04/03/2021 : Online SMA Sales Event (editie Young Sales)

04/03/2021 : Online SMA Sales Event (editie Young Sales)

Op 4 maart stond de eerste van drie online Sales Events op de agenda waar we te gast waren bij SMA-lid Inepro die haar studio ter beschikking aan ons had gesteld. De verkiezing van de Young Sales Professional van 2020 stond tijdens de livestream centraal waarbij SMA-voorzitter Pieter Paul Verheggen de moderator van de middag was. In de opening stond hij stil bij het SMA-jaarthema 2021 “New Business in a New Way”. 

Creativiteit, sleutel tot succes tijdens COVID-19

 

20210305 Sales Event Young Sales Glenn TimmerNet als voorgaande jaren stonden er, na een doorlopen voortraject in de regio, drie enorm gemotiveerde kandidaten voor de camera waarbij Glenn Timmer van schoonmaakbedrijf Asito als uiteindelijke winnaar naar voren kwam. In zijn pitch gaf deze sales consultant aan dat het leggen van de juiste focus de basis is van zijn huidige succes. Daarnaast is deze Zwollenaar enorm gedreven om zijn steentje bij te dragen aan de maatschappij door mensen te helpen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. In haar eindrapport zei de jury dat men Glenn een voorbeeld vond van een nieuwe generatie leiders waarbij zingeving resultaten naar grote hoogte kunnen brengen en waarbij hij altijd op zoek is naar de verbinding en het brengen van de juiste toegevoegde waarde voor zijn klanten. De pitch van Glenn is volledig beschikbaar. 

20210305 SMA Sales Event Young Sales Parastoe KoshaiNummer twee Parastoe Koshai, werkzaam bij softwaregigant SAP vergeleek in haar pitch haar leven met een boek waarin haar ouders een belangrijke rol spelen en tevens haar grootste inspiratiebron zijn, na acht jaar gevangen te hebben gezeten in Iran. De jury was geïnspireerd door haar passie voor Sales en gaf aan dat men onder indruk was van haar lef om zich niet te laten weerhouden door de hiërarchie in haar organisatie. De pitch van Parastoe is volledig beschikbaar. 

20210305 Sales Event Young Sales Christiaan SnoeijChristian Snoeij van IT-leverancier VodafoneZiggo, de nummer drie in de uitslag, zei in zijn pitch dat hij een afwijkende aanpak hanteert dan de meeste salesprofessionals. Hij doet dit door veel op de werkvloer van zijn klanten te acteren en op deze manier oog te hebben voor de vraag van de klant terwijl deze die zelf nog niet weet. De jury ziet hem als een Young Sales Talent, die klaar is voor de volgende stap en waar sales en ondernemen in het bloed zit. Hij grijpt zich vast in een klant en gaat er voor de volle 100 procent voor. De pitch van Christiaan is volledig beschikbaar. 

Creativiteit was het toverwoord waarmee alle drie de kandidaten zeggen hoe ze op een succesvolle manier de COVID-19 crisis te lijf zijn gegaan en waarmee ze onder moeilijke omstandigheden ruim hun target hebben weten te behalen.

 

Social Selling

 

20210304 SMA Sales Event Toni van DamSocial Selling stond centraal bij de interviews met Toni van Dam van the Social Selling Company en Chief Commercial Officer Eric Fransen van Inepro. Beiden gaven aan dat deze manier van verkopen door COVID-19 in een stroomversnelling is gekomen omdat het door de maatregelen niet meer mogelijk was om fysiek bij (potentiële) klanten op bezoek te gaan. De tips die hierbij naar voren kwamen waren :

  • Social Selling is geen doel maar een middel om invulling te geven aan de gekozen commerciële strategie van een bedrijf waardoor het moet leiden tot een structurele gedragsverandering.
  • Het succes van Social Selling wordt bepaald door het commitment van het hogere management;
  • Bepaal goed hetgeen je wilt bereiken, en vertaal dit in concrete doelen waarop gestuurd moet gaan worden;
  • Zorg voor een goede samenwerking tussen sales en marketing waarbij er gewerkt wordt vanuit beider belang waardoor gezamenlijke campagnes ontstaan;
  • Zorg dat je lenig blijft en snel kunt inspelen op veranderingen.

 

Het glas is altijd halfvol

 

20180830 SMA Beach Party Eric Otto Bibian MentelIn het online interview met Edwin Spee, de echtgenoot van Bibian Mentel, krijgen we te horen dat zij er zelf helaas wegens slecht nieuws niet bij kon zijn. Uiteraard kwam corona in het interview voorbij waarbij Edwin vertelde dat je niet verder komt door alleen maar te klagen en dat je vooral moet kijken naar de mogelijkheden die je wel hebt. Je moet het ook niet volledig ontkennen, je mag best even diep gaan in de emotie maar ga daarna weer aan de slag.

Op de vraag waar hij overeenkomsten ziet tussen een topsporter en een excellente salesprofessional zag hij twee belangrijke overeenkomsten :

  • Beiden hebben een plan waarbij  alles in dienst hiervan wordt gesteld. Hierbij spelen eten, drinken en slapen een belangrijke rol. Je kan niet 24 uur per dag met sales bezig zijn, je moet op het juiste moment je rust pakken en exact weten wanneer je gas moet geven.
  • Beiden hebben mensen om zich heen verzameld die hen kunnen ondersteunen om invulling te geven aan dat plan waarbij deze mensen 100% vertrouwen moeten krijgen.

Hiermee haal je het beste uit jezelf, met deze woorden sloot Edwin het interview af.

 

Boeien en binden van Young Sales Talent

 

Tijdens het interview met Eric Verhofstad, Commercieel Directeur van Piet Heijn-winnaar Hamilton Bright stond het boeien en binden van Young Talent centraal. Eric zei dat het belangrijk was om hier reeds in een vroeg stadium mee te beginnen waardoor men deze groep de mogelijkheid biedt om tijdens hun studententijd reeds een bijbaantje bij dat Friese bedrijf te krijgen. Hiermee is een eerste basis gelegd om ze vervolgens van daaruit te verleiden tot de volgende stap, namelijk een vaste baan.  Ervaring leert dat de studenten worden aangetrokken door twee belangrijke zaken :

  •       Het hebben van een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden op diverse gebieden
  •       Een organisatie die is ingericht op flexibel werken

Eric gaf aan dat men dit heeft gerealiseerd en gaf als ultieme voorbeeld dat het bij hen mogelijk was dat mensen om de drie jaar recht hebben op een sabbatical.

Daarnaast wordt er veel aandacht geschonken aan het zogenaamde persoonlijke attentiebeleid dat ze in verschillende facetten binnen het bedrijf hebben ingericht. In zijn afsluitende antwoorden gaf Eric aan dat het wat hem betreft niet stopt nadat mensen het bedrijf weer hebben verlaten en elders aan de slag zijn gegaan.  Met deze groep mensen onderhouden ze ook intensief contact zodat het ambassadeurs blijven voor het leven en ze daarmee altijd positief over het bedrijf zullen blijven.

We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat zijn geweest om de de sessie aan te sluiten. Dit betreft zowel de landelijke als regionale bijeenkomsten.

Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.

Share this