Voor COVID-19 waren de meeste sales professionals reeds gewend om hybride te werken. Men ging op klantbezoek, werkte regelmatig thuis en kwam af en toe langs op kantoor. Tijdens de afgelopen periode kwam hier verandering in. Het contact met klanten werd online en er werd alleen nog maar thuis gewerkt. Op kantoor kwam men niet meer. Nu de maatregelen grotendeels zijn losgelaten, gaan we weer een nieuwe, voor velen onbekende, fase in. In de afgelopen twee jaar zijn medewerkers gewend geraakt aan bepaalde routines en loopt zakelijk en privé nog meer in elkaar over dan hiervoor het geval was. Dit levert vaak lastige en ingewikkelde situaties op. Daar waar vroeger het leven geplooid was naar het werk lijkt het erop dat veel mensen nu het werk hebben geplooid naar hun leven. En dit bijna als een verworven recht beschouwen. Hierdoor heeft bijna elk teamlid zijn eigen wensen bij het “re-integreren” naar de nieuwe werkelijkheid.
In deze online peergroup hebben we stilgestaan bij deze nieuwe realiteit en de manier waarop iedere salesmanager met deze situatie omgaat. Na een interessante online discussie kwamen de volgende punten voorbij:
- Het is goed om te werken vanuit bepaald kaders;
- Bespreek deze kaders met het team en bepaal wat de meest optimale werkwijze is voor het team;
- Houdt wel vast aan deze kaders en voorkom dat het team deze gaat bepalen. Betrek ze dus vooral in de zaken die ze wel kunnen beïnvloeden;
- Na keuze voor werkwijze geldt gelijke monniken gelijke kappen. Maak geen uitzondering;
- Geef zelf het goede voorbeeld;
- Houd niet star vast aan de gekozen werkwijze als het toch niet blijkt te werken. Ga als salesmanager hier flexibel mee om.
- Zorg voor momenten dat er onderling kennis in het team uitgewisseld kan worden;
- Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Mensen moeten het gevoel hebben dat het nuttig geweest is dat ze naar kantoor zijn gegaan. Het aantal bijeenkomsten is hierbij minder van belang;
- Vraag het team naar punten waar ze in hun werk/bij klanten tegenaan lopen, en bespreek dit in/met de groep;
- Zorg voor een goede/leuke inhoudelijke spreker;
- Laat één van de teamleden een best of worst practice presenteren;
- Vergeet de funfactor niet in een dergelijk overleg.
- Besteed extra aandacht aan nieuwkomers in het team zodat er binding gaat komen met de overige leden. Met weinig bijeenkomsten op kantoor gaat dit niet vanzelf;
- Let goed op de mensen in jouw team dat ze niet “overlopen” met hun werk. Vanwege klantbezoeken komt er opeens weer reistijd in de agenda terwijl de workload qua mail en andere zaken niet is verdwenen. Kijk desnoods samen welke afspraken wel fysiek kunnen en welke niet;
- Indien mensen wel naar kantoor komen omdat thuiswerken lastig is, zorg ervoor dat alles dan goed geregeld is en dat het voor elkaar is.
Ter afsluiting kwam men tot de slotsom dat de wereld dus echt wel is veranderd. Dit blijkt ook uit het feit dat tegenwoordig de eerste zoekterm in combinatie met het woord vacature vaak het woord thuiswerken is. En dat de nieuwe generaties dus daadwerkelijk iets anders vragen/wensen op het gebied van werk.