Op 15 maart waren we met bijna 30 SMA-leden, vanuit SMA Noord te gast bij Century Autogroep. Met de dealerschappen van Audi, SEAT, ŠKODA, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, in combinatie met een eigen bedrijfswagenombouw-, verhuur-, lease-, en schadetak, is Century Autogroep uitgegroeid tot een organisatie met bijna 400 medewerkers verspreid over zeventien vestigingen. In een groot deel van Groningen en Drenthe. Bij binnenkomst liepen de meeste aanwezigen eerst even door de showroom, om zich te verlekkeren aan de vele mooie bolides die daar opgesteld stonden. Vervolgens liepen ze door naar de bedrijfskantine, waar de presentatie zou plaatsvinden.
Nadat iedereen had genoten van een goed verzorgd buffet, opende de voorzitter van SMA Noord, Goeran de Pater, de bijeenkomst. Uiteraard bedankte hij Century voor de gastvrijheid, maar stond eveneens stil bij het Sales Event van de vorige week. Goeran gaf aan zeer trots te zijn op Wietze Zijlstra van Noordlease. Na het doorlopen van een groot aantal stappen, is hij uiteindelijk als één van de kandidaten op het podium gekomen. Hier behaalde hij een zeer verdienstelijke tweede plaats. Na deze mooie woorden, gaf Goeran het woord aan Erik Meems, de Algemeen Directeur en DGA van de Century Autogroep.
Erik begon zijn verhaal met de rijke historie van deze succesvolle organisatie, die zijn levenslicht zag in 1932, als een automobielstallingsbedrijf dat plaats biedt aan 100 automobielen. Zo is de naam “Century” (Latijn voor honderd) ontstaan. In zijn verhaal komt hij uiteindelijk uit in 2014, toen hij Century Autogroep kocht van Pon en Autobedrijf Tjeerdsma van Piet Tjeerdsma. Beide bedrijven gaan verder onder de naam Century Autogroep. Met de toevoeging van de gebieden Oost-Groningen en Zuidoost Drenthe wordt het werkterrein fors uitgebreid. Hetgeen uiteindelijk leidt tot de verkoop van +/- 4.000 nieuwe en +/- 2.000 gebruikte auto’s per jaar. Daarnaast worden er 120.000 werkplaatsuren per jaar gedraaid en nog eens 50.000 schade-uren.
Vervolgens staat Erik stil bij een aantal belangrijke pijlers, die het succes bepalen van de organisatie. Dat zijn de medewerkers – en klanttevredenheid. Binnen deze pijlers wordt er gewerkt volgens het principe van verdiepen, overtreffen en vervolgens groeien. Bij overtreffen wordt er goed gekeken naar gedrag/cultuur en respect/passie. Dit alles met als doel goed gastheerschap. De goede aandacht hiervoor heeft er toe geleid dat de marktprestatie en rendement zich sinds 2012 goed ontwikkeld hebben. Vervolgens staat Erik nog stil bij een aantal toekomstige plannen die men heeft, om de groei nog verder te stimuleren.
Voordat Erik tot een eind van zijn presentatie wordt er nog, samen met de aanwezigen, stil gestaan bij Retailen 3.0, waarbij hij aangeeft dat het landschap binnen Automotive aan grote veranderingen onderhevig is. Als voorbeeld noemde hij dat er steeds minder showrooms komen, maar dat de verkopen per showroom wel aan het stijgen zijn. Daarbij is het voor de verkoper in de showroom bijna onmogelijk om alles nog te weten. In 2020 verwacht hij bv. meer dan 40 verschillende modellen bij de Audi. Century kiest er voor om in te zetten op de beleving van de klanten. Hierbij zullen er Experience Centra gaan ontstaan, waarbij er breder wordt gekeken dan alleen naar auto’s. Hierbij wordt gedacht aan speel-mogelijkheden voor kinderen en kook-workshops. Uiteraard zullen de accessoires en bijproducten eveneens de juiste aandacht krijgen.
Tijdens de vele vragen, die er op het einde werden gesteld, kwam het tot een zeer levendige en zinvolle discussie over de rol van de verkoper tijdens het koopproces in een showroom. Erik gaf aan dat hem dit een aantal inzichten had opgeleverd, die hij verder zou gaan uitwerken. Voordat de netwerkborrel begon kregen de aanwezigen leden nog een rondleiding door de panden van de Century Autogroep. Naast de verschillende showrooms, werd er ook nog een bezoekje gebracht aan de werkplaats.