Op 19 november stond de laatste Salesmanager in de Keuken van 2014, binnen SMA Noord op het programma. Tijdens deze bijeenkomst waren er iets meer dan 25 personen te gast bij EuroProvyl. Europrovyl is met 100 medewerkers een van de grootste fabrikanten van kunststof kozijnen in ons land. De klant staat bij Europrovyl absoluut centraal in haar totale denken en doen. Op welke wijze dit wordt ingevuld kwam tijdens deze bijeenkomst aan de orde komen. Alvorens dat Jan Slagman, de huidige commercieel directeur, het woord nam werd er volop genoten van het heerlijke buffet wat ons door de gastheer werd aangeboden.
Jan begon zijn inspireerde verhaal met een stuk historie van het bedrijf. Het verhaal begint in 1970 toen het bedrijf werd opgericht, waarna het in 2000 werd overgenomen door de Doorwin Groep. In de tussentijd werden er verschillende innovaties door Europrovyl op de markt gebracht, zoals een verdiept profiel systeem. In 2011 werd er een procesinnovatie doorgevoerd, hetgeen een zeer positieve invloed had op het gehele bedrijf.
Op dit moment heeft Europrovyl een tweetal marktsegementen, te weten parma en projecten. Bij de eerste groep zitten o.a. klusbedrijven en dealers. Binnen de projecten kent men aannemers, woningbouwverenigingen en projectontwikkelaars. Net als alle andere organisatie in de bouw, kreeg Europrovyl ook te maken met grote klappen door de economische crisis. Doordat er een te laag bouwvolume was ontstond er overcapaciteit op de markt, hetgeen natuurlijk een behoorlijke prijsdruk tot gevolg had. Met uiteindelijk veel faillissementen.
In 2008 is men begonnen met een andere aanpak van de Sales bij Europrovyl. Dit leidde tot een behoorlijke weerstand in de organisatie. Men had het druk en zag niet in waarom men op een andere manier moest gaan werken. Voor de verandering deed men heel veel lobby-werk bij de voorschrijvende organisatie, zoals de woningbouwvereniging of de architect. Na de veranderde aanpak verschoof dit naar de aannemer. Daarnaast was er veel commerciële kennis aanwezig, echter technische kennis bij de salesorganisatie. Dit laatste heeft men eveneens veranderd, waardoor men veel beter op basis van vertrouwen en transparantie kon gaan werken.
Een andere belangrijke verandering was de ketensamenwerking die men heeft geïntroduceerd. En tenslotte werd de klant in alles centraal gesteld. Dit betekende een veranderde grondhouding. Het werd steeds minder de klant roept, en wij draaien, maar de klant eerst bellen en dan pas een offerte uitbrengen. De verkoop kwam hierdoor steeds dichter op het proces te zitten. Het is de ambitie om het komend jaar nog meer naar klanten toe te gaan en de focus te leggen op een aantal large accounts.
Het belangrijkste wat is blijven hangen tijdens de presentatie van Jan, is dat je het manier van werken is wat momenteel het verschil maakt. Doe wat je zegt, en zeg wat je doet. Een heerlijke lijfspreuk van dit schitterende nuchtere Fries bedrijf. Na de presentatie van Jan kregen we nog een rondleiding door de productiehal, alwaar we konden kijken op welke manier de kozijnen werden gefabriceerd.
De gehele presentatie van Jan Slagman kun je hier vinden.