Na een lange tijd was het weer mogelijk om een fysieke bijeenkomst in de regio te organiseren. SMA Zuid was de eerste en had een bezoek geregeld aan Tesla in Eindhoven. SMA-Directeur Eiso Bleeker heette de bezoekers welkom waarna Roel van Tongerlo het stokje overnam. Naast voorzitter van SMA Zuid is hij Regional Enterprise Sales Manager bij Tesla for Business en daarmee onze gastheer van de avond. Met een heerlijk broodbuffet had hij goed voor de leden van SMA Zuid gezorgd.
Om de kennis van de aanwezigen te testen begon Roel met een quiz met allerlei wetenswaardigheden over Tesla. De winnaar van het vragenspel mocht als prijs een weekend met een Tesla op pad. Key Accountmanager Wouter van Raamsdonk ging in het eerste deel van zijn verhaal dieper in op het distributiemodel van Tesla en waarom men bepaalde keuzes heeft gemaakt. Hierbij moet je denken aan het werken zonder dealers en het feit dat men nooit korting geeft. In het tweede deel lichtte hij toe wat de beweegredenen waren voor Tesla om zich eveneens op de zakelijke markt te gaan begeven.
Het geheel werd op een interactieve manier afgesloten waarbij de groep in tweeën werd gedeeld waarbij beide één stelling meekreeg. De ene stelling luidde: Hoe zou jij het aanpakken in de zakelijke markt wetende dat je geen korting gaat verlenen. En de andere: Wat zou de toegevoegde waarde van een accountmanager zijn. Na een kleine twintig minuten werden de uitkomsten van de gesprekken met de groep gedeeld.
“De mannen van Tesla hebben een geslaagde bijeenkomst georganiseerd waarbij we een inkijkje hebben gekregen hoe het bedrijf werkt. Zeer informatief en natuurlijk super gaaf dat we daarna een stukje in zo’n mooie auto hebben mogen rijden!
Evelien van Zon, Salesmanager Hago Zorg
Ter afsluiting stonden er een vijftal Tesla’s 5 model een drietal Model Y gereed en voor wie het leuk vond was er volop de mogelijkheid om een uitgebreide proefrit in één van deze auto’s te maken. Hier werd gretig gebruik van gemaakt. Bij terugkomst was er nog een kleine borrel waar kon worden nagepraat over de bijeenkomst. Roel gaf na afloop aan positief op de sessie terug te kijken: “Het was een enorme eer om na dik 2 jaar als eerste de deuren open te stellen voor de leden van het SMA. Fantastisch om te zien hoe iedereen met een big smile na de testdrive terug kwam in onze store. Ook waren we positief verrast met het interactief meedenken tijdens de presentatie. Tesla’s missie “accelerate the world’s transition to sustainable energy” laat duidelijk zien dat dit mensen ook echt raakt gezien de reacties tijdens en na de bijeenkomst. De mooiste vond ik zelf “dit verhaal moeten jullie aan iedere CEO vertellen”.
“Een hoogst interessante middag gehad bij Tesla in Eindhoven. Een bedrijf met bepaalde allure waar de bedrijfsfilosofie tot de verbeelding spreekt. Een volledige andere benadering van een vrij ‘eentonig’ en traditioneel product. Als koploper in de industrie van elektrische mobiliteit zou je denken dat het product zichzelf dan ook verkoopt, en dat doet het grotendeels wel. Maar hoe spreek je de zakelijke markt aan? Een andere markt met zijn eigen uitdagingen. Interessante materie waar we samen over konden sparren.
Emiel de Punder, Account Manager Local Governments Capgemini Nederland
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn.
Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.