10-10-2017 Highlights, SMA Midden op bezoek bij G4S Cash Solutions

10-10-2017 Highlights, SMA Midden op bezoek bij G4S Cash Solutions

10102017 SMA Midden G4SSMA Midden was op 10 oktober te gast bij G4S, voor een Salesmanager in de Keuken. Meer dan 40 SMA-leden hadden de moeite genomen om hier naar toe te gaan.  Voorafgaand aan de bijeenkomst was er volop ruimte om met elkaar te netwerken. Dit alles onder het genot van een goed verzorgd buffet. Op het moment dat iedereen aanwezig was, gingen we naar de zaal toe waar de presentatie werd gehouden. Manon Onrust opende de bijeenkomst en bedankte Bas Rodenberg voor zijn gastvrijheid en voor de mogelijkheid om eens in zijn commerciële keuken te kijken.  Bas, in het dagelijks leven Directeur Sales & Marketing bij G4S Cash Solutions, heette eveneens iedereen van harte welkom.

In de opening van zijn presentatie stond Bas stil bij de historie van Deense bedrijf waar hij werkzaam is. G4S kent, sinds 1901, een rijke historie van overnames nadat het in Denemarken een landelijke speler was geworden. De belangrijkste fusie, wat uiteindelijk tot G4S heeft geleid was het samenbrengen van Securicor en Group 4 Falck. In Nederland waren Geldnet en Randon Beveiliging de partijen die uiteindelijk de basis vorm van de Nederlandse tak.

10102017 SMA Midden Bas Rodenburg G4SIn het volgende gedeelte liet Bas de aanwezigen een bedrijfsfilmpje zien, om duidelijk te maken uit welke onderdelen G4S bestaat : Cash Solutions, Secure Solutions en Safety Solutions. Bas is dus commercieel eindverantwoordelijk voor het eerste gedeelte. Om beter begrip te hebben voor de wijze van werken van zijn team, ging het vervolgens de diensten die men dan levert. G4S Cash Solutions is in Nederland de toonaangevende leverancier van geïntegreerde cashmanagement oplossingen.  Hun services zijn o.a. gericht op de vermindering van fraude. Nadat er wat vragen over de dienstverlenging waren beantwoordt, gingen we naar binnen in hun Innovation Center. Door middel van het ontwikkelen van een dergelijk center, is G4S er in geslaagd om veel beter en nauwer samen te werken met hun klanten. Bas gaf aan dat het in het verleden best moeizaam was om met hun klanten strategisch in gesprek te komen en dat men is gaan nadenken over een oplossing die zou leidden tot betere leads, diepgaande gesprekken op hoger niveau binnen de klant en een hogere scoringskans op de offertes. De uitkomst was derhalve de introductie van een dergelijk center, dat uiteindelijk een integraal onderdeel is geworden van de gehele commerciële keten binnen G4S.

De echte oplossing van de uitdaging was uiteindelijk de ontwikkeling van een Serious Game, die met de klanten gespeeld gaat worden, in het speciaal hiervoor ingerichte Innovation Center. Tijdens een dergelijk game ervaren klanten hoe zij hun elektronische en contante geldstromen efficiënt en veilig kunnen inrichten. Om iedereen deel genoot te maken van de game, ging Bas vervolgens met een zestal van de aanwezig de game spelen. Dit in een versnelde versie, want normaal kost dit twee dagen. Tijdens het spel (zeg maar de B2B-klantreis) werd duidelijk dat men de inhoud beleefbaar had  gemaakt, waardoor de aanwezige klanten de visie van G4S eerder gingen begrijpen, dan wanneer dit vanuit een powerpoint presentatie werd gehouden. Tevens wordt de klant het gedurende de game helder waar zijn uitdagingen en verbeterpunten liggen. Deze bewustwording ontstaat door een mix van benchmarkdata, discussie en expert opions.

Bas gaf vervolgens aan dat het Center is ingedeeld in een Why-, How-en Whatruimte. Bezoekers krijgen daarom eerst 10102017 SMA Midden Michiel Andreae Danny van der Kuilen Wilco van Schaikeen mindsetshow te zien over de Why van G4S. Vervolgens gaan ze in een workshopvorm aan de slag met de How-vraag. Tijdens de workshop bekijkt het klantteam aan de hand van zeven speerpunten de huidige situatie van geldstromen, om te beoordelen hoe ze hun cashproces efficiënter kunnen inrichten. De experience eindigt in de What-ruimte, waar pas voor het eerst de noodzakelijke apparatuur te zien is. Als afsluiting van zijn verhaal gaf Bas aan dat dit o.a. hogere contacten in de organisatie van de klant heeft opgeleverd. Ervaring leert namelijk dat jouw vaste contactpersoon, graag zijn leidinggevende meeneemt. Tevens levert het veel meer diepgaande informatie van de klant op, die je normaal moeilijk naar boven krijgt in een salesgesprek. Hierdoor is er dus een beter begrip en betere acceptatie van de oplossingen van G4S en daarmee dus meer new business.

Na het passievolle betoog van Bas, nam Manon het woord weer over en bedankte alle aanwezigen voor hun komst. Ze wees vervolgens op de eerstvolgende bijeenkomst, en opende vervolgens de netwerkborrel. Hierbij werd er nog volop nagepraat over het schitterende verhaal wat de meeste net hadden gehoord.

Share this