17/11/2022, Verkiezing : Chief Commercial Officer van het Jaar

De verkiezing werd dit jaar voor de tweede keer in deze vorm gehouden. Het is daarmee de opvolger van de verkiezing van Commercieel Directeur van het jaar, die de Sales Management Association de afgelopen 48 jaar heeft uitgereikt. De jury kent deze jaarlijkse award toe op basis van onderscheidend vermogen in ‘authentiek leiderschap’, succesvolle ‘innovatie van business modellen’ en uitmuntende ‘waarde creatie’ voor het bedrijf en maatschappij.

Finalisten verkiezing Chief Commercial Officer 2021

 

De kandidaten hebben een intensief traject doorlopen waarbij er in de eerste fase is getoetst op onder meer de eindverantwoordelijke rol, de behaalde resultaten, de complexiteit en vernieuwing van business modellen. In de tweede fase is er een assessment afgelegd en gesprekken gevoerd met professionals van Quaestus Executive Leadership gevolgd door een gesprek met een jury. De finalisten die uiteindelijk voor deze editie zijn overgebleven, zijn de volgende personen:

Sebastiaan Besems (Chief Commercial Officer bij Burg Group) is genomineerd omdat hij een leidende rol heeft gespeeld in het behalen van de hoogste omzet/winst in de historie. Dit heeft hij mede weten te bereiken door te kiezen voor een gezamenlijke aanpak met zijn klanten. Dit zowel richting de B2B-markt als naar de retailers. Ze zijn hierbij hard op weg om het category leadership te kunnen gaan claimen. Door gebruik te maken van data heeft hij er met zijn team voor gezorgd dat men een switch heeft gemaakt van de traditionele media naar een digitale aanpak.

 

Christiaan Boer (Commercial Director bij Bergman Clinics) is genomineerd omdat hij de afgelopen periode een enorme groei in patiënten heeft weten te realiseren waarbij hij de focus heeft weten te leggen op de positionering van het merk Bergman Clinics als leidende aanbieder van verzekerde planbare medische zorg zoals onder meer staar- en heupoperaties. Een positionering gecentreerd op kwaliteit van zorg, cliëntgerichtheid en korte toegangstijden, onder meer door innovatief digitale klantcontact. Hij is de initiator om ervoor te zorgen dat Bergman Clinics de eerste in Nederland is waarbij de patiënt de 1e afspraak na verwijzing door de huisarts online kan maken. Hij heeft er daarnaast voor gezorgd dat Bergman Clinics bekend  staat als een data-driven, ‘preferred partner’ voor de verzekeraars en verwijzers (huisartsen), die zich richt op het toegankelijk en betaalbaar houden van zorg en het zorgstelsel. Tenslotte heeft hij een toonaangevende rol gespeeld in de uitrol van het merk Bergman Clinics naar Duitsland.

Philip Berlijn (Chief Commercial Officer bij Keune Haircosmetics) is genomineerd omdat hij in staat is geweest om de cultuur van het familiebedrijf te veranderen. Hij is hierbij op zoek gegaan naar lange termijn partnerships. Dit heeft in 2021 geresulteerd in de hoogste omzet ooit. Daarnaast heeft hij een online strategie doorgevoerd waarbij de salons eveneens mee profiteren. Tenslotte heeft hij in corona tijd door middel van een platform er voor gezorgd dat er vooruit kon worden betaald bij salons en de behandeling pas plaatsvond nadat men weer open kon. Hierdoor heeft een groot deel van zijn klanten deze zware periode kunnen overleven.

Ruud Knorr (Chief Commercial Officer bij Royal Flora Holland) is genomineerd omdat hij het voortouw heeft genomen in tijden van grote veranderingen in de sierteelt sector, op de klanten van Royal FloraHolland, toekomst vast en duurzaam kunnen blijven ondernemen en groeien. Hij heeft hierbij in zijn team customer centricity weten door te voeren en daarbij andere afdelingen in de organisatie weten aan te haken waarbij Business Value voor het bedrijf niet uit het oog werd verloren. Daarnaast heeft hij met zijn team met vernieuwde dienstverlening bij kunnen dragen aan de groei van het bedrijf, zowel in Nederland als internationaal.

 

Ruud Knorr, Chief Commercial Officer van het Jaar 2021

 

Tijdens een exclusief galadiner in Gran Hotel Huis ter Duin in Noordwijk bleek Ruud Knorr van de vier finalisten de uiteindelijke winnaar. Life time learning met volle passie voor de sector, dat typeert Ruud. Zijn rol wordt gekenmerkt door hele complexe en grote uitdagingen op digitalisering en duurzaamheid. Met veel respect ziet de jury hoe Ruud met betrokken en gedrevenheid een enorme verscheidenheid aan stakeholders bedient. Ruud hebben we ervaren als de ondernemende commerciële rots in de branding die de sierteelt sector naar de toekomst gaat brengen waarbij zijn kennis zijn sterkste asset is. Met zo veel passie zijn we overtuigd dat Ruud er voor zal zorgen dat deze mooie sector een florerende toekomst zal hebben in Nederland, aldus juryvoorzitter Gijs Derks.

Keynote van de avond was Hidde de Vries. Hij is columnist op het gebied van wellbeing en persoonlijke ontwikkeling voor RTL en Eva Jinek. Tevens is hij bedenker van het Recharge360-programma. Onlangs heeft hij zijn tweede boek uitgebracht, Work Smart Play Smart welke 30 dagen op nr.1 Managementboek Top100 stond. In zijn verhaal ging hij dieper in op de veranderde rol van de commerciële leiders in deze uitdagende tijden.

Er zijn foto’s gemaakt voor een juiste sfeerimpressie van de avond.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen