Een week voor deze bijeenkomst was Eurofiber, één van de kandidaten voor de SMA Piet Heyn Award. Na een spannende strijd behaalde Eurofiber, de tweede plaats achter Sligro Foodservices. Tijdens deze Salesmanager in de Keuken waren we te gast bij het nieuwe datacenter van Eurofiber in Groenekan. Eddie Clark, bijna twee jaar salesmanager, bij deze aanbieder van glasvezelnetwerken.
René Voogt, bestuurslid van SMA Midden, heette alle aanwezigen van harte welkom op deze bijeenkomst. Dit nadat iedereen had genoten van de goed verzorgend buffet, die de leden van de SMA werd aangeboden door Eurofiber. René wees tijdens zijn opening nogmaals op de fantastische prestatie van Eurofiber tijdens de SMA Piet Heyn Award. Eddie liet vervolgens vol trots de bokaal zien, die gedurende de gehele bijeenkomst zichtbaar op de tafel stond. Na een kortwelkomst woord van Eddie, gaf hij het woord over aan Arno Schoeman. Arno is binnen Eurofiber één van de senior marketeers.
Arno nam alle aanwezigen mee in de historie van Eurofiber, maar met name ook in de huidige wereld van deze partij in de wereld van telecom-aanbieders. Om het belang van goede glasvezelverbindingen aan te tonen, nam Arno de SMA-leden, tijdens zijn presentatie, eerst mee in een aantal trends en ontwikkelingen binnen het landschap van ICT. Met name de trend met betrekking tot Big Data is een zeer belangrijke waarvan een organisatie als Eurofiber volop profiteert. Al deze data wordt bewaard in grote datacenters bij de grote spelers. Google heeft onlangs aangekondigd dat men een nieuw data center gaat bouwen in de Eemshaven in Groningen. Deze enorme hoeveelheden data moeten natuurlijk wel ontsloten worden richting alle gebruikers. Hiermee kom je exact in de core business van Eurofiber terecht.
Tijdens het verhaal werd duidelijk, dat Eurofiber duidelijke keuzes had gemaakt omtrent de verschillende doelgroepen. Op dit moment heeft men een zeer sterkte positie in de zorg en in het onderwijs. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol binnen het mobiele verkeer. Met uitzondering van KPN, maken alle andere mobiele operators gebruik van de diensten van Eurofiber. Arno gaf aan dat de focus in de komende periode zou komen te liggen op het aansluiten van objecten. Hierbij moet gedacht worden aan bruggen, sluizen, stoplichten, bushokjes en lantarenpalen.
Vervolgens nam Eddie ons mee in zijn dagelijkse werkzaamheden bij deze snelgroeiende organisatie. In zijn dagelijkse rol is Eddie verantwoordelijk voor een 12-tal accountmanagers. Samen met deze personen bedient men de gehele zakelijke markt. In de salesstrategie vanuit Eurofiber komen een drietal kernwoorden naar voren. Dit zijn duidelijkheid, samenwerken en focus. Deze drie pijlers vormen de basis van het huidige succes van Eurofiber. Doordat Sales samen met Marketing naar de klant gaat wordt er direct een basis gelegd voor een goede samenwerking en het komt de duidelijkheid vervolgens ook ten goede. De opgeleverde zaken, zoals een offerte, is direct samen goed afgestemd en geeft daarmee direct duidelijkheid voor de klant. Dit voorkomst veel energie en tijdverlies. Wegens een technisch ongemak werkte de presentatie van Eddie niet, gelukkig heeft hij hem ons nagestuurd.
Het woord focus kwam heel erg duidelijk terug in de manier waarop Eurofiber omgaat met de vele aanbestedingen. Hierin maakt men duidelijke keuzes, waarop men wel en niet in gaat schrijven. De trajecten waarbij men invloed heeft gehad op het ontwerp van een organisatie, zijn interessant. De slagingspercentage op deze trajecten ligt ook erg hoog, mede omdat er door de klant een goede specificatie is opgegeven die aansluit bij het portfolio van Eurofiber. Trajecten waarbij men niet betrokken is geweest, verdienen veel minder de aandacht van één van de accountmanagers. Naast de focus op het binnenhalen van de trajecten, betekent dat ook de uitvoering vervolgens minder kans op fouten op gaat leveren. Het is tenslotte in nauwe samenwerking tot stand gekomen.
Na de presentatie van Eddie, werd we op vakkundige wijze rondgelegd door het nieuwe datacenter van Eurofiber. Hier werd heel concreet zichtbaar wat de wereld van Big Data tot gevolg heeft. Vele servers en machines stonden daar te draaien met daarop deze Big Data. Trots werd een set aan machines aangewezen waarop net een nieuwe retailers was aangesloten met hun bijna 1200 winkels in Nederland. Op deze servers wordt alle informatie uit zowel de kassa als de logistieke keten bewaard. Als afsluiting werden we nog meegenomen in de ruimte waar de noodaggregaat stond. Een imposante machine, die het over gaat nemen als het elektriciteitsnet het om wat voor reden dan ook het gaat begeven. De groep werd overigens in tweeën verdeeld. De mensen die achterbleven, werd een uitleg gegeven op welke wijze een glasvezel weer hersteld werd na een breuk. Sommige SMA-leden mochten zelf deze laswerkzaamheden uitvoeren.
Na afloop van deze interessante bijeenkomst werd er, tijdens de netwerkborrel, hard gewerkt om elkaar beter te leren kennen en daar waar nodig de visitekaartjes uitgedeeld om elkaar later nog eens op te zoeken.