10 vragen Linda Postma

20210702 10 vragen Linda Postma

 

Linda Postma

Key Accountmanager

NH Hotel Group

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

Op dit moment werk ik met veel plezier al bijna 5 jaar voor NH Hotel Group als Key Accountmanager. Ik manage de grotere accounts voor de hotelketen wereldwijd in de breedste zin van het woord. Eigenlijk ben ik per toeval de hotelwereld en de sales ingerold. Ik studeerde aanvankelijk Management, Economie en Recht, maar kwam er al gauw achter dat dat toch niet helemaal mijn ding was. Toen heb ik een beroepentest gedaan en daar kwam uit dat de hospitality veel beter bij mij past!

Ik ben toen direct begonnen aan de opleiding HBO Toeristisch Management; toen ik hierbij stage mocht lopen bij  ‘Landgoed Duin & Kruidberg’, was dat mijn eerste hotelervaring. Ik weet nog goed dat ik daar toen mocht kiezen uit een Front-Office of een Sales stage toen mijn vader zei: kies maar voor Sales, daar heb je veel meer aan in de toekomst, contact met mensen is altijd goed! Toen ik na mijn stage mocht blijven in een sales executive rol zat ik helemaal op mijn plek.

Ik kwam er al gauw achter dat de Sales kant erg goed bij mij past en het enthousiast maken over wat ik verkoop voelt als een tweede natuur. Na mijn eerste werkervaring heb ik nog wat uitstapjes gemaakt naar een luxe magazine, waarbij ik verantwoordelijk was voor de verkoop van de advertenties en heb ik sales gedaan bij Secretary Plus van USG People. Maar ik merkte toch dat ik de ‘reuring’ van de hotelwereld heel erg miste dus ben ik wederom teruggekeerd naar Landgoed Duin & Kruidberg. NH was op dat moment ontzettend in ontwikkeling met een nieuwe merkpropositie, het aantrekken van nieuwe hotels en het renoveren van huidige hotels. Toen zij op dat moment vroegen of ik voor hen wilde komen werken, heb ik geen moment getwijfeld! Normaliter werkte ik altijd zo rond de 2 jaar bij een bedrijf, maar ik heb het zo naar mijn zin bij NH, dat ik in augustus mijn 5-jarige jubileum mag vieren.

 

Wie is Linda privé ?

 

Ik ben een echte friezin en geboren in Wolvega in 1984, een fijn dorp onder de rook van Heerenveen. Na wat omzwervingen in de omgeving Haarlem ben ik nu woonachtig in het mooie Alkmaar samen met mijn partner Geoffrey. Ik houd echt enorm van eten en dan met name van uit eten gaan, gezellig borrelen of terrasjes pakken, dat heb ik het afgelopen tijd wel echt enorm gemist. Verder hou ik ook wel echt van series kijken, maar ook van de echt foute reality tv-programma’s.

 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik was echt een onbezorgd kind met heel veel vrienden en vriendinnen in een fijne omgeving. Ik had vroeger niet echt een duidelijk beeld over wat ik wilde worden. Op een gegeven moment heb ik erover nagedacht om advocaat te worden omdat ik dat altijd zo gaaf vond om te zien op tv, vandaar die MER studie, maar de droge stof was toch niet mijn ding. Als ik terugkijk op mijn jeugd is het ‘netwerken’ mij wel echt met de paplepel in gegoten. Mijn vader kende echt iedereen en kwam altijd voor mij met de leukste baantjes, want hij kende altijd wel iemand ergens die wat kon regelen!

 

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste baantje was op de drafbaan in Wolvega. Daar zat ik bij het draverscomité en verzorgde ik de rondetijden op het bord in het midden van de baan en zorgde ik voor hun natje en droogje. Daar heb ik onder meer geleerd om op alle niveaus te communiceren en ook is dat mijn eerste ervaring geweest met netwerken. In dat wereldje kent iedereen elkaar en ik zag wel dat het belangrijk was om de juiste connecties te maken.

 

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Ik heb ooit zo’n grote groep binnengehaald bij NH, dat ik in één klap de helft van mijn jaarbudget binnen had! Het begon als een vaag contact met een hele summiere aanvraag, maar ik herkende het potentieel en heb me er toendertijd zo in vastgebeten en er alles aan gedaan om ze naar onze hotels te krijgen. Dat doe ik natuurlijk zeker niet alleen, wij werken altijd goed samen met onze hotels en een groot deel van het succes zit hem daar natuurlijk ook echt in voor wat betreft de overtuiging, maar het is wel echt bij mij begonnen. Mijn contactpersoon van toen werkt inmiddels bij een ander bedrijf en ze heeft bij dit nieuwe bedrijf ook alweer een aantal groepen georganiseerd via mij bij NH.

 

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

De afgelopen jaren heb ik in mijn privé leven aardig wat uitdagingen gehad, daardoor heb ik wel echt geleerd om meer te genieten van wat je op dit moment hebt!

 

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Ik zou ooit graag mijn enthousiasme en kennis van het sales vak willen delen en doorgeven. Dus een sales team leiden staat zeker nog op mijn bucket list!

 

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Klinkt een beetje afgezaagd maar dat is dan toch wel mijn vader. Als ik zie hoe hij met mensen omgaat, iedereen kent en dus alles altijd op een heel relaxte manier voor elkaar krijgt vind ik wel echt bewonderenswaardig. Al was het toen ik jong was wel vervelend, dat iedereen altijd over mijn vader begon, maar nu ben ik daar juist trots op!

 

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Echt een hele grote blunder heb ik niet, maar ik heb sommige klanten wel eens op hun teentjes getrapt door een verkeerde aanhef of man/vrouw verkeerd te hebben ingeschat.

 

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

In aanloop van het WK in Rio de Janeiro heeft het Nederlandse voetbalelftal exclusief in Landgoed Duin & Kruidberg verbleven. Dit was echt geweldig om mee bezig te zijn en ze dan ook uiteindelijk het hotel in te hebben gekregen! Toen ik iedere dag in gesprek was met Louis van Gaal over de invulling etc vond ik dat wel echt fantastisch en kijk ik daar echt met heel veel trots en plezier op terug!

 

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen