11/03/2021 SMA Online Sales Event (Editie Senior Sales)

11/03/2021 SMA Online Sales Event (Editie Senior Sales)

Stephan Stokkermans, Algemeen Directeur van Grand Hotel Huis ter Duin was de moderator tijdens het tweede online Sales Event waarbij de verkiezing van de Senior Sales Professional van 2020 centraal stond. De opnames voor de livestream werden vanuit de studio van SMA-partner KPN verstuurd. In de opening stond SMA-voorzitter Pieter Paul Verheggen kort stil bij de veranderingen die de vereniging door corona heeft doorgevoerd, zoals o.a. de wekelijkse SMA Online Talk en rubrieken als het Sales Motto en de 10 vragen.  Daarnaast was er aandacht voor het 50-jarig bestaan van de SMA en dat we gaandeweg het jaar er zeker aandacht aan zullen schenken.

 And the winner is!

 

Bij zowel de vakjury als het publiek kwam Azzeddine El Attoti als winnaar uit de bus. In zijn pitch stond hij stil bij zijn grote voorbeeld uit zijn jeugd, Ben Tevreden uit Harderwijk en dat hij net als zijn voormalige buurman impact wilde gaan maken en daardoor is gaan werken in sales. In zijn ogen het vakgebied waar je het verschil nog kan maken zoals hij het afgelopen COVID-19 jaar heeft ervaren bij o.a. de veiligheidsregio’s, één van zijn klanten. De jury vond het mooi om te merken dat Azzeddine reeds in het voortraject door sommigen werd gezien als een rolmodel. Bekijk de volledige pitch van Azzeddine. 

Discipline, Drive en Dedication zijn de drie woorden die nummer twee, Steven van der Velde van Afterpay, het beste typeren volgens de jury. Daarnaast vond men hem een energieke persoonlijkheid die moeilijk is te stoppen, zelfs in deze tijd. Steven gaf zelf aan dat wat hem betreft plezier maken op de eerste plaats staat omdat het daardoor eenvoudiger is om boven jezelf uit te stijgen. Bekijk de volledige pitch van Steven. 

Vertrouwen – samenwerken – probleem oplossen is het salesmotto van nummer drie, Irene van Gemert en dat is volgens haar de basis voor commercieel succes. In haar pitch kwam deze aanpak duidelijk naar voren in de manier waarop ze bij de NS te werk is gegaan. Een klant waarvan de meeste mensen bij Renewi dachten dat er geen eer meer te behalen viel. Bekijk de volledige pitch van Irene. 

Zaken doen op gevoel

 

Tijdens het interview met Marcel Adriaanse, auteur van het boek “Zakendoen op gevoel” kwam een aantal keer naar voren dat geduldig zijn een belangrijk item is in het door hem ontwikkeld intuïtiemodel waarbij er zes belangrijke pijlers te onderscheiden zijn :

  •       Autonomie, als basis waar alle andere pijlers op rusten : Hoe stevig sta je in het leven en zorg dat je trouw blijft aan jezelf;
  •       Analyse, met hierbij je doel voor ogen en waarbij je dus jouw emotie moet neutraliseren en leert vertrouwen op jouw intuïtie;
  •       Timing, waarbij je de tijd ziet als een goede vriend en erop vertrouwt dat hij je gaat helpen. Hierdoor beslis je op het juiste moment;
  •       Intonatie, bepaalt de muziek in jouw communicatie waardoor je mensen/zaken in beweging gaat krijgen;
  •       Empathie, waardoor jij je inleeft in de ander en je sneller tot een win – win situatie gaat komen
  •       Kwetsbaarheid, je hoeft niet alles te kunnen en te weten

 

Digitalisering salesproces

 

Fleur van Veldhuizen en Daniel Fischer van KPN stonden stil bij de veranderingen in het door hen gehanteerde salesproces dat door COVID-19 in een stroomversnelling was gekomen. Fleur gaf aan dat men sterk de focus heeft gelegd op het verzamelen van data waarbij ze hun salesprofessionals een zogenaamde Sales Cockpit konden bieden waardoor het voor hen maar ook hun management inzichtelijk, transparant en voorspelbaar werd. Hetgeen uiteindelijk tot veel meer rust heeft geleid in deze uitdagende tijden. Daarnaast is Fleur vanuit haar afdeling een zeer groot aantal online trainingen gaan aanbieden waarbij niets verplicht was. Het bleek dat hier een enorme behoefte aan was waarbij zowel het vergaren van kennis maar ook het delen van ervaringen centraal stond.

Daniel gaf vervolgens aan dat ze er ook voor gezorgd hebben dat de communicatie naar de klanten gedigitaliseerd werd door accountmanagers met een tablet uit te rusten waarop alle noodzakelijke informatie staat. Van presentaties tot klantgegevens. Tevens verzorgt men voor maar ook door klanten regelmatig TV-uitzendingen. Ter afsluiting gaf Fleur aan dat ze in de toekomst veel verwacht van Artificial Intelligence en Virtual Reality en dat ze momenteel aan het onderzoeken is hoe ze daar hun commerciële organisatie weer een stap verder mee kunnen brengen.

Commerciële impact doorschuiven Olympische Spelen

 

Natasja van Brummelen, Chief Marketing Officer van NOC * NSF stond in haar presentatie stil bij de impact van het uitstellen van de Olympische Spelen op hun sponsorrelaties en de commerciële doelen die ze met deze organisaties hadden afgesproken. Ze gaf aan dat er naast het doorschuiven een tweede uitdaging ontstond, de sporters konden niet meer trainen en/of wedstrijden doen waardoor er ook veel publiciteit in aanloop naar de Spelen wegviel.

Natasja zei dat ze direct een aantal andere dingen hebben gecreëerd zodat het vuur bij de sponsoren bleef branden en men op een andere manier de afgesproken publiciteit krijgt. Zo ontwikkelde men een platform genaamd “Fit met TeamNL” met als doel om mensen aan het sporten te krijgen, dat veelvuldig bezocht en ingezet werd. En er werd een documentaire rondom de Nederlandse handbaldames ontwikkeld waar de sponsoren via billboarding veelvuldig in beeld kwamen.

In de afsluiting werd nog kort stil gestaan bij het feit dat men bij NOC * NSF momenteel druk bezig is om een hybride event vanuit Nederland te ontwikkelen omdat er geen supporters naar Tokyo mogen. Hierdoor verwacht ze dat we dichter bij de sporters komen dan ooit.

 

Share this