17/11/2021, Peergroup : Onderzoek naar 25.000 tenders

Eén keer per kwartaal treft een aantal Bid & Tendermanagers elkaar in hun peergroup om met elkaar ervaringen uit te wisselen over actuele thema’s die gerelateerd zijn aan hun functie. Tijdens deze bijeenkomst was Wout Groeneveld te gast. Hij is Senior Manager Commercial Operations Benelux bij Canon Nederland. Tijdens deze online sessie stond zijn onderzoek naar 25.000 aanbestedingen centraal. We zijn met hem in gesprek gegaan over de uitkomsten en zijn conclusies. In dit verslag vind je een weergave van hetgeen er besproken is.

Een presentatie van een professor in Amerika was de motivatie van Wout om te beginnen met dit onderzoek. Tijdens die 20211117 PG Bid & Tendermanagement Wout Groeneveldbetreffende sessie hoorde hij hoe de relatie tussen een goed bestek en een goede dienstverlening zich verhoudt. Hij was nieuwsgierig of dit ook van toepassing zou zijn op de Nederlandse Markt. Na eerst de printermarkt te hebben onderzocht heeft hij dit verder uitgebreid naar andere markten. Hij zag hier een aantal triggers om dit nog verder uit te breiden naar andere branches. Maar ook om met inkoop de dialoog te kunnen voeren. Als bron heeft hij Tendernet gebruikt waar hij ondertussen een API op gemaakt heeft. Hierdoor lag de focus op Europese Aanbestedingen.

Hij zag de volgende punten duidelijk naar voren komen :

  • Onafhankelijk van de branche, de top-5 gunningscriteria zijn nagenoeg overal hetzelfde;
  • Er is veel focus op de implementatie en minder op de uitvoering van het contract. Dit zie je terug in de wegingsfactoren;
  • Interviews/presentaties/Proofs of Concept vormen steeds meer onderdeel van het tenderproces;
  • De rol van de adviseur wordt steeds groter:
    • Steeds grotere bureaus die in bijna alle productcategorieën wel vertegenwoordigd zijn;
    • Men gebruikt vaak dezelfde manier van uitvragen, tenzij de inkopende organisatie hierop een andere visie heeft;
    • Ze worden vaak ingezet als er te weinig capaciteit is en dat ze weinig worden ingezet op specifieke expertise. De bouw is hierop een uitzondering;
    • In sommige branches is de retentiegraad van de adviseur relatief laag;
    • Als er een adviseur betrokken is, is vaak de prijsweging hoger in de aanbesteding.
  • Het is goed om het trackrecord op het gebied van de implementatie van een aanbestedende partij te kennen. Dit kan worden meegenomen in de risicoanalyse van de tender;
  • Sommige branches maken gebruiken van het Dynamische Aankoop Systeem.
  • Bouw data op,
    • Zodat je niet met hagel gaat schieten maar met scherp gaat schieten;
    • Zodat je met inkoop in gesprek kunt gaan over de uitkomsten van de verzamelde data;
    • Inkopers willen graag weten hoe ze het doen ten opzichte van anderen.
  • Er wordt nog steeds veel gewerkt met het bekende onderbuikgevoel. Wout gaf aan dat het voordeel van het hebben van een dergelijke dataset dat dit kan gebruikt worden om dit te bevestigen of ontkrachten;
  • Er wordt aan beide kanten te snel over de oplossing gesproken terwijl dit vaak een middel is om de doelstelling van een organisatie te realiseren;
  • De eindgebruiker wordt vaak vergeten omdat het vaak over organisatiedoelstellingen gaat;
  • Sales moet met de business owner aan tafel zitten, en bidmanagement met inkoop;
  • Praat met inkoop over de doelmatigheid voordat de aanbesteding definitief is.

20211117 Bid & Tendermanagement Wout Groeneveld Eiso Bleeker Astrid Joosten Leontien NavestAan deze peergroup namen de volgende personen deel : Leontien Navest (Capgemini), Aris-Jan Verduijn (Central Point), Erwin Matthijsse (Dura Vermeer), Yvette Naaijkens (Heijmans), Marco van Dongen (HEYDAY Facility Management), Martin Weijmer (KPN), Wouter de Wijse (Planon), Lucie Klein Ovink-Boomkamp (Onemeeting), Ryan van Kessel (Ricoh), Kees Koeleman (Sogeti), Stephan Pittau (Strukton Worksphere) en Astrid Bakkes (Yacht).

We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn.

Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.

 

Sales motto's

Anita van Dorst - Reijne

Verkoopmanager Rundvee Agrifirm

“Begin with the end in mind”

Meer lezen

Laura van Reekum

Business Unit Business Solutions Bureau Zuidema

Er is altijd ruimte

Meer lezen

Ricardo Huizing

Manager Sales Sales Corporate & Public Ayven

“Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.”

Meer lezen

Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen