Op 4 november waren we te gast bij Koninklijke Gazelle. Tijdens deze Salesmanager in de Keuken, bij dit oer-Hollands bedrijf werden we ontvangen door de Commercieel Manager, Ferdi Ertekin. De +/- 40 aanwezigen werden ontvangen in het bedrijfsrestaurant, waarbij we een mooi zicht hadden op het nieuwe Innovation & Production Center van dit fietsenmerk. Tijdens het netwerken, kon er daardoor een blik worden geworpen op het vervaardigen van de fiets. Vervolgens gingen we naar de zaal waar de presentatie over Gazelle werd verzorgd.
Ton Donderwinkel, voorzitter van SMA Oost, opende de bijeenkomst en gaf vervolgens het woord aan de gloednieuwe Commercieel Manager. Ferdi opende de bijeenkomst met een inspirerende film over de historie van het merk en waar het bedrijf tegenwoordig voor staat. Vervolgens gaf Ferdi de uitdagingen aan waar het bedrijf jaren
geleden mee te kampen had, omdat Gazelle besloot om een speler van formaat te worden, moest het roer volledig om. Met het huidige Innovation & Production Center is Gazelle klaar voor de toekomst. Ondermeer productieprocessen zijn efficiënter, beter en sneller. Ook intern werden processen gestroomlijnd en verpakt in een programma dat inmiddels bijna volledig tot ontknoping is gekomen.
De uitkomst van een aantal intensieve jaren is dat er nu sprake is van een sterk verbeterende kwaliteit, een modern dealerbeleid met een stijgende tevredenheid bij de dealers en een compleet nieuwe fabriek. Vervolgens liet Ferdi zien wat voor invloed dit op de verkoopcijfers van Gazelle heeft gehad, waarbij met name de groei in het aandeel E-bike opmerkelijk te noemen was.
Vervolgens ging Ferdi in op de manier waarop Sales binnen Gazelle was georganiseerd, waarbij de Commercieel Manager de aansturing doet richting een drietal teams. Dit betreft de aansturing van een aantal accountmanagers, de Customer Service Center (Orderdesk, Service & Garantie en Back Office) en het Experience Center. Ferdi gaf aan dat hij samen met de accountmanagers, dus verantwoordelijk is voor de benadering van het dealer-kanaal. In deze aanpak zijn gedurende september – december de jaargesprekken met de dealers en de Dealer Show extreem belangrijk. In de rest van het jaar worden de dealers bezocht, om te kijken of alles nog volgens plan verloopt. Ferdi gaf hierbij dat het hun doel is om de accountmanagers uiteindelijk de beste coach van de dealers te laten worden. Men zit momenteel in de laatste stap van dit proces. De passie voor de fietsen hoef je de meeste natuurlijk niet bij te brengen, dit is van oudsher reeds aanwezig.
In zijn afsluiting stond Ferdi nog stil bij een aantal uitdagingen, die Gazelle momenteel nog heeft. Uiteraard werd er ook stil gestaan bij de concurrentie die uit andere hoeken komt op dit moment. Na een levendige discussie met de aanwezigen over een aantal van deze onderwerpen, was het tijd voor een rondleiding door het nieuwe innovation en Production Center. Tijdens deze wandeling door het bedrijf werden we helemaal meegenomen in de manier waarop Gazelle haar fietsen maakt. Hierbij werd telkens duidelijk dat men voor kwaliteit gaat. In alle stappen die we kregen te zien kwam dit woord weer terug. Na de rondleiding was er nog de gelegenheid voor een netwerkborrel, alvorens iedereen op huis aan ging.