We zien dat de commerciële wereld in rap tempo verandert en dat de rol van commercie bij veel bedrijven daardoor steeds belangrijker is geworden. Marketing en Sales schuiven steeds meer in elkaar waarbij online in de wereld van B2B steeds meer aan kracht wint. Dit heeft tot gevolg dat commercie steeds complexer is geworden. Dit heeft ons doen besluiten om de verkiezing rondom de Commercieel Directeur naar een nieuw niveau te tillen en op zoek te gaan naar de Chief Commercial Officer van het Jaar. We zijn dus op zoek gegaan naar de opvolger van Gijs Derks. Na een spannende en zware strijd bleef er uiteindelijk een drietal personen over die aanspraak konden maken op de titel. Dat waren de volgende drie Chief Commercial Officers: Oscar Hundman (Bol.com), Tisha van Lammeren (T-Mobile) en Ilco Kwast (Cargill). Een week voor het event gooide nieuwe COVID-maatregelen roet in het eten waardoor we helaas gedwongen waren om er een online event van te maken. Tijdens de livestream waren meer dan 500 kijkers aanwezig.
Op 18 november in een omgebouwde studio in Huis ter Duin werd de aftrap verzorgd door penningmeester Daniel Fischer en voorzitter Pieter Paul Verheggen. Daarna was het de beurt aan Robert Cialdini. Op het gebied van overtuigen en beïnvloeden is Cialdini de meest geciteerde sociaal psycholoog ter wereld. Hij verwierf wereldfaam met zijn bestseller ‘Invloed en ‘Pre-suasion’. In zijn spetterende presentatie ging hij verder in op de door hem ontdekte zes universele beïnvloedingsprincipes. En op de manier waar op hij hiertoe gekomen was.
Na deze leerzame presentatie volgde een interview met de drie kandidaten en Job de Visser. Job ging hierbij dieper in het op het gevolg van het proces tot aan vandaag en hoe men tot deze drie kandidaten was gekomen. Daniel, de moderator van het gesprek, vroeg de kandidaten het hemd van het lijf over hun bedrijf, hun rol en de inrichting van de commerciële organisatie waar ze eindverantwoordelijk voor zijn. Tenslotte vroeg hij ze alledrie te motiveren waarom zij de eerste Chief Commercial Officer van het Jaar moesten zijn.
Vervolgens was het de beurt aan juryvoorzitter Remko Stolk en de vorige winnaar Gijs Derks om aan tafel te komen zitten. Gijs vertelde over zijn ervaringen in de afgelopen periode. Die natuurlijk erg vreemd waren door alle COVID-19 perikelen. Uiteindelijk nam Remko het woord en las de drie verschillende juryrapporten voor. Ter afsluiting maakte hij bekend dat Tisha van Lammeren van T-Mobile de eerste Chief Commercial Officer van het Jaar was geworden. In zijn toelichting sprak hij de volgende woorden over haar : “Tisha heeft zich ontwikkeld van Powerhouse naar Powermens. Een professional die trots is op haar vader en moeder. Met enorme drive heeft ze unlimited in de markt neergezet waarna de concurrenten volgden. Ze geeft iedereen een uitdagend doel en droomt met duidelijke strategie over de toekomst. Ze is in staat een burning platform in haar organisatie te creëren. Ze is een knokker waarbij zij gedurende afgelopen jaren een CCO was met CFO kwaliteiten. Ze knokt voor kinderen & ouderen en heeft daarbij een missie. Ze heeft TELE2 en T-Mobile geïntegreerd met een duidelijk plan. Ze werkt hard vanuit het HART.”
Na een emotioneel dankwoord van de zijde van de nieuwe winnaar bedankte Daniel SMA-Partners Huis ter Duin en Bazelmans. Zonder wie het niet mogelijk was geweest om in zo’n korte tijd van een fysiek event naar een livestream te schakelen. Ter afsluiting bedankte hij de kijkers.
De gehele livestream is te bekijken via ons YouTube kanaal.
Klik hier voor de foto’s.