31/01/2023, Regio : SMA Zuid op bezoek bij Holland Casino Breda

Een commercieel kijkje in de keuken bij Holland Casino in Breda was de eerste bijeenkomst van SMA Zuid in 2023. Deze vond plaats in de Kapelzaal. Een schitterende historische zaal die in 1501 als kapel gebruikt werd door de nonnen in hun klooster. Vanaf 1740 werd deze gebruikt door militairen die hier gelegerd waren. Sinds 2003 is Holland Casino de bewoner van dit monumentale pand in de binnenstad van Breda. Na een goed verzorgd buffet opende kersverse SMA-Zuid voorzitter Suzanne van Cuijk de bijeenkomst. Na haar welkomstwoord bedankte ze haar voorganger, Roel van Tongerlo, voor zijn jarenlange, tomeloze inzet voor de vereniging. Na een aantal huishoudelijke mededelingen introduceerde zij de Sales & Marketing Manager van Holland Casino Robert Raupach. Vanuit zijn rol is hij, samen met vijf collega’s, verantwoordelijk voor regio Midden hetgeen de casino’s in Utrecht, Eindhoven en Breda betreft. Holland Casino kent in totaal 14 vestigingen en een online variant die als 15e vestiging wordt gezien.

Op het podium ging Robert in gesprek met SMA Directeur Eiso Bleeker over de manier waarop Holland Casino invulling geeft aan hun commerciële strategie. Éen van de aandeelhouders is de staatssecretaris van Financiën waardoor het bedrijf zich strikter aan de wet moet houden dan haar (online) concurrenten. Tijdens het gesprek, waarbij de nodige vragen uit de zaal gesteld werden, kwamen de volgende zaken aan de orde:

  • Op bezoek bij Holland CasinoRol van de overheid als aandeelhouder
    • Geen streven naar winstmaximalisatie;
    • De gemaakte winsten vloeien terug naar de organisatie. Hierdoor is er geen verlies van kwaliteit en veiligheid;
    • Holland Casino heeft de “verplichting” om haar activiteiten te laten plaatsvinden in een veilige omgeving.
      • Men heeft een groot aantal mechanismen ingebouwd om hier invulling aan te geven;
      • Dit wordt door de buitenwereld (h)erkent omdat het bedrijf de prijs heeft gewonnen als meest verantwoordelijke en veilige aanbieder in Europa.
  • Het openen van de online gokmarkt in 2021
    • Dit had grote impact voor Holland Casino omdat de monopoliepositie verloren ging;
    • Het bood echter ook de kans om een eigen online casino te introduceren
      • Dit is ondertussen de “grootste” vestiging geworden;
      • Alle inkomsten kunnen door de 14 fysieke vestigingen gebruikt worden voor nieuwe investeringen.
    • Het is een vechtmarkt geworden met 40 organisaties die een licentie van de overheid hebben ontvangen;
    • De markt werd overspoeld met (online) reclames waarvoor ondertussen nieuwe regelgeving is gekomen;
    • Het landschap gaat in 2025 door strengere regelgeving weer veranderen. De regels lijken dan grotendeels op die van de tabaksreclame;
  • Sales & Marketing binnen Holland Casino
    • Het centrale commerciële plan wordt voorzien van een regionale saus door het team van Robert;
      • Het bouwen van een jaarplanning met events;
      • Onderzoeken welke netwerkclubs interessant voor hen zijn.
    • De grootste concurrent van Holland Casino is de vrijetijdsmarkt waardoor het bedrijf ervoor moet zorgen dat de klant de tijd bij hen doorbrengt en niet bv. Netflix gaat kijken. Hierdoor wordt er veel meer vanuit een horeca gedachte gewerkt;
    • Om bestaande en nieuwe klanten te bedienen wordt gebruik gemaakt van Search, Socials en E-mailmarketing;
    • Data van klanten worden geregistreerd door middel van de loyaliteitspas. Hiermee krijgt Holland Casino de mogelijkheid om “persoonlijke” aanbiedingen te doen. Op dit gebied ziet Robert dat er nog veel winst te behalen is;
    • De rol van Sales wordt steeds belangrijker om nieuwe klanten binnen te halen. Hiervoor worden steeds meer events voor o.a. jongeren georganiseerd;
    • Er wordt continu onderzoek onder klanten gedaan zodat data beschikbaar zijn om eventuele veranderingen in hun concepten en/of processen door te voeren.

Op bezoek bij Holland Casino RouletteDe tip die Robert de aanwezigen ter afsluiting van het interview meegaf had betrekking op het woord focus. In zijn optiek zijn er veel mogelijkheden om iets onder de aandacht te brengen van je klanten. Kies hierbij voor het meest onderscheidende onderdeel van je propositie en richt daar je schaarse tijd/geld/aandacht op. Aan het einde van het gesprek had Robert duidelijk kunnen maken dat hij en zijn team zich echt verantwoordelijk voelen dat hun klanten niet in de (financiële) problemen gaan komen. Suzanne eindigde de bijeenkomst door Holland Casino te bedanken en aan te geven dat de focus weliswaar niet op zakelijke events lag maar dat de kwaliteit van hetgeen ze vandaag ervaren had dit wellicht compenseerde. Dit was werkelijk van topniveau. Daarna was er de mogelijkheid om een kansje op een aantal leuke prijsjes te wagen aan één van de drie speeltafels. Van deze mogelijkheid werd gretig gebruik gemaakt.

 

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen