Personal Branding op LinkedIn was het thema wat deze peergroup van de Senior Sales Programma op de agenda stond. Glenn Timmer van schoonmaakbedrijf Asito was vanwege dit onderwerp de speciale gast van de avond. In het begin van de bijeenkomst gaf Glenn een korte uitleg/toelichting over zijn rol en de markt waarin hij momenteel opereert. Hij is momenteel verantwoordelijk voor +/- 73 Nederlandse ziekenhuizen. Een deel, de UMC’s, hiervan vallen onder de regels van een Europese Aanbesteding. Glenn heeft hierdoor regelmatig te maken met tenders. Dit vraagt een speciale aanpak om de markt te bewerken. Hij zet hiervoor veelvuldig LinkedIn in. Hij is hiermee begonnen omdat hij hierdoor zelf invloed kon uitoefenen en niet afhankelijk wilde zijn van wanneer anderen met content zouden komen.
LinkedIn en Tenders
Glenn’s belangrijkste motivatie om Personal Branding op LinkedIn in te zetten is om als Thought Leader te worden gezien op het gebied van ziekenhuizen en schoonmaak. Hij komt hiermee top-of-mind bij mensen op het moment dat ze over deze onderwerpen gaan nadenken en meer informatie willen vergaren. Daarnaast kan bepaalde content gedurende een aanbesteding “toevallig” onder de aandacht van de klant komen. Tijdens deze bijeenkomst gaf hij een inkijkje op de manier waarop hij dit voor zichzelf heeft ingevuld. Het is hierbij belangrijk om een lange adem te hebben en vanuit een bepaalde structuur aan het werk te gaan. Hij gebruikt geen Sales Navigator maar heeft er wel voor gezorgd dat de basis (lees zijn profiel) op LinkedIn op orde is. Hij werkt hier volgens een bepaald stappenplan. Dit ziet er als volgt uit:
- Breng de DMU van één of meerdere klanten in kaart;
- Bepaal welke personen binnen deze DMU relevant zijn;
- Zoek deze personen op LinkedIn op en bestudeer hun profiel;
- Ga contact leggen met de voor jouw interessante personen;
-
- Het contact leggen kan via LinkedIn. Dit is echter niet noodzakelijk. Het kan ook fysiek. De koppeling via LinkedIn volgt dan wel in een later stadium;
- Zoek in het LinkedIn profiel of op het web naar nuttige informatie zodat je deze kunt gebruiken om contact te leggen met de betreffende persoon;
- Onderzoek of er eventueel mensen zijn die je bij deze persoon kunnen introduceren;
- Na contact leggen niet direct beginnen over de business, dat volgt op een later moment;
- Mocht je niet direct contact kunnen krijgen, volg de personen op LinkedIn. Hierdoor krijg je een goed beeld wat hun drijfveren zijn, op welke andere berichten ze reageren of wat ze zelf posten. Dit geeft in de toekomst wellicht een haakje om het opnieuw te proberen.
- Zorg voor relevante persoonlijke content;
-
- Gebruik eventueel content van het bedrijfsaccount; maak deze dan wel persoonlijk;
- Zorg in je content dat duidelijk naar voren komt wat het voor de klant kan betekenen of opleveren;
- De eerste zinnen van de content zijn belangrijk. Zorg voor één of twee oneliners waardoor je de aandacht trekt;
- Alles kan content zijn. Haal inspiratie uit gebeurtenissen op het werk/privéleven of content van anderen (podcasts, blogs, vlogs, boeken, artikelen, etc.)
- Persoonlijk en privé zijn twee verschillende dingen;
- Zorg voor content die bij je past en die goed voelt. Doe geen dingen waar je niet achter staat;
- Voeg altijd beeldmateriaal toe aan het bericht. Dit mag een foto of filmpje zijn. Liefst persoonlijk en geen stock-foto.
- Plaats deze content op LinkedIn.
- Zorg voor een vaste structuur, bv. elke vrijdag of elke eerste maandag van de maand;
- Doe dit vanuit jouw persoonlijk account. Ervaring leert dat deze eerder onder de aandacht komt dan content van een bedrijfsaccount;
- Bij gebruik van een filmpje, upload deze op LinkedIn. Hierdoor blijf je op hun platform, hetgeen hogere scores oplevert;
- Maak eventueel gebruik van de DM van LinkedIn om het extra onder de aandacht te brengen omdat je weet dat iets gaat spelen bij een klant.
Ter afsluiting van de sessie gaf Glenn nog een tip. Begin gewoon, dit mag ook één keer per maand zijn. Besef wel dat het tijd nodig heeft maar uiteindelijk gaat het werken. Ook op LinkedIn doen mensen zaken met mensen. Dat blijft volgens hem ook in de online wereld van toepassing.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn.
Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.