Hoe is jouw carrière verlopen ?
Mijn carrière heeft al een paar bijzondere wendingen gekend. Ik ben in het jaar 2000 (klinkt alweer als een eeuwigheid geleden) in Oostenrijk beland als snowboardleraar. Snowboarden is nog steeds een van mijn passies en na een mislukte studiekeuze leek het mij een goed idee om een paar maanden les te gaan geven. Even mijn hoofd leegmaken en bedenken wat ik wilde gaan doen. Uiteindelijk ben ik 8 jaar later pas teruggekeerd naar Nederland! Ik ben in Innsbruck aan het werk gegaan bij Burton Snowboards en heb al vrij snel mijn communicatieve en commerciële vaardigheden mogen uiten. Burton was en is hét Snowboard merk en ik heb daar fantastische jaren gekend. Uiteindelijk ben ik via een kleine omweg door Zwitserland in Utrecht beland om vervolgens bij Dell BV in Amsterdam te gaan werken als Accountmanager. Daar heeft Carl Smink mij aangenomen in het SMBR Team. Dat was een heel andere ervaring dan de Snowboardwereld. Maar, voor mij een bewuste keuze om in Nederland in de IT terecht te komen. Carl heeft mij een jaar later gevraagd mee te gaan naar het Ricoh Document Center Haaglanden. We zijn met z’n tweeën begonnen en hebben nu 12 jaar later toch een behoorlijk bedrijf weten op de bouwen waarin ik commercieel en deel operationeel eindverantwoordelijk ben. Een mooie reis met grote verschillen en toch ook bijzondere raakvlakken.
Wie is Jan-Pieter privé ?
Ik ben 1980 in Gouda in het ziekenhuis geboren maar opgegroeid in Oudewater. Een fantastisch klein stadje aan de IJssel. Oudewater kent10.000 inwoners, maar heeft al meer dan 750 jaar stadsrechten. Een mooi en trotse plek. Tegenwoordig woon ik sinds 2016 in Maarssen-Dorp, net buiten Utrecht. Daar woon ik samen met Julliete en onze dochter Charlie. Mijn twee oudere kinderen uit een eerdere relatie, Lina en Luuk, zijn ook vaak bij mij maar wonen ook bij hun moeder. Gelukkig in de buurt. En, in september komt er nog een kindje bij! Druk, maar zeker heel gezellig! Naast mijn hoofdhobby als vader (….), houd ik van snowboarden, zeilen, mountainbiken en voetbal. Ik ben een echte Feyenoorder… dus de vraag ik of echt wel van voetbal houd wordt mij regelmatig gesteld.
Als kind wilde ik graag worden?
Ik had als kind niet echt een bepaald beroep in gedachte. Mijn vader zei altijd: “jij kunt lekker ouwehoeren, vriend!”. Dus dat ik ergens in de commercie ben beland is niet vreemd. Wel was ik al snel bezig met coaching en begeleiding: ik was voetbaltrainer in de jeugd en snowboardleraar op een behoorlijk niveau en heb veel leidinggevende functies gehad. Coaching en het aansturing van een team heb ik altijd gedaan en blijf ik erg leuk vinden.
Wat was jouw eerste baantje?
Omdat ik uit een echt ondernemersgezin kom, was iedereen bij ons thuis altijd bezig. Mijn vader had een schildersbedrijf dus ik heb veel schildersbusjes gewassen en verf rondgebracht. Maar, vanaf mijn 15e of 16e kwam ik te werken bij antiekimport- en -exportbedrijf in Oudewater, Jan van der Vlist genaamd. Daar heb ik veel geleerd. Met name een stukje discipline en eigenwaarde. Het was een echte mannenwereld waarin hard en veel werd gewerkt. Ik denk er nog steeds met veel plezier aan terug.
Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?
Gelukkig hebben wij bij het Ricoh Document Center Haaglanden vele mooie successen beleefd in de afgelopen 12 jaar. We hebben echt een mooi team! Dat is daarom moeilijk kiezen. Alleen het verhuizen (voor vast) naar Oostenrijk was wel het meest spannend en heeft mij als mens heel veel opgeleverd.
Wat is jouw belangrijkste levensles?
Dat een mens tot heel veel in staat is. Het vergt doorzettingsvermogen. Mijn moeder is een echte Rotterdamse. Echt één van niet lullen maar poetsen. Als ik vroeger ergens geen zin in had, zei zij altijd: “ga jij maar een onsje zin halen, en kom dan maar weer terug!” Oftewel, bedenk iets waar je wel iets mee kunt en ga dat doen.
Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?
Wij zijn als Monobrand Reseller van Ricoh onderdeel van een prachtige mondiale organisatie met heel veel ontwikkeling. Wij zijn een relatief kleine club, maar met veel potentie. Ik zou toch graag als bedrijf willen doorgroeien en onze kansen benutten die de samenwerking ons biedt. Ikzelf ben erg ambitieus en zie mezelf als eindverantwoordelijke nog mooie stappen maken.
Wat is jouw grootste bron van inspiratie?
Gelukkig ben ik heel veel inspirerende mensen tegengekomen in mijn leven. Zowel zakelijk als privé. Jake Burton was een absolute inspiratie als mens en ondernemer. Bij Burton wist men een hele community te creëren. Klanten waren enorm loyaal en verspreidden met liefde onze boodschap. Een goed product met een duidelijke visie en uitstraling waren de basis van het succes, maar klantvriendelijkheid en commitment maakten het verschil. Ik heb daarvan geleerd, met de andere levenslessen, dat verkopen geenszins eenrichtingsverkeer is. Men kiest samen voor een samenwerking. Als de verwachtingen en afspraken goed en duidelijk zijn, ontstaan er mooie en vaak langdurige trajecten.
Wat is jouw grootste blunder in sales?
We winnen helaas niet alle deals en altijd zit er wel een moment in voor mezelf waarin ik mezelf afvraag wat ik beter had kunnen doen. Niet op een deprimerende manier, maar ik wil wel leren. Maar, ik heb ooit een pitch gegeven bij een grote pensioenbeheerder uit Den Haag… Dat was echt de slechtste pitch ever! Ik had de wens van de klant totaal niet begrepen en ratelde maar door. Nee, daar kijk ik niet graag op terug.
Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?
Dat is ook een lastige keuze! Bij Burton had ik mensen die mij zo vertrouwden dat ik de bestellingen zelf voor hen deed. Zij vertrouwden erop dat ik precies wist wat ze nodig hadden. Dat was leuk! Maar, een paar jaar geleden kregen we bij Ricoh te horen uitgesloten te worden voor een aanbesteding van een grote middelbare-scholenstichting uit de regio Haaglanden. Een collega uit een ander team had het flink verprutst, zo bleek. Men wilde eigenlijk niets meer met Ricoh te maken hebben. Dat traject hebben we toen vanuit een kansloze positie toch winnend afgesloten. Wat was dat gaaf! Dat kwam simpelweg neer op het juist inzetten van de kennis en kunde en het bundelen van de juiste krachten binnen alle geledingen van de Ricoh organisatie. Dat was een fantastische ervaring die de kracht van ons bedrijf perfect heeft weergegeven.