Bij veel van de aanwezigen stond het Sales Event 2020 synoniem voor de start voor een donkere periode voor Commercieel Nederland. Kort na de overwinningen van Cor Ludema, Erwin van Essen en Gijs Derks gingen we in lockdown. Hierdoor was dit event voor veel aanwezigen hun laatste grote event voordat we een lange periode ingingen van online vergaderen met klanten. De stemming was daardoor dit keer opperbest. Veel leden zagen elkaar eindelijk weer na twee jaar in een zonovergoten Huis ter Duin in Noordwijk. Om 14.30 was het eindelijk zover. Dagvoorzitter Marit van Bohemen liep het podium op en daarmee ging het Sales Event 2022 van start. In de aftrap keek ze met SMA-voorzitter Pieter Paul Verheggen terug op de afgelopen periode maar keek uiteraard ook vooruit naar de dag.
Het middag gedeelte werd afgesloten met een komische noot. Marcel Stevens stond op ludieke wijze stil bij de gebeurtenissen op het podium. In het avondprogramma was voetbalscheidsrechter Bas Nijhuis de keynote van dit jaar. Met de nodige flair liet hij zien hoe hij samenwerkt met zijn team terwijl hij onder hoge druk staat. Tevens ging hij in op de innovaties van de laatste jaren en wat dit voor hem heeft betekend. Uiteraard liet hij ook nog kort zijn licht schijnen op de wedstrijd van Feyenoord. Er was een groot scherm neergezet zodat de verrichtingen van deze Rotterdamse ploeg gevolgd kon worden.
Verkiezingen Sales Event 2022
Na de nodige verkiezingen in de verschillende regio’s gingen Nikusia Kooijmans (YachtCloud), Janno Franssen (Inepro) en Tyrone Faber (Hamilton Bright) met elkaar de strijd aan voor de verkiezing Young Sales Professional van het Jaar. Hierbij kwam Nikusia uiteindelijk als winnaar uit de bus. In het juryrapport werd aangegeven dat zij een persoon is die energie brengt, lef en ambitie heeft. Later op de dag stonden Thijs van Rosmalen (Webs), Evelien van Zon (Hago Zorg) en Michiel Pijnnaken (Nationale Nederlanden) op het podium. Van deze drie werd Thijs de Senior Sales Professional van het Jaar. De jury vond dat hij staat voor wederkerigheid en verbinding. Dat hij het vak van marketing begrijpt en die kennis gebruikt om sales beter te maken en klanten beter te helpen. De verkiezing Salesmanager van het Jaar werd dit keer voor de tweede keer in haar historie gehouden. Daar waar vorig jaar Christoph Kleiren er in een online versie er met de titel vandoor ging waren het dit keer Roos van Vugt (NNZ), Yfke van der Sloot (NS) en Florian Rottmann (Moët & Hennessy) die met elkaar de strijd aan gingen. Hun pitches stonden aan het eind van de middag op het programma. Roos ging er uiteindelijk met de overwinning van door. De jury vond dat zij ervoor zorgt dat haar klanten verpakkingen als een oplossing gaan zien. Dat ze haar succes baseert op drie pijlers: creatieve intelligentie, strijdlust & lef en liefde. In het gehele verslag van de verkiezingen lees je meer over de kandidaten en de reacties van de winnaars.
Masterclasses Sales Event 2022
Alle masterclasses stonden dit jaar in het teken van het jaarthema Data Driven Sales. In zijn masterclass “Sales is meer dan emotie” ging Wout Groeneveld in op zijn onderzoek gebaseerd op meer dan 35.000 aanbestedingen. Hij liet in zijn verhaal zien dat je op basis van data een aantoonbare betere gesprekspartner bij je klanten kunt zijn. En dat je daarmee de winst kansen verhoogt doordat je beter inzicht krijgt in hetgeen jouw klant/prospect belangrijk vindt. Meer informatie vind je in de presentatie die Wout heeft gehouden.
Tijdens de masterclass “30 % effectiever onderhandelen, wie wil dat nou niet” stond Hans Hopmans stil bij een door de TU Delft ontwikkelde tool gebaseerd op Artificial Intelligence. Door het gebruik hiervan is het mogelijk om complexe onderhandelingen goed voor te bereiden en vervolgens ook uit te voeren. Tevens is het mogelijk om de “zone of possible agreement” te bereken. Hans heeft zijn presentatie beschikbaar gesteld.
In de Masterclass ”Benut jouw sales potentieel” van Sales Step werd stilgestaan bij het tekort op de arbeidsmarkt en hoe je toch betere verkoopresultaten kunt realiseren. Hierbij maakte ze gebruik van hun research database waarmee ze lieten zien hoe je het onbenutte potentieel in sales teams beter tot wasdom kunt laten komen. Het gehele verhaal van Sales Step is terug te lezen in hun presentatie.
Thijs van den Heuvel van Greenhouse ging in zijn masterclass “Van hype naar echte klanten” in op de trend Data Driven Sales. Hij liet zien welke databronnen er zijn en hoe je daar goede bruikbare informatie van maakt. En hoe je deze data kunt gebruiken in een accountplan en/of marktstrategie. En dat je hiermee een voorsprong kunt pakken op de concurrentie door de juiste focusgebieden te selecteren. Meer details kun je lezen in de presentatie.
Foto’s en aftermovie Sales Event 2022
Om een goede impressie te krijgen van het Sales Event 2022 verwijzen we je naar de foto’s en de gemaakte aftermovie.