24-05-2018 Highlights, SMA West-Brabant : Sales Café klantgericht denken

Op 24 mei jongstleden zijn wij te gast geweest op een unieke locatie: Louwman & Parqui te Raamsdonksveer. Naast het kenmerkende gebouw wat veel mensen zullen herkennen langs de A27, is hier de marketing en het eigen 24052018 SMA West Brabant Louwman College Leanopleidingscentrum, het Louwman college, gevestigd. Hier worden alle medewerkers van Toyota en Lexus dealers en erkend reparateurs opgeleid. Daarnaast verzorgt het Louwman College trainingen, onder meer op het gebied van management. Het Louwman College ondersteunt ook derden; bijvoorbeeld bij het implementeren van de managementprincipes van The Toyota Way in andere organisaties. Voorbeelden zijn de Maastro Clinic in Maastricht, het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg, Heembouw in Roelofarendsveen en ProRail in Utrecht. Daarnaast is op deze locatie de grootste collectie van Toyota modellen in Europa en merken die Louwman in haar verleden heeft geïmporteerd.

Na ontvangst heette voorzitter Loek Worm namens SMA Zuid-West collega-bestuurders Eric Fransen en Mehmet Genc de circa 30 aanwezigen van harte welkom en is blij weer een mooi inhoudelijk programma te kunnen bieden. Als gastheer van Louwman en Parqui gaf Jan Christiaan Koenders een introductie en vertelde een stukje geschiedenis over Louwman & Parqui. Dit bedrijf is in 1923 gestart met het importeren van motorfietsen en daarna Dodge auto’s, waarna in 1964 het de importeur van Toyota’s werd. Op dit moment ligt naast dit importeur schap de nadruk klantgerichtheid, welzijn van medewerkers en continue verbeteren van de eigen processen. Qua propositie gelooft Toyota zeer sterk in haar hybride technologie: vrijwel alle modellen zijn hiermee uitgerust.

Daarna nam Lex van den Elsen het stokje over en gaat dieper in op Lean en hoe dit uiteindelijk leidt tot klantgericht 24052018 SMA West Brabant Lex van den Elsen Toyotadenken en handelen. Lex is Lean Expert en Manager Dealer Development bij Louwman & Parqui. Vanuit het Louwman college worden niet alleen de eigen (dealer-)organisaties opgeleid, ook vele andere bedrijven doen een beroep op de expertise waaronder zorg en financiële instellingen. Lex begon met uit te leggen wat de grondbeginselen zijn van “The Toyota Way”: een mooie verrassende omschrijving van de visie luid “to be rewarded with a smile”. Hieruit is de missie afgeleid om de beste koop en gebruikservaring te bieden en om dit waar te maken werkt men aan verschillende pijlers zoals o.a. versterking van het merk, ontwikkeling mensen en netwerk, klanttevredenheid. Zo geven een aantal mooie prijzen aan dat Toyota hier al mooie resultaten laat zien: op dit moment is het zowel het meest waardevolle en meest groene automerk ter wereld. Qua milieu heeft Toyota trouwens erg ambitieuze doelstellingen: in 2050 wil men volledig CO2 neutraal auto’s produceren, onderhouden en laten rijden.

Vervolgens ging Lex in op de kernwaarden van Toyota: permanente verbetering, respect voor mensen en ondernemerschap. Belangrijk om te weten is ook dat men binnen Toyota juist het geheel van deze waarden ziet als Lean.

  • Permante verbetering: hier zien we de elementen uitdaging, Kaizen en Genchi Genbutsu terug. De uitdaging voor Toyota zit in de ultieme eco-auto, een auto die op 1 tank brandstof van de oost naar de westkust van Amerika kan rijden, de lat wordt dus echt hoog gelegd!
  • Kaizen is het continue verbeteren door o.a. innovatie en nieuwe ideeën, waarbij tradities niet als beperking gezien worden. Genchi Genbutsu: teruggaan naar de bron om juiste beslissingen te kunnen nemen. Wanneer je tegen probleem of uitdaging aanloopt, dan echt tot elk detail gaan om de juiste oplossing te vinden.
  • Respect voor mensen: hier gaat het om respect, wederzijds vertrouwen en samenwerking in teams. Sterke persoonlijkheden prevaleren boven ego’s en iedereen kan altijd een beroep doen op anderen.
  • Ondernemerschap: hierin passen zaken als passie voor het product (in dit geval auto’s) en denk in rendement

Samengevat was het een boeiend verhaal wat Lex ons voorschotelde, de voorbeelden die hij gaf waren zeer aansprekend en werd heel goed duidelijk dat binnen Toyota de kernwaarden zeer sterk verankerd zijn en datgene zijn waar het bedrijf zijn continuïteit aan ontleent. In de presentatie van Lex is tevens alle informatie te vinden. Na een korte pauze nam Joris Leijtens ons mee in het brein en wat wij als sales hiervan kunnen leren.

Ons brein is continue informatie aan het verwerken en continue op zoek naar patronen en veranderingen hierin. De 24052018 SMA West Brabant Joris Leijtensredenen hiervoor zijn dat wij gevaar willen minimaliseren en beloning maximaliseren. Om reacties te kunnen verklaren, heeft David Rock het SCARF-model ontwikkeld wat Joris als uitgangspunt heeft genomen. Dit model gaat uit van een vijftal triggers waarop reacties ontstaan:

  • Status: belangrijkheid ten aanzien van anderen
  • Certainty: voorspelbaarheid van de toekomst
  • Autonomy: mate van controle en keuzevrijheid
  • Relatedness: contact en veiligheid
  • Fairness: eerlijkheid in behandeling

Met behulp van een leuke oefening is in kleinere deelgroepen elk van deze onderdelen nader onder de loep genomen en 24052018 SMA West Brabant Louwman Museum Toyotaheeft Joris per trigger aangegeven hoe we die herkennen hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. In de presentatie is het verhaal van Joris eveneens terug te vinden. Loek sloot de middag af, door de aanwezigen nog een whitepaper over SCARF toe te zeggen. Als laatste onderdeel gingen we ook nog een kijkje nemen bij de autocollectie, waarbij voor vele de jeugdherinneringen in ons brein getriggerd werden, er stonden veel herkenbare auto’s waar we allemaal wel een verhaal bij hebben. Met een gezellige nazit sloten we het sales café af en kijken terug op een inspiratievolle middag/avond!

Bekijk hier de foto impressie van dit Sales Café van SMA Zuid/West Brabant

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen