Tijdens deze online peergroup salesmanager van 21 April was het thema : “Hoe geef ik leiding aan mijn salesteam in de post-corona tijd”. Bij deze editie waren de volgende leden aanwezig : Edwin Rubens (Channel Concept Company), Marcel Smit (Scheider Electric), Christoph Kleiren (Hilti), Kevin van Grondelle (Onmeeting.com), Chris van Roosmalen (CTOUCH), Jeroen van Gein (Planon), Anne Mieke van den Hoeven, Friedus van der Minne (Renewi), Ad van den Hoeven (MAVOM), Ton Donderwinkel, Piërrette de Leeuw-Koumans (KPN), Raymond van Asten (Lyreo), Robbert de Haan (Ortec), Oscar van der Meijden, Fernando Padmos (Poujoulat) en Arjan Meijer (Sogeti). Als gastspreker was Tim Janisch, consultant op het gebied van “Future of Work” bij SMA-partner Capgemini, gevraagd om zijn visie op dit gebied met de groep te delen.
Sales en de hybride werkomgeving
Tijdens de opening van de sessie stond Tim stil bij een aantal belangrijke trends die impact hebben op de manier waarop salesmanagers nu en in de toekomst leiding zullen geven aan hun salesteams. Bij een aantal stond hij iets langer stil, te weten :
- Het transformeren van het kantoor naar een ontmoetingsplaats;
- De rol van een salesmanager in een hybride werkomgeving, waarbij data een belangrijke rol speelt;
- Het bouwen van nieuwe digitale-teamcommunities met nieuwe rituelen;
- Het gebruiken van de juiste tools/technieken voor de mensen in het team.
Attentiemanagement
Naast de inhoudelijke presentatie door Tim was er veel animo en interactie bij de deelnemers om hun kennis en ervaring onderling met elkaar te delen. Hierbij werd er over de volgende punten van gedachten gewisseld :
- De voor en de nadelen bij remote selling waarbij duidelijke verschillen naar voren kwamen op grond van de type verkoop en organisatie grootte van de klant;
- Hetgeen werd verkocht en de omvang van de organisatie van de klant;
- Hoe om te gaan als salesmanager met de uitdagingen die de verschillende teamleden hebben met het volledig thuiswerken waarbij het lastig was om niet jouw eigen situatie als uitgangspunt te nemen;
- Ondanks de eerdere inspanningen bij de eerste COVID 19 Golf om online diverse activiteiten te organiseren en de teamspirit er goed in te houden, zien de deelnemers dat de onderlinge contacten steeds zakelijker worden;
- Door de geringe investering in tijd door de digitalisering van de afspraak zijn DGA’s en contactpersonen op C level makkelijker te bereiken;
- Het sturen op output in plaats van input
- Attentiemanagement richting teamleden of klanten in een online omgeving;
- De nieuwe manier van werken binnen de bedrijven van de verschillende deelnemers.
Om de gehele presentatie van Tim te zien klik hier en mocht je het gehele onderzoek waarop hij zijn presentatie heeft gebaseerd willen downloaden, klik dan hier.