Blog Maart 2020

20190314 SMA Sales Event Cees Verkuyl Commercieel Directeur van het Jaar 2019

 

 

Cees Verkuyl

CCO Olympia & Commercieel Directeur van het Jaar 2018

c.verkuyl@olympia.nl

 

 

 

Wat je deelt, kan niet worden gestolen!

 

Een aantal weken geleden werd mij de vraag gesteld of ik een blog zou willen schrijven. Vanzelfsprekend was mijn antwoord volmondig JA. Ik wist ook al precies waar het over moest gaan. Ik loop namelijk al een tijd rond met de gedachte hoe het is om een ‘ondernemersschool’ vorm te geven. In mijn optiek zijn opleiders en studenten nog teveel gericht op grote corporate ondernemingen. Dit terwijl we weten dat de Nederlandse Economie voor een groot deel draait op het Midden en Kleinbedrijf. En juist in dit MKB zitten vele bedrijven te springen om opvolging. Goed opgeleide studenten die van aanpakken weten. Die op zoek zijn naar autonomie, die graag het verschil willen maken. Ze zijn er genoeg, dit soort studenten, maar toch weten ze maar moeilijk hun weg te vinden naar het MKB. 

De SMA Ondernemersschool

 

Stel dat wij vanuit de SMA deze studenten mogen gidsen. Stel dat wij samen met MKB Nederland en diverse partners van de SMA een opleiding op kunnen zetten die studenten de mogelijkheid biedt om direct na hun studie kennis te maken met het MKB. Met bedrijven die op zoek zijn naar continuïteit, naar ontwikkeling, naar verandering, naar nieuwe inzichten. En stel dat we samen die studenten kunnen leren hoe ze een bedrijfsplan maken, hoe ze een eventuele bedrijfsovername financieren, hoe ze een bestaand familiebedrijf naar een nieuwe toekomst gidsen. Hoe gaaf zou dat zijn? De SMA ondernemersschool. De school voor ondernemend, commercieel talent!

Tijdens het jaarlijkse SMA Salesevent in Noordwijk heb ik links en rechts een spreekwoordelijk balletje opgeworpen. De reacties waren eenduidig enthousiast. Iedereen die ik sprak wil participeren, iedereen wil zijn/haar schouders eronder zetten. Kenmerkend voor de partners van de SMA. En wat mij betreft volledig invulling gevend aan het jaarthema: “Sharing knowledge is powerful”.

 

COVID-19

 

Maar wat we toen nog niet wisten, of misschien gewoonweg niet wilden weten was de dreiging van een wereldwijde gezondheidscrisis. Het COVID-19 lag op de loer en heeft inmiddels keihard toegeslagen. Nederland zit thuis. We werken niet meer op kantoor maar vanuit de huiskamer, de keuken of als je geluk hebt, vanuit je werkkamer thuis. Kinderen kunnen niet meer naar school, sportief Nederland ligt volledig stil, restaurants en cafés zijn gesloten en vakanties zijn geannuleerd. Het leven draait door, door hen die werken in de zogenaamde vitale beroepen. Jeetje wat heb ik respect voor deze helden! Waar zouden we zijn zonder de vrachtwagenchauffeur, de vuilnisman, de vakkenvuller, de schoonmaker, de logistiek medewerker en de kassière. Om nog maar niet te spreken van al die helden in de gezondheidszorg! Diep respect!

 

Nieuwe realiteit

 

We leven in een uitzonderlijke tijd. Een tijd waarin dingen gebeuren die we tot voor kort als onmogelijk beschouwden. Complete landen gaan op slot, industrieën gaan volledig onderuit en we zijn onzeker over onze gezondheid. Inmiddels zitten we in de 3e week van een nieuwe realiteit. Nederland gaat gebukt onder ‘een intelligente lockdown’. Het einde lijkt nog niet in zicht. De economie krijgt in het algemeen flinke klappen, specifieke bedrijfstakken worden gemillimeterd.

Ik ben ervan overtuigd dat de wereld er na deze crisis anders uit zal zien. Oude patronen, systemen en gebruiken zullen wijzigen. Omgangsvormen veranderen, nieuwe beroepen worden geboren. Wie tijdens de crisis wendbaar is, lef toont en in staat is om te veranderen, is de toekomstige winnaar. Zo is het altijd geweest en zo zal het ook nu weer zijn. Daarom is het juist nu belangrijk ons te gedragen als een echte vereniging! Er voor elkaar te zijn nu het echt lastig is. Kennis met elkaar te delen en elkaar te helpen. Onvoorwaardelijk helpen! Samen staan we sterk. Dit is de tijd om nieuwe verbindingen te leggen. Samen te dromen, samen te ondernemen en samen te investeren in een sterkere toekomst. Ik geloof dat het kan. Jullie?

Kleurplaat

 

Ik ben dankbaar voor iedereen die nu werkt en zo Nederland draaiende houdt in deze zware tijd. Als blijk voor waardering heeft Olympia speciaal voor vitale beroepen kleurplaten ontwikkeld. Ga naar : http://www.olympiageeftkleur.nl/

Deze mensen zijn nu aan het werk met gevaar voor besmetting en kunnen zo’n verrassing goed gebruiken. We zijn erg benieuwd hoe jij kleur geeft aan deze kleurplaten. Deel de kleurplaten op social media met #geefwerkkleur. Zo verspreiden we gezamenlijk onze waardering voor de mensen die Nederland overeind houden.

Vanzelfsprekend zou ik het leuk vinden om met jullie van gedachten te wisselen over deze nieuwe realiteit en hoe we elkaar daarin verder kunnen helpen. Bij deze de uitnodiging; zoek me op en laten we een afspraak maken. De eerste weken nog even via de mail, de app en Zoom of Teams.

Voor nu wens ik jullie zakelijk en privé het allerbeste. Kijk goed uit, zorg goed voor jezelf en een ieder die je lief is!

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en onze maandelijkse blog willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen