10 vragen Joachim Debeuf

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20210430 SMA 10 vragen Joachim DebeufOp dit moment werk ik als Sales Manager bij Leonardo Hotel Group wat gekend is door onder meer Apollo & Leonardo Hotels. Na het afstuderen als bachelor Hotelmanagement in Hogeschool Vives Brugge in België had ik mijn eerste baantje zoals zovele vrienden, namelijk receptionist in een hotel in Brugge. Al snel merkte ik dat de leisure business niet mijn segment is en bood Regus mij een job aan in Brussel. Daar groeide ik van business centre receptionist in de zakenwereld door naar inside sales agent voor België & Luxemburg. Na een paar jaar kwam de opportuniteit op m’n pad om een volledig nieuw hotel te openen als salesmanager. Na een succesvolle opening van het hotel mocht ik opnieuw voor Regus gaan werken en daar het nieuwe concept ‘Regus Express’ in de markt introduceren waardoor ik opnieuw naar Brugge trok voor een jaar. Na het openen en opstarten van dit nieuwe concept kreeg ik de opportuniteit om bij Leonardo Hotels aan de slag te gaan als salesmanager voor de hotels in Brugge en Antwerpen. Binnen het jaar werd Leonardo Hotel Amsterdam aan het groepsportfolio toegevoegd waar ik, na de renovatie, ook de sales voor mocht opstarten. Na het afsluiten en overdragen van onze hotels in België kreeg ik de focus op Leonardo Hotel Antwerpen en Amsterdam waar ik mee de opstart deed van Leonardo Royal Hotel Amsterdam. Tijdens de opstartfase van het hotel werd ondertussen Apollo Hotels overgenomen door Fattal Hotel Group en samengebracht met Leonardo Hotels. Zodoende werd ik deel van het grote Apollo sales team, waar ik tot op heden de bedrijvenfocus heb op België en Zuid-Nederland en het volledige portfolio van meer dan 200 hotels in Europa vertegenwoordig.

Wie is Joachim privé ?

 

Ik ben geboren op 31 mei 1989 in Kortrijk, België en woon sinds 3 jaar in Antwerpen. Ik ben graag sociaal actief bezig zoals zwemmen, hardlopen, gym, reizen, duiken tijdens het reizen, culinair genieten met vrienden en van tijd tot tijd een musical meepikken of een pretpark bezoeken.

Als kind wilde ik graag worden?

 

