23/09/2021 : Verkiezing Tendermanager van het Jaar

Voor de derde keer is de verkiezing tendermanager van het Jaar gehouden. Wegens de COVID-19 maatregelen kon een beperkt publiek bij de verkiezing aanwezig zijn. Elke kandidaat was in de gelegenheid gesteld om een tiental supporters mee te nemen en de rest van de leden kon toekijken via een livestream. De uitzending stond onder leiding van dagvoorzitter Joanne Littooij. Vooraf stond vast dat we dit keer een mannelijke winnaar zouden gaan krijgen. Na glansrijke overwinningen van Yvette Naaijkens (Heijmans) en Leontien Navest (Capgemini) stonden er dit keer drie mannen in de eindstrijd. Vanuit een vijftiental nominaties waren de volgende drie kandidaten overgebleven om een kans te maken op de titel “Tendermanager van het Jaar 2021” :

  • Stephen Pittau (Strukton Worksphere)
  • Marco van Dongen (HEYDAY)
  • Erwin Matthijsse (Dura Vermeer)

 

 

 

 

Deze drie ervaren bidmanagers hadden enkele dagen daarvoor reeds moeten optreden  voor een vijfhoofdige vakjury. Hier waren ze flink aan de tand gevoeld zodat men de persoon kon kiezen die indruk had gemaakt vanwege zijn projectmanagement kwaliteiten en winnaarsmentaliteit. Tevens moest deze persoon een cruciale rol hebben gespeeld in het winnen van aanbestedingen/tenders door het brengen van overzicht, het managen van het tenderproject en het sturen op de logische teamsamenstelling. Tenslotte werd er ook gekeken of de persoon verantwoordelijk was geweest voor het structureel winnen van tenders voor zijn werkgever.

Tijdens de livestream via YouTube gaven alle drie de kandidaten een presentatie over hun best case en werden ze elk geïnterviewd door Cinfield-directeur Rick Uringa. Op basis van wat ze gezien/gehoord hadden konden de mensen thuis en in de zaal hun stem uitbrengen op één van de kandidaten. De uitslag hiervan werd door de jury meegenomen in de einduitslag. Juryvoorzitter Yvette Naaijkens gaf uiteindelijk het verlossende woord. Marco van Dongen werd de Tendermanager van het Jaar 2021. Bij de bekendmaking van de winnaar gaf ze aan dat Marco de ware owner van een deal is. Dat hij daarbij ook enthousiast en energiek is. En dat hij een ware kruising is tussen sales en tendermanagement. Hierdoor vond de jury hem de winnaar van dit jaar. In zijn dankwoord gaf Marco aan erg blij te zijn met de overwinning en dat hij de SMA graag wilde helpen om het vak van tendermanager naar een hoger plan te brengen. 

Naast de verkiezingen was Wout Groeneveld de Keynote speaker tijdens deze middag in de Amsterdamse Film Studio. Wout is in het dagelijks leven werkzaam bij Canon en heeft onderzoek gedaan naar +/- 25.000 aanbestedingen en hun uitkomsten. Hij nam ons in zijn presentatie mee in de uitkomsten van zijn onderzoek. Zijn motivatie om dit onderzoek te was om in dialoog te kunnen gaan met inkoop. Centraal in zijn presentatie stond de vraag wat je vanuit bidmanagement met data kunt doen. Belangrijk hierbij is dat je een gestaafd verhaal moet hebben om als een gelijkwaardige gesprekspartner te worden gezien. En je er samen met inkoop van moet kunnen leren. Tevens kun je deze data gebruiken tijdens de interne kwalificatie. Zijn conclusie op het einde was dat het niet gaat om data verzamelen maar om wat je er mee doet. Het verhaal dat je ermee wilt vertellen. En daarmee maak je het verschil. 

Aansluitend volgde een paneldiscussie met een aantal experts op het gebied van in- en verkoop. Op het podium stonden Directeur Tendermanagement Alfred de Weert bij CSU, SMA-Directeur Eiso Bleeker en Paul Steller. Deze voormalig inkoper van de NS is  gepromoveerd met het onderzoek over samenwerking tussen leveranciers en klant na een Europeese Aanbesteding. Het onderzoek van Wout stond hierbij centraal. Hij was daarom eveneens onderdeel van het panel. In een levendige discussie werd stilgestaan bij onderwerp zoals de impact van data in de (pre) salesfase en de samenwerking tussen sales en bidmanagement. Paul Steller gaf ter afsluiting nog zijn visie over de dialoog tussen inkoop en verkoop. Hij gaf aan dat beide vakgebieden nog heel veel van elkaar kunnen leren en dat dit te weinig gebeurt.

Bekijk hier de livestream van de middag. Tevens zijn er foto’s gemaakt van de middag, deze vind je hier.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen