“There is not one way” was de naam van het event dat SMA, op 30 juni 2015, in samenwerking met een aantal organisaties heeft georganiseerd. De focus tijdens deze dag lag volledig op het thema new business. In het programma was gekozen voor een aantal sprekers met verschillende achtergronden op dit specifieke vakgebied binnen Sales. Tevens had de bijeenkomst als doel, om geld in te zamelen voor het door SMA, voor dit jaar gekozen goede doel Spieren voor Spieren. Dagvoorzitter Daniel Francès opende het event door een kort vraaggesprek met Ken van der Horst (AFAS Software), Sten Weingärtner (Spieren voor Spieren) en Eiso Bleeker (SMA). Tijdens deze opening werd duidelijk dat het event van vandaag bijna € 7.000,– had opgehaald voor de spierziekte SMA. Geld waarmee Sten aangaf, dat hiermee weer de juiste dingen gedaan kon worden om deze verschrikkelijke spierziekte voor kinderen de wereld uit te helpen.
Na deze opening was het tijd voor de presentatie van de verschillende sprekers. De bijna 100 aanwezigen gingen er goed voorzitten, nadat Daniel Wesley Plugers had aangekondigd. Wesley is een zoekmachine-marketing-specialist met een nuchtere kijk op conversie. Tijdens deze sessie heeft Wesley een toelichting gegeven op de wijze waarop zoekmachines reageren in de constant veranderende wereld van vandaag. Daarbij heeft hij tevens aandacht besteed of een organisatie wel of niet een Adwords campagne moet gaan starten en/of het juist nu de tijd is om te investeren in SEO. In de zijn afsluiting gaf hij tips hoe men ervoor kan zorgen dat een website vindbaar blijft. De presentatie van Wesley is op onze site te vinden.
Vervolgens was het de beurt aan de dagvoorzitter zelf om een presentatie te houden over zijn vakgebied, ColdCalling. Daniel Francès wordt ook wel de ambassadeur van het Cold Callen genoemd. De expertise van het koud bellen heeft hij geleerd in het Cold Call mekka New York. Inmiddels heeft deze dyslectische, autodidact na veel bloed, zweet en tranen zijn eerste boek geschreven, genaamd The Cold Call Bible. Daarin staat haarfijn beschreven hoe je net zo effectief gaat Cold Callen als hijzelf heeft geleerd. Tijdens zijn verhaal ging hij, door middel van een aantal tips & tricks in op de manier waarop je voorbij de gatekeeper moet komen. Tevens liet hij de ‘The Cold Call Mindset” voorbij komen, om tenslotte af te sluiten met een aantal zaken waarop men zich zou kunnen voorbereiden tijdens deze manier van acquisitie.
Na de goedverzorgde lunch was het de tijd voor David Beckett. Hij is naast een trainer in presentatie technieken en TEDx ‘speech-coach’ ook een ‘pitch-coach’ voor start-ups. Zo heeft hij entrepreneurs geholpen met het ophalen van meer dan $40 miljoen aan investeringen. Tevens zorgt hij ervoor dat professionals met zijn trainingen direct de opgedane kennis kunnen toepassen. In 2012 heeft hij zijn ervaringen vastgelegd in zijn boek Three Minute Presentation. In zijn verhaal kwamen de zeven meest voorkomende fouten voor, die keer op keer worden gemaakt tijdens het geven van presentaties. Uiteraard ging hij daarnaast in op welke manier deze fouten voorkomen kunnen worden. De inhoud die hij gaf was voor de aanwezigen direct de volgende dag toepasbaar in de praktijk. David gaf aan dat zijn verhaal, via slide share, terug te vinden was op het internet.
Vervolgens was het de beurt aan Oliver de Leeuw. Hij is een enthousiaste ondernemer die anderen graag helpt bij het beter begrijpen van de werking van social- media en hoe je dit dient toe te passen. Hij doet dat met advies, workshops, evenementstrategieën en coaching. Oliver’s expertise ligt bij het slaan van een brug tussen de offline en online wereld door middel van ‘storytelling’. In deze presentatie hielp Oliver de aanwezigen om op een authentieke manier uit te stralen waar je voor staat en wat anderen aan jou kunnen hebben. Met de tips voor verhalen vertellen op LinkedIn heb je, volgens deze expert, binnen no time een nog aansprekender profiel. Daarbij gaf hij tips op welke wijze je leert hoe je tegelijkertijd je netwerk van relevante content voorziet en tijd weet te besparen.
De uitsmijter van het event was Bert Verdonck. Bert is een internationale LinkedIn expert. Als General Manager bij Scredible leidt hij het grootste (onafhankelijke) team LinkedIn trainers in de wereld. In 2010 werd hij één van de eerste officiële gecertificeerde LinkedIn trainers. Bert is tevens auteur van o.a. “De Kleine LinkedIn voor Dummies” en co-auteur van “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (Amazon bestseller). Tijdens zijn verhaal deelde Bert zijn visie en ervaring met socialmedia en LinkedIn in het bijzonder. Hierbij kwamen de volgende punten aan bod :
- Hoe nieuwe klanten vinden en met ze aan tafel gebracht worden?
- Hoe een aantrekkelijk LinkedIn profiel creëren?
- Waarom je zonder de fundamentele principes van netwerken ook geen resultaten op LinkedIn krijgt?
- Hoe een kwalitatief netwerk op te bouwen zonder er veel tijd in te investeren?
- En hoe LinkedIn op automatische piloot voor je te laten werken?
Bert gaf aan dat er uiteraard op zijn profiel op LinkedIn, de nodige informatie terug was te vinden.
Na het dankwoord van de dagvoorzitter werd de bijeenkomst nog voortgezet. Bij de gebruikelijk netwerkborrel, konden sommige direct hetgeen men geleerd had in de praktijk brengen.