18/03/2021 : SMA Online Sales Event (Editie Salesmanager)

18/03/2021 : SMA Online Sales Event (Editie Salesmanager)

Het Sales Event met de verkiezing van de Salesmanager van het Jaar was op 18 maart de derde en laatste in de rij van livestreams waarbij wij dit keer te gast waren bij SMA-partner Epson Europe in Amsterdam. De middaguitzending stond dit keer onder de professionele leiding van oud-winnaar van de verkiezing Tendermanager van het Jaar Yvette Naaijkens van 20210318 SMA Sales Event Salesmanager Christoph Kleiren Jurian Meijntjes Bas Schoonderwoertbouwbedrijf Heijmans. In de aftrap en het vraaggesprek gaf SMA-voorzitter Pieter Paul Verheggen aan dat er door het bestuur bewust was gekozen om deze verkiezing aan het Sales Event toe te voegen. De SMA had in de afgelopen jaren gezien dat er voor één van de meest belangrijke functies in de commerciële wereld geen platform was tijdens het jaarlijks samenzijn bij Huis ter Duin in Noordwijk en dat terwijl de salesmanager natuurlijk de scharnier is tussen enerzijds de commercieel directeur die de strategie bepaalt en anderzijds de accountmanagers die de daadwerkelijke invulling hiervan voor hun rekening nemen. Pieter Paul gaf aan dat door deze verkiezing aan het palet toe te voegen deze functiegroep de waardering krijgt die het verdient. 

Eerste winnaar is bekend!

 

Na een traject van een paar maanden ging vervolgens de eerste titel naar Christoph Kleiren van Hilti Nederland. Juryvoorzitter Herbert Celen roemde zijn werkwijze die erop gericht is om samen met zijn team de juiste impact te bewerkstelligen om daardoor het verschil te maken met hierbij altijd een win – win met de klant in het achterhoofd. Bekijk de pitch van Christoph.

20210318 SMA Sales Event Salesmanager Bas SchoonderwoertRasoptimist Bas Schoonderwoert van CWS Nederland werd nummer twee in de verkiezingen door als een coachende manager ervoor te zorgen dat een aantal van de top-performers van het bedrijf uit zijn team zijn gekomen. Hij legt hierbij voornamelijk de focus op de sterke punten van de mensen in zijn team. Bekijk de pitch van Bas. 

20210318 SMA Sales Event Salesmanager Jurian MeijntjesOp een zeer verdienstelijke derde plaats eindigde Jurian Meijntjes van PEC Zwolle die werkt volgens het principe Leading by Example waarbij hij zelf het goede voorbeeld geeft door het tonen van de juiste initiatieven met behoud van verantwoordelijkheid. Bekijk de pitch van Jurian.

Data verrijkt het salesproces

 

Mathijs Ruigrok, Countrymanager van het Finse Vainu gaf aan dat in zijn ogen een data gedreven salesorganisatie in de huidige tijd met alle beperkingen door corona nog belangrijker is geworden dan voorheen. Door de inzet van de juiste marketingtools is het tegenwoordig mogelijk om veel data van een klant te verzamelen. Enerzijds “interne” data zoals het gedrag op een website of het aantal keren dat een mail geopend is. Anderzijds externe beschikbare data zoals bv. de wisseling van een belangrijke functie bij een klant of als ze een nieuw kantoor gaan openen. Momenten die gebruikt kunnen worden om relevant te zijn en daarmee aan tafel bij deze klant te komen.  Mathijs zet zelf, na het leggen van het eerste contact via LinkedIn, momenteel vaak spraak- en/of videoboodschappen in om de juiste persoonlijke connectie te leggen.

Netflix in de sales

 

Carlijn Postma nam ons mee in haar presentatie waarbij zij op een ludieke manier de koppeling legt tussen de wereld van TV-series en contentmarketing en waarbij dit moet leiden tot sales. Dit noemt zij Binge Marketing waarbij de volgende punten van belang zijn :

  •       Er moet een publiek zijn, hetgeen niet hetzelfde hoeft te zijn als een doelgroep. Publiek kun je vergelijken met ambassadeurs en die jou ook gaan bellen;
  •       Maak content in verschillende afleveringen, anders kun je ook geen publiek opbouwen. Haar advies was om van dezelfde techniek te gebruiken als in series, zoals een recap van de vorige aflevering of een cliffhanger aan het einde;
  •       Alle content is gebaseerd op gezamenlijke interesses van het publiek en jouw organisatie.

Om hiermee te beginnen zou je volgens Carlijn het commerciële verhaal moeten uitwerken als een TV-serie waardoor alle uitingen die je doet een aflevering zijn van deze serie. Vervolgens ga je nadenken over de hoofdrolspelers, oftewel wie kunnen mijn verhaal het beste overbrengen, zijn dit bv. klanten of eigen medewerkers. Bepaal vervolgens wat de thema’s zijn waarmee je aan de slag wilt zodat daarmee er invulling wordt gegeven aan de afleveringen.

Share this