Als kind deed ik niets liever dan entertainen. Was het niet thuis dan deed ik dat bij mijn onthaalouders of bij vrienden. Iedere keer bedacht ik volledige scenario’s, maakten we verkleedpakken en zouden we met z’n allen een toneeltje opvoeren of zingen, het maakte niet uit, maar entertainen zouden we. Stond ik er alleen voor dan deed ik gewoon een one man show, maar ik zou blijven entertainen. Ik had dan ook geen specifieke kinderdroom zoals brandweerman of politieagent, maar dit vond ik geweldig om te doen.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Voor mijn allereerste baantje, wat in België wettelijk vanaf je 15de mag, had m’n vader gezorgd dat ik aan de productieband mocht gaan werken. Dit was in een beschutte tewerkstelling waar hij aankoopmanager was en ik op de werkvloer mocht meedraaien. Om op die manier te beseffen wat het nut is van studeren. Dit motiveerde mij enorm omdat ik toen al merkte dat ik daar helemaal geen mentale uitdaging van kreeg en dit echt nodig heb. Die job heeft toen echt mijn ogen geopend en ik heb dit altijd in gedachte gehouden. Ik blijf graag mentaal uitgedaagd en zoek dan ook naar een job waar voldoende variatie in het takenpakket zit, hetgeen perfect aansluit bij mijn huidige functie en toekomstmogelijkheden.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Tijdens het opstarten van Regus Express in Brugge, hielp ik mee met de opstart van “Open Coffee” wat op dat moment helemaal nieuw vanuit Nederland overkwam. Samen met 3 andere partners wilden wij ook een nieuw lokaal, vrijblijvend netwerkevent opstarten. Dat kende een trage opstart, maar we zagen wel telkens elke maand een mooie groei van netwerkers. Toen ik een tijdje later bij Leonardo Hotels werkte, sprak ik de partners nog eens en besloten ze om het event naar het Leonardo Hotel in Brugge te verplaatsen, dat makkelijker bereikbaar is dan Regus Express. Toen werd het event echt een succes en kregen we veel meer nieuwe netwerkers. Dit is toen de bakermat geweest voor “Online Coffee Break”, wat nu het grootste Vlaamse online netwerkevent is. Dit vind ik echt fantastisch, wetende dat ik hieraan meegeholpen heb en zo al honderden mensen met elkaar business, kennis, ideeën, etc. hebben kunnen delen.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Wees eerlijk en oprecht! Want de waarheid komt altijd naar boven. Wanneer je dit, noch professioneel, noch privé doet, dan voelen mensen dit aan. Ook al doet het op dat moment even pijn om eerlijk te zijn, je bouwt er de beste en mooiste relaties mee op. Zo heb ik nog gewerkt voor een manager die niet eerlijk was naar zijn verantwoordelijke en het team dat hij managede en dat is helemaal verkeerd afgelopen. Na een tijdje merkt het team dat bepaalde zaken niet kloppen waardoor ze zich vragen gaan stellen en zoeken ze naar de waarheid. Vroeg of laat komt die waarheid altijd naar boven. Daarom vind ik het persoonlijk zo belangrijk om naar iedereen toe, zowel klanten als collega’s als vrienden, altijd eerlijk mijn mening te geven.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Bovenaan op die bucket list staat toch wel met stip de functie van Director of Sales van een hotelketen. Daarmee bedoel ik niet DOS van 1 hotel, maar van meerdere hotels zoals bij Apollo-Leonardo Hotels. Als je voldoende kennis en wijsheid opgebouwd hebt en het groeitraject hebt doorlopen, vind ik het echt fantastisch om jouw eigen opgebouwde kennis, wijsheid, vaardigheden en visies te kunnen delen en zo mee aan het roer van het schip te staan. Er het beste van maken voor jouw team en zo hun successen laten beleven voor het volledige bedrijf lijkt mij fantastisch om te mogen ervaren.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Ik heb niet 1 boegbeeld of idool waar ik naar op kijk, het zijn verschillende facetten van verschillende mensen samen. Eén liedje dat echt voor me spreekt en veel diepgang heeft, is ‘I was here’ van Beyoncé. De lyrics van deze song zijn zo treffend en omvatten echt mijn levensvisie als persoon. Zo ook de quote van PT Barnum: ‘The Noblest Art Is That of Making Others Happy’. De medemens zich gelukkig laten voelen is één van de mooiste zaken die er bestaan. Dit kan supergrappig zijn, maar ook heel ingetogen zodat hij op een intieme manier gewoon geniet van een bepaald moment.

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Een echte sales blunder met klanten heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Op persoonlijk vlak heb ik dit echter wel al ervaren. De opening van Mercure Roeselare was tegelijk de beste leerschool van supermooie momenten tot hele intense ervaringen. Zo had ik na verloop van tijd met sales een volledig andere visie ontwikkeld dan die van de General Manager. Onze communicatie liep niet lekker en we kwamen er dan ook niet meer uit. We besloten dan maar om van elkaar afscheid te nemen. Al was ik heel graag nog langer actief geweest in dit hotel, het was voor mij niet langer goed om er te blijven werken.

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

De opening van Mercure Roeselare in België. Ik kreeg de opportuniteit om van nul een nieuw hotel mee op te starten en de salesafdeling volledig te organiseren zoals ik het zag. Met mijn voorkennis van inside sales bij Regus wist ik nog niet heel veel van fieldsales af, maar had wel mijn idee hoe het ideaal zou zijn en kreeg ook de ondersteuning van een externe partij. Deze opening was zo’n rollercoaster waar ik in zat, want er zijn zoveel zaken die opgestart moeten worden. Je bent zowel nog achter de schermen bezig met opbouwen van het hotel en tegelijk ga je al de baan op voor een hotel dat nog niet bestaat. Voor een stad als Roeselare was het de eerste keer dat een hotel werd geopend met een proactieve sales strategie en op zo’n professioneel niveau. Daar zat dat toen echt nog niet in de cultuur en de mensen moesten echt wennen aan deze manier van aanpak. Uiteindelijk ontstond de vertrouwensband, want zonder vertrouwen of persoonlijke relatie doe je geen zaken in West-Vlaanderen. Mensen willen je eerst leren kennen voordat ze met je willen samenwerken. Toen die band was opgebouwd, haalde ik de ene klant na de andere klant binnen en begon het hotel echt te floreren. Dat hotel voelt nog altijd als mijn baby aan en ik heb er nog altijd een speciaal gevoel bij als ik er voorbijrijd.

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen