Archief, 18 september 2014 SMA Midden : Sales Café met drie winnaars van het Sales Event

Het was reeds ver in september echter we hadden een schitterende dag. Ondanks de heerlijke zonnestralen waren er toch een groot aantal mensen aanwezig op dit Sales Café van SMA Midden. De meeste mensen hadden besloten toch te gaan. We waren te gast op één van de mooiste locaties van onze partners Regardz, nl. het Berghotel in Amersfoort. Onder het genot van een koel glas bier en een broodje werd er volop genetwerkt door de aanwezigen.

 

Nadat iedereen binnen was, en de inwendige mens was voorzien, gingen we naar de zaal waar de aftrap van de bijeenkomst plaatsvond. Deze werd gedaan door regiobestuurslid René Voogt. Na een korte introductie voor de niet SMA-leden begon hij op een interactieve manier de dialoog met het aanwezige publiek. Hierbij werd gesproken over verschillende onderwerpen binnen Sales, waardoor het mogelijk was om het eerste bruggetje te maken naar de eerste spreker van de avond. De Senior Sales Professional van 2011, Marc van Hemert. Marc werkt momenteel bij Mars Nederland. Dit in de rol van Sales Manager Snackfood Solutions. Tijdens de verkiezing was hij nog werkzaam bij Peijnenburg.

 

Profielfoto Marc van Hemert

 

Marc nam ons met name mee in de stappen die hij heeft doorlopen nadat hij te horen had gekregen dat hij genomineerd was voor deze titel. Stappen die gaandeweg steeds serieuzer en spannender voor Marc werden. In het begin wist hij niet goed wat hij met de nominatie aan moest. Hij dacht eerst dat het een grap was, totdat hij zich beter in het verhaal ging verdiepen en merkte dat dit wel een serieuze aangelegenheid was. Nadat Marc de eerste selectieronde door was, en bij de laatste 5 overgebleven kandidaten zat, besefte hij dat hij aan de slag moest. In deze ronde waren alleen nog maar kandidaten over van grote bedrijven, zoals KPN en PostNL. Met zijn toegewezen coach ging hij lekker aan de slag, om te werken aan zijn presentatie. Een presentatie die hij nog steeds kan opdreunen, zelfs nu het toch alweer wat jaren geleden is. Langzaam kwam Marc aan bij de gebeurtenissen van de dag van de verkiezingen zelf. Hierbij gaf hij echter het stokje over aan Erik Rutten.

 

Winnaar Young Sales Professionals 2013, Erik Rutten

 

Erik is de winnaar van de titel Young Sales Professional van het afgelopen jaar. Net als elk jaar was dit ook voor Erik een dag van een strak schema, waarbij je van de rest van de dag eigenlijk bijna tot niets mee kreeg. De ochtend stond voor Erik volledig in het teken van de vakjury. Bij deze jury werd hij door negen personen nog eens grondig ondervraagt, op alle punten die in het voortraject naar voren zijn gekomen. Hetzij tijdens het assessment, diepte-interview of tijdens het bedrijfsbezoek. Het leuke was dat één van de juryleden in de zaal zat, dat was de winnaar van de SMA TOP50, Rob de Louw. Hij kon het verhaal van Erik op een leuke manier aanvullen, maar dan van de andere kant van de tafel. Hij gaf daar op een leuke manier aan, dat Erik eigenlijk een dieseltje was, die gaandeweg de ondervraging steeds meer tot zijn recht kwam. Daar waar de andere kandidaten vroeg in het gesprek piekte, deed Erik dat op het juiste moment, waardoor er bij de jury het goede beeld achterbleef. Na deze indringende vragenronde, waarbij Erik zelf het gevoel had dat dit wel goed zat kwam de battle op het podium.

 

Elke kandidaat moest daarin 5 minuten zijn verhaal houden en er was Erik verteld dat dit geen seconde langer moest zijn. Zijn microfoon zou dan stoppen en alle lichten zouden aangaan. De timing van Erik was perfect en ook de zaal beloonde dit verhaal. Uiteindelijk bleek dat Erik de winnaar was en een jaar lang deze titel mocht voeren.
Tenslotte kwam Thiemo van Spellen aan het woord. Thiemo is de winnaar het jaar daarvoor. Dat was hij in de rol van Chief Commercial Officer van het postbedrijf Sandd. Nadat Thiemo ook nog even kort stil stond bij zijn aanloop en de dag zelf, vertelde hij voornamelijk over wat hem overkwam en nog steeds overkomt na het winnen van de titel van Commercieel Directeur van het Jaar.

 

Winnaarsfoto, Thiemo van Spellen

 

Het was volgens Thiemo bijna niet te beschrijven wat er dan op je afkomt. Uiteraard de bloemen, felicitaties en de vele cadeaus. Hij gaf aan voorlopig even geen wijn of andere drank te hoeven kopen. Hij kon er wel een wijnkelder mee vullen. Thiemo gaf aan dat hij voor vele verschillende spreekbeurten werd uitgenodigd. En dit bij partijen waar hij normaal gesproken niet of nauwelijks aan tafel kwam. Zo was hij één van de keynote sprekers bij de Thuiswinkel Award, maar werd ook gevraagd om zijn visie/mening te geven over prospecting voor de gehele commerciële top van KLM. Net alsof zijn woorden nu opeens de waarheid waren geworden. Hij sloot zijn introductie af met de woorden dat hij vervolgens (en dat doet hij nog steeds) zijn titel gebruikt in het commerciële proces van Sandd. Men heeft dus bij deze challenger een manier gevonden om de welverdiende titel ten gelde te maken.

 

Na deze verhalen gingen de groepen uiteen. Dit om op een kleinschaliger manier het gesprek met de drie Sales Toppers voort te zetten. Hierbij kwam in het gesprek met Thiemo een interessante discussie op gang over het thema Customer Intimacy en wat dit nu exact betekende. Voor Thiemo betekende dit dat je altijd eerlijk moet zijn naar je klant en dat je daarmee je verwachtingen op een goede manier invult. Deze eerlijkheid moet je ook blijven behouden op het moment dat er iets fout gaat. En daar zit vaak de moeilijkheid, omdat mensen/organisaties dan gaan schuiven omdat men bang is voor de reactie van de klant. Wees gewoon eerlijk was het motto Thiemo, die dat wel heeft moeten leren in de beginperiode van Sandd. Soms verdwenen er wel eens postladingen in de sloot en dan kon je dit beter vertellen. Sterker nog, dit moest je eigenlijk van te voren al benoemen.

 

In het gesprek met Marc en Erik ging het vooral om waarom beide heren nu dachten dat ze gewonnen hadden. Wat maakte hen nu zo specifiek dat de jury besloot om hen de titel te geven. Bij Erik was dit, volgens hem, duidelijk zijn creativiteit. Hij is telkens in staat om net even verder te gaan dan ze concurrent door met een innovatief idee te komen. Hierdoor heeft hij zijn klanten meerdere malen verbaasd kunnen laten staan. Bij Marc was het echt zijn authenticiteit. In een moeilijk traject waarbij Albert Heijn alle koeken van Peijnenburg uit de schap had gehaald, bleef Mark zich zelf en bleef geloven in zijn aanpak. Iets wat hij ook bij de jury en zeker ook op het podium bleef uitstralen.

 

Na deze interactieve sessie, sloot René de bijeenkomst af. Echter niet voordat hij de mededeling deed dat er weer genomineerd kon gaan worden voor de komende verkiezingen. Hij vroeg de aanwezigen om goed in hun netwerk te kijken of hier nog toppers aanwezig waren die misschien in aanraking kunnen komen voor een titel. Daarna was het toch echt tijd voor de netwerkborrel en werd de bijeenkomst afgesloten door het uitreiken van flessen wijn aan de sprekers. Hiermee kon Thiemo zijn wijnkelder weer verder aanvullen. 

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen