Één keer per kwartaal treft een aantal Young Sales Professionals jonger dan 35 jaar elkaar in hun peergroup om met elkaar ervaringen uit te wisselen over actuele thema’s die gerelateerd zijn aan hun functie. Tijdens deze tweede online bijeenkomst in 2021 stond carrièreontwikkeling op de agenda. De elf aanwezigen uit verschillende en uiteenlopende branches zijn met elkaar in gesprek gegaan over de wijze waarop dit bij hun bedrijf is georganiseerd maar gaven eveneens hun visie op dit onderwerp. In dit artikel vind je een weergave van deze sessie die werd gemodereerd door Ad Veldhuizen van AV.
Na zijn eigen introductie vroeg Ad de aanwezigen om zich voor te stellen aan de hand van een tijdmachine, ofwel wie ben je nu en wie ben je over 3 tot 5 jaar. Sommigen hadden een goed beeld maar een aantal noemde alleen de ingrediënten die ze van belang vonden in hun toekomstige functie. Het advies van Ad was om hier een gulden middenweg in te vinden:
- Door de juiste focus creëer je een selectieve perceptie waardoor dingen op je pad gaan komen;
- Door een tunnelvisie kan het zijn dat je kansen gaat missen op jouw reis en niet meer wendbaar bent om mogelijke gelegenheden die voorbij zullen komen op te pakken;
- Zorg daarom voor kaders waarmee je bepaalt wat je wel maar ook wat je niet wilt. Dit verruimt enorm je blikveld en geeft je meer mogelijkheden.
- Hierdoor hoef je niet altijd een stap omhoog te maken.
- Ga in gesprek met de mensen die nu in de functie/rol zitten die je ambieert, en vraag hoe hun dag/week eruit ziet.
Door een oefening te doen in verschillende Break Out Rooms gaf dit mooie inzichten aan sommige van de deelnemers.
In het tweede deel, gaf Ad een aantal tips over de manier waarop je de stappen concreet kunt maken :
- Zorg voor een ambitieus doel;
- Zorg ervoor dat je “connectie” met jouw doel hebt. Visualisatie werkt daarbij zeer effectief;
- Maak een plan met daarin kleine behapbare stappen;
- Denk in het plan meer in stappen dan in tijdslijnen;
- Bekijk maandelijks jouw plan en kijk waar je eventueel moet “bijsturen”;
- Bepaal je eigen tempo;
In het derde en laatste deel van de sessie werd er onderling een aantal tips uitgewisseld over de wijze waarop je intern zichtbaar kunt zijn binnen je eigen organisatie. De rode draad was dat onbekend onbemind maakt. Uit de groep kwamen de volgende adviezen :
- Zorg dat je functiegerelateerd boven het maaiveld uit gaat steken. Daarvoor ben je tenslotte aangenomen;
- Doe een aantal zaken naast je bestaande functie;
- Spreek je ambitie uit tegen de juiste mensen
- Zorg dat je de juiste mensen “aanhaakt” bij de dingen die je doet
- Zorg dat jij je onderscheidt op de dingen die relevant zijn voor jouw volgende stap
- Kies een coach in het hogere management.
De sessie werd afgesloten met een aantal vragen waarna Derk van Manen als voorzitter van de peergroup Ad voor zijn enthousiaste en leerzame verhaal bedankte.
Tijdens deze peergroup waren Kevin Blokland (Kärcher), Marsha Beaufort (Sogeti), Cornee Geenen (CGI), Onur Kalkisim (Inepro), Edwin Hoek (ALD Automotive), Stefan Raats (Menzis), Cor Ludema (Miele), Pourya Dadres (Webhelp), Thijs Blom (Yacht) en Derk van Manen (Athlon Carlease) aanwezig.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat zijn geweest om de de sessie aan te sluiten. Dit betreft zowel de landelijke als regionale bijeenkomsten.
Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.