Op 30 november stond de laatste SMA-bijeenkomst van het jaar 2017 op het programma. Vanuit SMA Oost waren we te gast bij Vink Kunststoffen in Didam. Ondanks de hevige concurrentie van de feestdagen en eindejaar afsluitingen waren er toch een groot aantal SMA-leden aanwezig bij deze bijeenkomst. Voordat SMA Oost-voorzitter, Ton Donderwinkel, de aftrap deed was er volop ruimte om met elkaar te netwerken. Dit alles onder het genot van een goed verzorgd buffet. Nadat de laatste persoon binnen was gekomen, begon Ton met zijn openingswoorden en bedankte allereerst de gastheren voor de mogelijkheid om bij hen in de commerciële keuken te kijken.
Meer dan 120.000 klanten
De aftrap, vanuit Vink werd gedaan door Gerry van Alst. Gerry is binnen de organisatie verantwoordelijk voor de Business Unit Signs, Display & Graphics. In zijn verhaal nam hij ons mee in de indrukwekkende wereldwijde , waar Vink onderdeel van is. Vink bedient, als groothandel in kunststoffen voornamelijk de Europese markt. In Europa bestaan ze uit meer dan 100 onafhankelijke bedrijven in 15 verschillende landen. Hiermee bedienen ze meer dan 120.000 klanten. Vervolgens ging Gerry in op de vier belangrijke pijlers van het Achterhoeks bedrijf, te weten : Advisering, Voorraad, Voorbewerking en Distributie. Bij het laatste gaf hij aan dat men in staat is om orders tot 17.00, de volgende dag geleverd te krijgen. In zijn afsluitende woorden ging Gerry verder in, op de markten die werden bediend door Vink. Naast zijn eigen Business Unit werd bij Verpakkingen & Labels, Bouw- en technische kunststoffen en leidingsystemen stil gestaan.
Persoonlijke samenwerking
Jan Henjes, verantwoordelijk voor de Business Unit Industrie & Bouw, nam vervolgens het woord. Hij nam ons mee in de visie, missie en strategie van het bedrijf. Centraal hierbij stond twee belangrijke zaken, allereerst natuurlijk de klant maar ook de persoonlijke samenwerking onderling. Een ander belangrijk punt was het structureel opleiden van mensen. Hier werd dan ook veel tijd en energie ingestopt, hetgeen leid tot gemotiveerde medewerkers was de ervaring van Jan. In zijn tweede deel van zijn presentatie stond Jan allereerst stil bij de plaats van commercie binnen de organisatie. Dit deed hij aan de hand van een organogram, waarbij het voor iedereen direct duidelijk was, hoe belangrijk de commercie binnen Vink is. Tevens werd er stil gestaan, bij de combinatie van Accountmanager Field Sales en Internal Sales.
Innovatie & Development
Als laatste spreker nam Bas Berendsen het woord. Hij is binnen Vink verantwoordelijk voor het onderdeel Innovation & Development. Een zeer belangrijk onderdeel, voor de commercie. Zelfs zo belangrijk dat men besloten heeft om dit tot een aparte afdeling om te bouwen. Bas gaf aan dat hij de aandacht had op een aantal gebieden:
- Strategische Ontwikkel Accounts
- Nieuwe Product/Markt Combinaties
- Innovatie
- Special Projects
Na het verhaal van Bas, was de overstap naar de stelling van de avond een eenvoudige stap. De stelling die aan de aanwezigen werd voorgelegd luidde als volgt : “De ontwikkeling van nieuwe markt/productcombinaties (innovatie) en accountmanagement gaan niet samen” . De groep werd in tweeen verdeeld, waarna er over de stelling gediscussieerd werd door de SMA-leden. Vervolgens werd de uitkomst aan de mensen van Vink gepresenteerd. Op basis van dit kwam er nog meer input vanuit de rest van de groep. Na dit interactieve gedeelte was het tijd voor een rondleiding door de gigantische magazijnen van Vink. Tijdens de tocht door de hallen werd bij de verschillende punten stilgestaan, wat zojuist in de presentatie voorbij was gekomen. Na terugkomst, bedankte Ton de drie sprekers en was het tijd om aan de netwerkborrel te gaan