwarden afgerond en hierna kreeg ik mijn eerste baantje bij Grand Hotel Huis ter Duin. Een echte operationele job, gericht op het verzorgen van grote groepen, zoals bijvoorbeeld het organiseren van het SMA Sales Event. Hierna volgden nog twee operationele banen in de restaurantwereld, waarna ik de stap heb gezet naar Sales Manager bij Resort Hof van Saksen. Na een tussenstap als Accountmanager voor 6 Veluwehotels, kwam ik terecht bij congreshotel De Heerlickheijd van Ermelo waar ik vijf jaar lang de salesafdeling heb aangestuurd. Vervolgens maakte ik een uitdagende stap in de breedte. Namens de Vijverborgh Adviesgroep heb ik 3 grote musea in het land geadviseerd en begeleid in de verbetering van de Salesafdelingen. Heel tof om te doen! We kregen 2 kids, geweldig, en Marlies en ik wilden weer terug naar friends en family in het noorden van het land. Ik zocht naar een mooi bedrijf dat kon tippen aan mijn hoge kwaliteitseisen en heb die via een oud collega gevonden in Hotel Prinsenhof in Groningen; een viersterren boutique hotel met 34 luxe kamers, 2 hoogwaardige restaurants en 4 ruimtes voor privé bijeenkomsten. Als Sales 8 Marketing Manager werk ik hier inmiddels bijna 3 jaar met veel plezier. De gastvrijheidsindustrie vind ik een bijzonder aantrekkelijke branche. De mensen zijn uit en wij leggen ze in de watten. Wat is er nou leuker dan gedenkwaardige momenten te creëren voor jouw gasten?

 

Wie is Cor privé ?

 

Ik ben geboren in Breda, getogen in Assen. Ik ben getrouwd met Marlies en Juul van vier en Job van twee zijn onze kids. Ik heb daarnaast gewoond in Beijing, Leeuwarden, Utrecht en Groningen en woon sinds kort weer in Assen. Ik heb mijn hele leven lang gevoetbald, dat is en blijft een passie. Verder vind ik het sinds kort heel leuk om op de racefiets een rondje te rijden en volg ik sowieso alles omtrent professioneel wielrennen. Lekker eten en drinken doe ik graag. Mijn grootste hobby is reizen. Het liefst ben ik vier keer per jaar op vakantie en ontdek ik de wereld. Maar met twee jonge kids ben ik wel wat beperkter. Dat pakken we weer op, als zij wat mobieler zijn.

Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik was een klein, onzeker mannetje. Stoer genoeg van de buitenkant, maar met veel onzichtbare overpeinzingen. Het eerste jaar op school was zwaar, daarna vond ik mijn weg al redelijk snel. Ik was sportief en een vreselijk slechte verliezer (ben ik nog steeds). Ik wilde graag piloot worden, maar toen ik met mijn vader de KLM school in Eelde bezocht, kwam ik erachter dat ik daarvoor wel erg goed in Natuur- en Scheikunde moest zijn. Niet mijn sterke punten. Dus ging ik richting plan B……. Plan B: geen idee. Ik wist het niet zo goed. Ik ging op mijn zestiende werken bij de lokale Van der Valk en omdat de horeca me goed lag, dacht ik: Waarom ga ik de Hotelschool niet doen?

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste echte baantje was bij Van der Valk in Assen. Ik heb daar leren begrijpen hoe de horeca werkt. En het was mijn eerste ervaring met Verkoop en Up- en Crossselling. Ik had al snel door dat als je een gast goed en met flair bediende, je meer kans had op hoge fooien. Een connectie maken, grapje hier en daar, knipoog naar oma. Je weet wel 😉. En dat was me wat waard natuurlijk.  Wat me echter het meeste bijgebleven is dat je daar echt HARD moest werken. Een keiharde leerschool en een geweldige tijd.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Met de Heerlickheijd van Ermelo moesten we opboksen tegen de grote ketens, zoals NH, Bilderberg en soms Van der Valk. Ook concurreerden wij vaak met Grand Hotel Huis ter Duin, Kurhaus en Hotels van Oranje. Grote jongens in de congreswereld van Nederland. Het absolute laagseizoen was voor ons juli en augustus en 1 specifieke zomer vergeet ik nooit meer. Ik haalde achter elkaar de volgende partijen binnen: 2 Spaanse voetbalteams uit de Primera Division, 1 voetbalteam uit de First Division van Engeland, een Joods Gezelschap dat twee weken lang ons hele hotel afhuurden en de Summer Schools van EY, 2000 personen verspreid over 10 driedaagse trainingen van 200 personen. Dat ging bij elkaar over ongeveer € 650.000,00. Zo’n zomer hebben we nooit meer geëvenaard.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Ik heb zoveel geleerd en van zoveel verschillende mensen. Ik kan er niet specifiek 1 les uit halen. Er is me wel een spreuk bij gebleven waar ik af en toe nog wel eens naar refereer: “Sometimes you win and sometimes you learn”. Ondanks dat ik een slechte verliezer ben, probeer ik altijd mijn verlies te analyseren en er van te leren,

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Ik hoop met Hotel Prinsenhof tot de top van de hotels in Nederland te gaan behoren. Vanwege de afmeting van enkele van onze kamers kunnen wij geen 5e ster bemachtigen. Maar een vijfsterren niveau streven wij zeker wel na. We hebben hoge ambities en ik probeer daar mijn steentje aan bij te dragen.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Naast natuurlijk mijn familie en vrienden moet dat Anne-Mieke van den Hoeven zijn van ZELF – Project Management. Anne-Mieke heeft mij, toen ik nog zo groen als gras was, gecoacht, begeleid, dwars gezeten, gemotiveerd en geïnspireerd. Ze is eigenlijk mijn hele carrière tot zover altijd mijn klankbord geweest. Naast dat we een hele goede klik hebben, haalde zij het beste uit mij naar boven. Ze heeft mij alles over het Salesvak in de Hospitalitybranche geleerd. Mede door haar ben ik in mijn carrière gekomen waar ik nu ben. Ze is ook SMA lid trouwens, dus als iemand een goede Sales & Marketing consultant nodig heeft > www.zelf-pm.nl. 😉

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Ik moet echt heel diep graven. Natuurlijk maak ik kleine en grote fouten. Maar echt een blunder… Ik zal ongetwijfeld een blunder gemaakt hebben, maar ik denk dat ik hem diep weg gestopt heb. Wat ik iedereen wel wil meegeven: als je een fout maakt, ga dan met je billen bloot. Het is veel beter om een fout toe te geven en daar eerlijk voor uit te komen dan erom te liegen en er misschien mee weg te komen. Eerlijkheid duurt echt het langst!

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Ik heb zoveel gave salestrajecten meegemaakt. Ik heb er niet specifiek 1, ik noem er een paar om je een beeld te geven: De presentatie van het nieuwe model van Audi, Het Wereldkampioenschap Voetbal voor mindervaliden, de verblijven van het Nederlands voetbal elftal in Hoenderloo, het openingsfeest van de grootste telescoop ter wereld in Dwingeloo, diverse jubileumfeesten van pharmaceutische klanten, het benefietgala van Villa Joep voor neuroblastoom kanker, het verblijf van royalties in Hotel Prinsenhof en ga zo maar door.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen